کد خبر : 1860469 | 30 آذر 1401 ساعت 12:14 | 15K بازدید | 2 دیدگاه

برترین‌های تنیس جهان مشخص شدند

پایان پادشاهی فدرر: نادال محبوب‌ترین تنیسور جهان شد!

برندگان جوایز سالانه اتحادیه تنیس مردان از سوی ATP اعلام شدند.

پایان پادشاهی فدرر: نادال محبوب‌ترین تنیسور جهان شد!

به گزارش "ورزش سه" به مانند هرسال، اتحادیه تنیس مردان ATP با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، جوایز مختلف خود شامل بیشترین پیشرفت، برترین بازیکن جوان، جایزه اخلاق، بهترین بازگشت، محبوب‌ترین تنیسور، بهترین مربی و جایزه بشردوستانه را به برندگان آن اهدا کرد.

* بیشترین پیشرفت؛ آلکاراس

جایزه بیشترین پیشرفت در سال ۲۰۲۲ طبق انتظار به کارلوس آلکاراس اسپانیایی رسید که با درخشش خیره‌کننده‌‌ خود در مسابقات این فصل سر و صدای زیادی ایجاد کرد و دنیای تنیس را به حیرت واداشت. این اعجوبه ۱۹ ساله بعد از دو قهرمانی بزرگ در مسترزهای مایمی و مادرید عملکرد فوق‌العاده‌‌اش را با فتح مسابقات اوپن آمریکا تکمیل کرد تا ضمن کسب اولین گرند اسلم خود بعنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ بر جایگاه اولین تنیس جهان تکیه بزند. آلکاراس که در شروع فصل در جایگاه ۳۲ جهان قرار داشت، با کسب پنج عنوان قهرمانی سال ۲۰۲۲ را با جهشی چشم‌گیر در جایگاه اول جهان به پایان رساند و جایزه صدرنشین نهایی فصل را نیز مال خود کرد.

* بهترین بازیکن جوان و تازه‌ وارد

هولگر رون از سوی همتایان خود به عنوان بهترین بازیکن جوان فصل ۲۰۲۲ معرفی شد. او در سال ۲۰۲۲ سه عنوان قهرمانی کسب کرد و به جمع ۱۰ رتبه برتر جهان راه یافت. بازیکن ۱۹ ساله دانمارکی اولین جام دوران حرفه‌ای خود را در ماه مه، دو روز پس از تولد ۱۹ سالگی‌اش در مونیخ به دست آورد. رون در ۱۹ مسابقه از ۲۱ مسابقه پایانی خود در سال ۲۰۲۲ پیروز شد و طی این دوره به چهار فینال متوالی رسید که حاصل آن دو قهرمانی و دو نایب‌ قهرمانی بود. شاهکار بزرگ این بازیکن آینده‌دار در مسابقات مسترز پاریس رقم خورد که او توانست با شکست دادن ۵ بازیکن از میان ۱۰ بازیکن برتر جهان به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. او در مسیر راهیابی به فینال به ترتیب واورینکا، هورکاچ، روبلف، آلکاراس و اوژه الیاسیم را از پیش رو برداشت و با شکست جوکوویچ در دیدار نهایی جام قهرمانی را بالای سر برد.

* جایزه اخلاق

این جایزه که به افتخار استفان ادبرگ اسطوره سوئدی تنیس شناخته می‌شود امسال به کسپر رود نروژی تعلق گرفت. او از سوی رقبای خود به خاطر بازی جوانمردانه، حرفه‌ای بودن و صداقتش در داخل و خارج از زمین شایسته دریافت این عنوان شناخته شد. این برای اولین بار است که از سال ۲۰۰۴ به این سو بازیکنی به غیر از فدرر (۱۳ بار) و نادال (۵ بار) موفق به دریافت جایزه اخلاق می‌شود. بازیکن ۲۳ ساله نروژی در سال ۲۰۲۲ سه عنوان قهرمانی کسب کرد اما مهم‌تر از آن‌ او در دو گرند اسلم اوپن فرانسه و اوپن آمریکا و هم‌چنین مسابقات پایانی فصل در تورین به دیدار فینال رسید و توانست فصل را در جایگاه دوم جهان به پایان برساند. کارلوس آلکاراس، فلیکس اوژه الیاسیم، رافائل نادال و فرانسیس تیافو دیگر نامزدهای این عنوان بودند.

* بهترین بازگشت

جایزه این بخش به بورنا چوریچ کروات رسید که با بازگشت فوق‌العاده خود به میادین در سال ۲۰۲۲ تحسین اهالی تنیس را برانگیخت. این بازیکن ۲۶ ساله پس از یک سال دوری به خاطر مصدومیت و جراحی شانه در سال ۲۰۲۲ به میادین بازگشت و با صعودی چشم‌گیر توانست از رتبه ۲۷۸ جهان به رتبه ۲۶ در پایان فصل برسد. مرد شماره ۱۲ سابق جهان در ماه ژوئن در یک تورنمنت چلنجر قهرمان شد و سپس در مسابقات مسترز سینسیناتی در ماه اوت با خلق یک شگفتی و شکست ۵ بازیکن از میان ۲۰ بازیکن برتر جهان از جمله رافائل نادال، فلیکس اوژه الیاسیم و استفانوس سیتسیپاس توانست اولین قهرمانی خود در مسابقات ۱۰۰۰ امتیازی را کسب کند.

*  محبوب‌ترین بازیکن

رافائل نادال با رأی هواداران برای اولین بار به عنوان محبوب‌ترین بازیکن جهان انتخاب شد و به سلطه ۱۹ ساله راجر فدرر که از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ این عنوان را به خود اختصاص داده بود پایان داد. نادال اسپانیایی در سال ۲۰۲۲ بهترین عملکرد خود در شروع یک فصل را با کسب ۲۰ پیروزی پیاپی ثبت کرد و با فتح مسابقات آزاد استرالیا و رولان گاروس توانست به رکورد ۲۲ قهرمانی در گرند اسلم‌‌ها برسد.

1748009

* بهترین مربی

عنوان بهترین مربی سال ۲۰۲۲ به خوان کارلوس فررو مرد شماره یک سابق تنیس جهان رسید که نقشی انکارناپذیر در کشف و شکوفایی استعداد کارلوس آلکاراس داشته است. فررو از زمانی‌که “کارلیتوس” ۱۳ ساله بود این اعجوبه اسپانیایی را زیر نظر گرفت و به طور رسمی از سال ۲۰۱۸ همکاری با او را آغاز کرد.

* جایزه بشردوستانه

به پاس قدردانی از کمک‌های اندی ماری به مردم جنگ‌زده اوکراین جایزه بشردوستانه سال ۲۰۲۲ به این بازیکن بریتانیایی تعلق گرفت. ماری تمام مبلغ جوایز نقدی خود در سال ۲۰۲۲ – بیش از ۶۳۰ هزار دلار – را به کمپین یونیسف برای کودکان آسیب‌دیده از حمله روسیه به اوکراین اهدا کرد. این بازیکن ۳۵ ساله که از سال ۲۰۱۴ سفیر یونیسف در بریتانیا است، چهارمین بازیکنی لقب گرفت که بیش از یک مرتبه موفق به دریافت جایزه بشردوستانه می‌شود و به آندره آغاسی، راجر فدرر و اعصام‌الحق قریشی پیوست.

برندگان سایر بخش‌ها را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

صدرنشین نهایی در بخش دونفره: تیم وسلی کولوف و نیل اسکاپسکی

محبوب‌ترین تیم دونفره: نیک کیریوس و تناسی کوکیناکیس

بهترین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی: ایندین ولز (برای هشتمین سال متوالی)

بهترین تورنمنت ۵۰۰ امتیازی: مسابقات کویینز کلاب لندن (برای چهارمین بار)

بهترین تورنمنت ۲۵۰ امتیازی: مسابقات دوحه قطر (برای پنجمین بار)

دیدگاه‌ها