کد خبر : 1895461 | 22 اسفند 1401 ساعت 09:45 | 34.5K بازدید | 31 دیدگاه

قلعه‌نویی به حکومت 12 ساله پایان داد

سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی به بیش از یک دهه حکمرانی سرمربیان خارجی روی نیمکت ملی فوتبال ایران خاتمه داد.

قلعه‌نویی به حکومت 12 ساله پایان داد

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی باتجربه فوتبال ایران که روز گذشته در جریان پیروزی گل‌گهر سیرجان مقابل نفت مسجدسلیمان روی نیمکت این تیم نشسته بود، دقایقی پس از پایان بازی تیمش، سرانجام به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران معرفی شد.

نکته جالب اینکه قلعه‌نویی در ابتدا و با مطرح شدن نام پنج گزینه داخلی سرمربیگری تیم ملی، انصراف خود را اعلام کرد و شاید تا همین ۷۲ ساعت پیش هم فلیکس سانچز شانس بیشتری در اذهان عمومی برای سرمربیگری در ایران داشت اما مذاکرات با سانچز به بن بست خورد و با قلعه‌نویی مثبت پیش رفت.

قلعه‌نویی که یک بار هم برای جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفته بود، حالا در فاصله ده ماه تا جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا دوباره بر صندلی سرمربیگری تیم ملی تکیه زده و امیدوار است این بار کار ناتمام قبلی خود را به سرانجام مطلوب برساند.

سرمربی ۵۷ ساله فوتبال ایران که سابقه پنج قهرمانی لیگ برتر را دارد و به عنوان پرافتخارترین سرمربی لیگ خلیج فارس شناخته می‌شود، پیش از این چند بار گزینه هدایت تیم‌ملی شده بود اما مخالفت باشگاه سپاهان و همچنین انصراف اخیر از بین گزینه‌ها، باعث شده بود تا امکان حضور روی نیمکت را از دست بدهد.

او حالا در حالی به تیم‌ملی بازگشته که از سال ۲۰۱۱ و با حضور کارلوس کی‌روش، ایران همواره چهره خارجی روی نیمکت خود داشت و حالا بعد از ویلموتس، اسکوچیچ و دوباره کی‌روش، او تبدیل به سرمربی جدید ایران می‌شود.

آخرین بار افشین قطبی و پیش از او علی دایی در جریان مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ و جام ملتهای ۲۰۱۱ به عنوان سرمربیان ایرانی هدایت تیم را برعهده داشتند. به عبارتی در دو دهه اخیر و با فاکتور گرفتن از دوره کوتاه سرمربیگری همایون شاهرخی، همین سه چهره نفرات ایرانی نیمکت تیم‌ملی بوده‌اند.

قلعه‌نویی 17 بار روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته و آمار 10 برد، 6 مساوی و 1 باخت را از خود به جای گذاشت. اولین بازی قلعه‌نویی روز 17 مرداد 1385 در مقابل امارات بود که او حریف را در دیداری دوستانه با گل رضا عنایتی شکست داد و در آخرین بازی هم مقابل کره‌جنوبی شکست خورد.

البته تیم‌ملی تحت هدایت او چهره کاملا دگرگون شده با تیم ۲۰۰۷ است و حالا قلعه‌نویی با مجموعه از بازیکنان لژیونر باتجربه و ستاره‌های لیگ برتر، کار خواهد کرد که جزو تیم‌های ممتاز فوتبال آسیا محسوب می‌شوند.

دیدگاه‌ها