کد خبر : 1860314 | 29 آذر 1401 ساعت 13:26 | 83.5K بازدید | 19 دیدگاه

این لحظه مهم و سیوی برای همه تاریخ

دیبو بدنش را باد کرد تا آرژانتین قهرمان شود!

تحلیل مهار باورنکردنی مارتینز: بی‌نقص بود، پاس را دید، فضا را بست و بدنش را مقابل توپ گذاشت.

دیبو بدنش را باد کرد تا آرژانتین قهرمان شود!

به گزارش "ورزش سه"، 122 دقیقه و 42 ثانیه از آغاز فینال جام جهانی 2022 قطر بین آرژانتین و فرانسه گذشته بود که لحظه‌ای نفس‌گیر رخ داد تا امیلیانو مارتینز با واکنشی معجزه‌آسا مانع از پیروزی حریف شود.

این اولین بار در طول این تورنمنت نبود که او چنین واکنشی را به نمایش می‌گذاشت اما این لحظه از اهمیت خاصی برخودار بود. او پیش از این هم در آخرین لحظه بازی با استرالیا در مرحله یک هشتم جام جهانی شوتی را مهار کرده و درخشش خودش را در ضربات پنالتی برابر هلند در مرحله یک چهارم نهایی به نمایش گذاشته بود.
 

مارکا با چندین دروازه‌بان برتر از دوران‌های مختلف صحبت کرده تا بتواند نمایش درخشان مارتینز را به خوبی تحلیل کند و اهمیت کار او در این شب تاریخی را به تصویر بکشد.

ویدئو: 267791

روی سیلوا، دروازه‌بان بتیس، معتقد است که حرکت او عامل کلیدی در این صحنه است. این دروازه‌بان پرتغالی در این باره اظهار داشت:« مارتینز با تمام بدنش برابر مهاجم فرانسه قرار گرفت. جدای از ابعاد بزرگ بدنش، او با چابکی قابل توجهی پیش رفت و توانست توپ موانی را دفع کند. همین باعث شد که در ضربات پنالتی هم اعتماد به نفس زیادی داشته باشد و کاملا با انگیزه ظاهر شد.»

آندرس پالوپ، دروازه‌بان سابق سویا، نیز در این باره گفت:« دو عامل مهم روی مهار مارتینز وجود داشت. اول کاهش فضا بود که به خوبی انجام شد. او موفق شد زمان این مهاجم فرانسوی برای تصمیم‌گیری و اجرا را کاهش دهد. او همچنین با تمام بدنش برابر او قرار گرفت. دست و پایش را باز کرد که اهمیت بسیاری داشت. او باعث شد که موانی برای ضربه زدن عجله کند.

ویدئو: 267610

مارتینز با این کار عملا فضای زیادی را اشغال کرد و مانع از ورود توپ به دروازه شد. او کارش را انجام داد. او نشان داد که قدرت زیادی در حفظ تمرکزش روی بازیکن حریف دارد و از جسارت خاصی نیز برخوردار است.»

لئو فرانکو، دروازه‌بان سابق آرژانتینی، نیز با ابراز خوشحالی از کسب ستاره سوم اضافه کرد:« نکته کلیدی مهار مارتینز این بود که او پاس را دید و حرکت را پیش‌بینی کرد. او پیش از این که ضربه پایانی زده شود جلو آمد. این ویژگی بسیار خوبی است و او عملکردی خارق العاده داشت.

مسئله این نیست که موانی ضربه بدی زده باشد، بلکه مارتینز توانست فاصله را بسیار کم کند و موانی زمانی متوجه این موضوع شد که دروازه‌بان بسیار به او نزدیک شده بود. نکته کلیدی کار او پیش‌بینی درست بود. اگر عقب مانده بود ممکن بود دروازه باز شود

سزار سانچز، دروازه‌بان سابق رئال مادرید، هم در تمجید از این ستاره آرژانتینی ادامه داد:« همه در این مهار عالی و بدون نقص بود. او کاملا به موقع تصمیم گرفت. او باعث شد که مهاجم فرصتی برای فکر کردن یا پاس دادن به سمت چپش نداشته باشد. او مستقیم به سمت موانی رفت و پایش را به درستی باز کرد و این موضوع در تصاویر کاملا مشخص است. اینطور نبود که او صرفا پایش را باز کرده باشد تا توپ با آن برخورد کند

1783296

آدرین سن میگل، دروازه‌بان لیورپول، با اشاره به شناختی که از مارتینز دارد گفت:« من شخصا او را از لندن می‌شناسم. مارتینز مبارز است. او توانست به شروع دشواری که در انگلیس داشت غلبه کند. دروازه‌بانان می‌گویند که ما همگی دیوانه هستیم اما او در این زمینه پیشرفت کرده است. شخصیت او کاملا با خودش سازگاری دارد چون قدرت رهبری را در درونش دارد و این عاملی کلیدی است. او می‌داند چطور باید برای فرصت خودش صبر کند و از آن بهره ببرد.»

استبان، دروازه‌بان سابق و گزارشگر فعلی تلویزیونی، هم با تایید صحبت دیگر هم پست‌هایش اظهار داشت:« این مهار دو جنبه مهم داشت. اولی تاکتیکی بود که او توانست فضای شوتزنی را کم کند و به سمت مهاجم حرکت کند. دومی تکنیکی بود که همزمان با کاهش فضا به نحوه مهار توپ فکر کرد و بدنش را باز کرد تا بیشترین فضای ممکن را اشغال و توپ را دفع کند

مارتینز از سوی رسانه‌های آرژانتینی نیز با تمجید و تحسین بسیاری روبرو شد. روزنامه معروف اوله از او به عنوان «مسی درون دروازه» نام برد. لاناسیون نیز مدعی شد که او از تک تک ماهیچه‌هایش برای مهار این توپ استفاده کرده است.

1783295

روزنامه فرانسوی اکیپ هم با تمجید از نمایش درخشان این بازیکن در این صحنه مدعی شد که او بهترین مهار ممکن را روی توپ موانی ارائه کرده است.
این مهار مارتینز حالا در کنار بعضی از مهارهای افسانه‌ای تاریخ جام جهانی قرار گرفته است و باعث شده که نام این بازیکن در کنار نام دروازه‌بانان بزرگ تاریخ فوتبال به ثبت برسد.

حالا در موزه مهارهای افسانه‌ای در تاریخ فوتبال، این صحنه مهار توپ موانی توسط مارتینز در کنار گالری جذابی از چندین مهار فراموش نشدنی دیگر قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها