کد خبر : 1872776 | 08 اسفند 1401 ساعت 12:04 | 11.5K بازدید | 3 دیدگاه

سیکس پک یک شبه ساخته نمی شود!

یک مربی بدنسازی معتقد است عده‌ای می‌خواهند به یک باره ورزشکار حرفه‌ای شوند و ره صدساله را یک شبه به پایان برسانند.

سیکس پک یک شبه ساخته نمی شود!

به گزارش "ورزش سه"، افزایش تعداد مخاطبان باشگاه‌های بدنسازی و همه گیر شدن این رشته در میان جوانان، یکی از سوژه‌های اصلی ورزش همگانی در کشور به حساب می‌آید. محمد میرشکار، کارشناس ارشد تربیت بدنی و مربی بدنسازی با تأکید بر اینکه رمز موفقیت و کلید ورزش «پرورش اندام» تغذیه است و بدون داشتن وعده غذایی با کیفیت هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد، عنوان کرد: یکی از ملاک‌های مهم در ورزش بدنسازی داشتن بدن و اندام ایده‌آل است و برای رسیدن به بدنی ورزیده باید در کنار تمرینات بدنسازی به تغذیه مناسب نیز توجه داشت.

وی به جوانان علاقه‌مند به این رشته ورزشی هشدار داد: تمرین مداوم بدون تغذیه اصولی یا برنامه غذایی درست بدون فعالیت هدفمند هیچ نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. بدنسازی فقط یک رشته ورزشی نیست بلکه سبک زندگی است؛ به این معنا که زندگی افراد حرفه‌ای و حتی غیرحرفه‌ای در پرورش اندام فقط به باشگاه یا تغذیه محدود نمی‌شود و باید به تمام شاخص‌های زندگی مانند زمان استراحت و نیز خواب کافی حساسیت به خرج دهند.

1806372

این کارشناس ارشد تربیت بدنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش مخرب «اضطراب» در کاهش فعالیت ورزشی و پرخوری اشاره کرد و افزود: قطعاً یکی از دلایل چاقی، افزایش وزن و نداشتن حوصله برای تمرین ورزشی می‌تواند «استرس» باشد. البته یک مربی بدنسازی، پزشک یا روانشناس متخصص نیست که بتواند برای کاهش استرس یا افرادی که کنترلی بر تغذیه خود ندارند راهکاری علمی ارائه دهد. شناسایی عوامل اضطراب نیازمند مشاوره کارشناس مربوطه است، اما حذف تنقلات و مواد غذایی وسوسه‌انگیز از جلوی دید همچنین استفاده از فیبر و خوراکی‌های مفید نقش مهمی در مبارزه با پرخوری دارند. نگرش افراد به رشته بدنسازی و حتی تمرین در باشگاه‎ها متفاوت است عده‌ای به دنبال لاغری و برخی دیگر نیز خواهان تناسب اندام هستند. بنابراین اشخاصی که به صورت حرفه‌ای تمرین ورزشی انجام می‌دهند باید حداقل 5 وعده غذایی داشته باشند.

1806407

میرشکار با بیان اینکه انگیزه افراد برای انتخاب رشته بدنسازی تفاوت دارد، گفت: متأسفانه بخشی از جامعه به این رشته ورزشی نگاه فصلی یا مناسبتی دارند که به اعتقاد من در نوع خود نه تنها طنز نیست بلکه فاجعه است. یکی از معضلات جوانان امروز این است که در یک ماه منتهی به آخر سال یعنی «نوروز» یاد تمرین و باشگاه می‌افتند و می‌خواهند ره صدساله را یک شبه به پایان برسانند. هیچ کس در یک ماه تمرین یا با قرص و مکمل به «سیکس پک» نرسیده و نمی‌رسد. تمرین بیش از حد و استفاده از داروهای غیرمجاز باعث شوک عصبی به سلامت جسمانی و روانی می‌شود و خطرات جبران ناپذیری را در برخواهد داشت.

دیدگاه‌ها