کد خبر : 1861527 | 06 دی 1401 ساعت 18:24 | 9.2K بازدید | 22 دیدگاه

اسم‌های بزرگ و ایده‌های جدید، جذاب اما در حد شایعه

گزارش: آینده نیمکت تیم ملی مشخص نیست

لیست بلند بالایی از مربیان سرشناس برای حضور روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران دست به دست می‌شود که به نظر می‌رسد نباید زیاد آن‌ را جدی گرفت.

گزارش: آینده نیمکت تیم ملی مشخص نیست

به گزارش “ورزش سه” به طور قطع یکی از مهم‌ترین و داغ‌ترین اخبار حال حاضر فوتبال ایران، گمانه‌زنی‌ و انتشار لیست‌های مختلف برای نیمکت تیم ملی بعد از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.

ریاست فدراسیون فوتبال در اولین گفت و گوی رسمی و مفصلی که در صدا و سیما داشت با سیاست خاصش اسامی مختلف داخلی و خارجی که از زبان مجری بیرون می‌آمد را نه تایید قطعی می‌کرد و نه تکذیب. تاج حتی طوری صحبت کرد که ثابت کند کارلوس کی‌روش هنوز بیشترین شانس را برای حضور روی نیمکت ایران دارد.

با این حال چند روز بعد از آن گفت و گو، مهدی تاج در مصاحبه با سایت فدراسیون فوتبال این مسئله را به زبان آورد که تعیین و تکلیف برای نیمکت تیم ملی در هیئت رئیسه‌ای انجام می‌شود که امانت‌دار فوتبال و مردم است. هیئت رئیسه‌ای که اخباری در خصوص نظرات متفاوت آن‌ها مبنی بر ماندن یا نماندن کارلوس کی‌روش شنیده می‌شود.

تعداد مربیان سرشناسی که اکنون هدایت تیمی را بر عهده ندارند و به دنبال بررسی پیشنهادات خود هستند بسیار زیاد است. از یوآخیم لو سرمربی سابق تیم ملی آلمان که سابقه قهرمانی در جهان را دارد تا پوچتینو سرمربی سابق تاتنهام و پاری سن ژرمن، فرناندو سانتوس سرمربی سابق تیم ملی پرتغال، فرانک دی بوئر سرمربی سابق تیم اینتر و هلند و روبرتو مارتینز سرمربی سابق تیم ملی بلژیک. بعد از این اسامی مربیان دیگری هم قرار می‌گیرند که هر کدام گزینه‌ای جذابند. مثل رافائل بنیتس، پیتر بوش، مارچلو بیلسا، وحید هلیلهودزیچ، آندره ویاش بوآش، پائولو سوسا، کلارنس سیدورف و ولادیمیر پتکوویچ.

این اسامی در حالی مطرح می‌شود که برای آمدن به ایران و کار با تیم ملی، جدای از شرایط خاصی که مطرح می‌کنند، قطعا درخواست مالی بالایی هم خواهند داشت. آن‌ها با توجه به سابقه و البته اسم و رسمی که دارند، تنها با پیشنهاد مالی خوب به ایران و فوتبال آسیا می‌آیند که در حال حاضر برای فدراسیون تهیه منابع مالی آن‌چنانی، سخت است. البته اولویت مهدی تاج و هیئت رئیسه هم مواردی دیگر خواهد بود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

*اول تکلیف کی‌روش مشخص می‌شود
کی‌ر‌وش همانقدر که احتمال دارد شانس برای ادامه کار در تیم ملی در جلسه هیئت رئیسه داشته باشد، همانقدر هم شانس این را دارد که از گزینه‌ها خارج شود و اعضای هیئت رئیسه برای ادامه همکاری با او به جمع بندی نرسند. سرمربی پرتغالی مخالفانی در هیئت رئیسه دارد اما یکی از حامیان قدرتمند او تاج است که می‌تواند نظر اعضا را جلب کند. پس باید منتظر ماند و دید خروجی جلسه هیئت رئیسه چیست؟ آیا قرار به ماندن کی‌روش است یا رفتن او؟ سپس بعد از آن گزینه‌های جانشینی مشخص می‌شود.

1785141

*گزینه ایرانی اولویت فدراسیون است
اگر جمع‌بندی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به عدم تمدید قرارداد با کارلوس کی‌روش منجر شود، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها استفاده از مربی داخلی است. در این خصوص اسامی زیادی هم منتشر گردید که پیش تر به آن پرداخته شد. استفاده از سرمایه‌های داخلی یکی از سیاست‌هایی است که روسای فدراسیون فوتبال بعد از نشستن روی صندلی مدیریت بسیار از آن سخن گفتند. حالا نیز با توجه به وجود گزینه‌های نسبتا خوب و البته شرایط خاص اقتصادی، استخدام سرمربی ایرانی برای هدایت تیم ملی، از شانس کمی برخوردار نیست.

*گزینه خارجی در این صورت نهایی می‌شود
در صورت عدم تمدید قرارداد با کی‌روش و البته عدم توافق بر روی مربی داخلی برای هدایت تیم ملی، گزینه‌های خارجی با بررسی ابعاد و شرایط خاص به خود، روی میز فدراسیون خواهد آمد. قطعا تجربه تلخ حضور مارک ویلموتس در ایران، مدیران فدراسیون را هوشمندتر از قبل کرده است. در نتیجه اگر قرار باشد مربی خارجی در ایران کار کند، ابتدا باید مبلغ دستمزد آن بررسی شود. شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور این توانایی را نمی‌دهد که مربیان گران قیمت برای تیم ملی استخدام شوند. دومین شرط شناخت او از فوتبال آسیا و ایران است؛ چرا که تیم ملی در کمتر از یک سال دیگر باید در جام ملت‌های آسیا شرکت کند و هدف قهرمانی است. پس مربی‌ای مدنظر خواهد بود که به شرایط فوتبال ایران و آسیا احاطه داشته باشد.

با این اوصاف، اینکه آن اسامی مطرح شده و سرشناس را گزینه فدراسیون و تیم ملی بدانیم که هر دو طرف راضی به فعالیت مشترک باشند، اگر چه غیرممکن نیست اما دور از ذهن و بسیار سخت است و دلیلش هم مواردی است که مطرح شد. در هر صورت باید منتظر ماند و خروجی جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که به زودی برگزار می‌شود را دید.

دیدگاه‌ها