کد خبر : 1897317 | 04 فروردين 1402 ساعت 17:29 | 9.6K بازدید | 6 دیدگاه

بزرگان آسیا پرس ما را می‌شکنند؛

کرمی: روسیه قدر بود و خیلی خوب بازی کردیم

فرشاد کرمی، کارشناس فوتبال و سرمربی سابق تیم ملی دانشجویان، به بررسی عملکرد تیم ملی ایران برابر روسیه پرداخته است.

کرمی: روسیه قدر بود و خیلی خوب بازی کردیم

به گزارش ورزش سه، تیم ملی ایران در اولین بازی با هدایت امیر قلعه‌نویی با نمایشی رو به جلو خوب موفق به کسب تساوی برابر روسیه شد. یک روز پس از این مسابقه، فرشاد کرمی، کارشناس فوتبال و سرمربی سابق تیم ملی دانشجویان، در گفت‌وگویی با خبرنگار ما در خصوص حضور قلعه‌نویی در تیم ملی و نمایش ملی‌پوشان برابر روسیه صحبت کرد و به تمجید از سرمربی جدید تیم ملی پرداخت.

کرمی در ابتدا گفت: انتخاب سرمربی ایرانی برای فوتبال ایران، اتفاق بسیار خوبی بود. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا و حتی آسیایی‌ها را می‌بینیم که از سرمربیان داخلی استفاده می‌کنند و نمونه آن هم کشور ژاپن و استرالیا است که بسیار هم موفق بوده‌اند و گراهام آرنولد را در تیم ملی استرالیا می‌بینیم که مربی بسیار موفقی بوده و در جام جهانی هم موفقیت‌های زیادی داشته‌اند.

وی افزود: باید به آقای قلعه‌نویی زمان داده شود و اینکه بخواهیم با یک بازی قضاوت یا انتقاد کنیم، درست نیست. در کنفرانس پس از بازی انتقاداتی مطرح شد اما من فکر می‌کنم انتقادهایی که پس از بازی اول می‌شود، کاملا مغرضانه است. در شرایط کنونی که ایشان تازه تیم را در دست گرفته و چند جلسه تمرین کرده، انتقاد بعد از بازی اول نه منصفانه است و نه فوتبالی. باید به ایشان زمان داده شود و اردوهای مناسبی را در نظر بگیریم و امکاناتی را که در اختیار مربیان خارجی قرار می‌دادیم، در اختیار ایشان هم بگذاریم و از همه مهم‌تر بازی‌های تدارکاتی خوبی برای ایشان در نظر بگیریم. بازی با روسیه بسیار بازی خوبی بود و با وجود اینکه مدتی بود بازی نکرده‌ بودند، همه بازیکنان حرفه‌ای بودند و مشخص بود از نظر بدنی آمادگی لازم را دارند. این تیم بسیار قدر بود و ما خیلی خوب نتیجه گرفتیم.

کرمی با اشاره به بازیکنان دعوت‌شده به تیم ملی بیان کرد: یک نکته مهم این است که آقای قلعه‌نویی از بازیکنانی که در لیگ موفق بوده‌اند هم استفاده کرده است؛ مثل شهریار مغانلو، نورافکن، محبی، رامین رضاییان، بیرانوند و ... ‌. این مسئله خیلی مهم است و وقتی تیم ملی فوتبال یک کشور از بازیکنانی که در لیگ خودش هستند استفاده می‌کند و آنها دیده می‌شوند، قطعا سطح کیفی لیگ بالاتر می‌رود و انگیزه‌ها بیشتر می‌شود. ما در گذشته فقط دنبال این بودیم که از لژیونرها استفاده کنیم و این به فوتبال داخلی ما آسیب می‌زد و انگیزه‌ها را می‌گرفت. ما می‌توانیم در چنین بازی‌های دوستانه‌ای از این بازیکنان استفاده کنیم و پتانسیل تاثیرگذاری آنها را ببینیم‌.

کارشناس فوتبال ایران در خصوص عملکرد تیم ملی برابر روسیه گفت: آقای قلعه‌نویی در کنفرانس خبری پس از بازی هم اشاره کردند که ما می‌خواهیم با پرس بالا بازی کنیم. ما حریف را تحت فشار قرار می‌دادیم و در بیشتر مواقع با توجه به فورواردهایی که داریم، فشار را از آن نقطه وارد می‌کردیم و توپ را زود پس می‌گرفتیم؛ این پرس بالا شیوه خیلی خوبی است اما یک ایراد اساسی دارد و آن هم این است که اگر نتوانیم این کار را مقابل تیم‌های بزرگ انجام بدهیم، به قدری فضای پشت دفاع خالی خواهد بود که به مشکل برمی‌خوریم. به نظر من این استراتژی برای مسابقه‌ای که در ورزشگاه آزادی و مقابل تماشاگران برگزار شده، خیلی خوب است و این کار به قدری خوب انجام شد که روس‌ها اصلا نمی‌توانستند به یکدیگر پاس بدهند و توپ‌هایشان قطع می‌شد و بیشتر مواقع ما توپ را در دست داشتیم ولی نکته این است که شاید خیلی از مواقع نتوانیم این کار را انجام بدهیم.

او ادامه داد: در فوتبال آسیا تیم‌های بزرگی مثل ژاپن، کره، استرالیا، عربستان حاضر هستند که تجربیات بین‌المللی دارند و برای مثال ۱۲ بازیکن ژاپن در بوندسلیگا بازی می‌کنند و بازیکنانی که در آن سطح بازی می‌کنند، برای ما مشکل‌ساز خواهند بود، چرا که آنها پرس را می‌شکنند و شکستن پرس یک وضعیت نامطلوبی برای ما ایجاد خواهند کرد. هر چند من مطمئنم آقای قلعه‌نویی مربی بسیار باهوشی است و می‌داند کجا عقب بازی کند و کجا خیر.

کرمی در پایان گفت: اینکه بگوییم همیشه می‌خواهیم حمله یا پرس کنیم درست نیست و شاید مقداری زود باشد که در این باره صحبت یا قضاوت کنیم و بهتر بود می‌گفتیم در این بازی از پرس بالا استفاده کردیم. در مجموع عملکرد ایران با آقای قلعه‌نویی بسیار خوب بود و نباید روسیه را دست کم بگیریم. امیدوارم برابر تیم کنیا هم عملکرد خیلی خوبی داشته باشیم اما من باز هم می‌گویم الان وقت قضاوت نیست و فقط وقت حمایت از آقای قلعه‌نویی است و باید به ایشان و تیم‌شان وقت داده شود تا تفکرات خودش را اجرا کند و بازیکنان مورد نظرش را بیاورد. مطمئنم اگر این زمان داده شود، ما موفق خواهیم شد.

دیدگاه‌ها