کد خبر : 1921177 | 26 فروردين 1402 ساعت 16:36 | 9.9K بازدید | 3 دیدگاه

لیگ 1

پی‌اس‌جی-لانس، مدعیان قهرمانی از دو سیارۀ متفاوت

امشب پاری سن ژرمن و لانس، دو رقیب اصلی کورس قهرمانی این فصل لیگ 1 مقابل هم قرار می‌گیرند؛ دو باشگاهی که از نظر ثروت و سرمایه اصلا قابل مقایسه نیستند.

پی‌اس‌جی-لانس، مدعیان قهرمانی از دو سیارۀ متفاوت

به گزارش "ورزش سه"، پاری سن ژرمن که با 69 امتیاز در صدر جدول لیگ فرانسه قرار دارد، امشب میزبان لانس است؛ تیمی که با 63 امتیاز، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده این تیم محسوب می‌شود و در صورت پیروزی می‌تواند تیم کریستوف گالتیه را به شدت تحت فشار بگذارد. نشریه اکیپ در گزارشی شرایط این دو باشگاه از نظر قیمت بازیکنان را مورد بررسی قرار داده است. 

امباپه به تنهایی به اندازۀ تمام سرمایۀ لانس ارزش دارد
براساس گزارش سایت تخصصی ترانسفرمارکت، ارزش سرمایۀ باشگاه لانس درحال حاضر مبلغی معادل 184.1 میلیون یورو است. یعنی تنها 4 میلیون یورو بیشتر از ارزش کیلیان امباپه. همین عدد به خوبی تفاوت فاحشی که درمیزان امکانات مالی این دو تیم وجود دارد را نشان می‌دهد. باشگاه لانس در لیگ فرانسه از نظر میزان سرمایه در ردۀ هشتم قرار دارد. 

پس از تیم‌های موناکو (324 میلیون یورو) ، رِن (320 میلیون یورو)، المپیک مارسی (260 میلیون یورو)، نیس (236 میلیون یورو)، اُلمپییک لیون (232 میلیون یورو) و لیل ( 221 م.ی.). پاری‌سن‌ژرمن با 882 میلیون یورو صدرنشین این فهرست است. درضمن، این مبلغ شامل ده‌ها بازیکنی که به باشگاه‌های دیگر قرض داده شده‌اند (مثل ایکاردی، واینالدوم، دیالو، دینا ابیمبه ...)  و ارزش آ‌ن‌ها جمعاً فراتر از 90 میلیون یورو است، نمی‌شود. بنابراین ارزش بازیکنان پاری‌سن‌ژرمن بیش از چهاربرابر ارزش بازیکنان رقیبش است. البته براساس گزارشی که در دیدبان فوتبال CIES نوشته شده، این اختلاف کمتر است. (767 میلیون یورو دربرابر 221 میلیون یورو.)

معادن طلا در لانس
برخی از بازیکنان از فصل بی‎‌ نظیر امسال بهترین بهره را بردند تا ارزش خود را بالا ببرند. به گزارش ترانس‌مارکت، ارزش بسیاری از بازیکنان لانس نسبت به اول ژوئیه بیشتر شده است. سالیس عبدالصمد که جایگزین دوکوره شده، در صدر قرار دارد. او حالا در پست خودش تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان لیگ 1 فرانسه شده است.

ارزش این بازیکن غنایی از 3 میلیون یورو به بیش از 13 میلیون یورو رسیده است. یعنی افزایشی بالغ بر 333 درصد. این عدد او را تبدیل به پنجمین بازیکن از نظر افزایش قیمت در بین بازیکنانی که قیمتشان کمتر از 10 میلیون یورو است کرده. فارِس شائیبی از تیم تولوز، دِزیره دوئه از تیم رِن، فولارین بولوگان از تیم رِنس و عزالدین اونائی از المپیک مارسی، صدرنشینان این فهرست هستند. 

باریس سامبا هم که فصلی رویایی را در لانیس سپری کرد، موفق شد تا با 300 درصد افزایش، ارزش خود را به 10 میلیون یورو برساند. قیمت لوئیس اوپِندا هم که تا الان پانزده گل در لیگ 1 برای لانس زده، با افزایش 12.5 میلیون یورویی، به 20 میلیون یورو رسیده است. CIES ارزش این بازیکن را تا رقم 30 میلیون یورو هم تخمین زده است و او را اصلی‌ترین دارایی فعلی باشگاهش می‌داند. سِکو فوفونا با ارزشی معادل 20 میلیون یورو در جایگاه چهارم است. 

البته ترانسفرمارکت ارزش او را در اول نوامبر 30 میلیون یورو تخمین زده بود. او امسال فصل بدتری را نسبت به سال قبل سپری کرده است. همین هم باعث شده تا ارزشش پایین بیاید. البته سن او (27 سال) نیز در سال گذشته باعث بالا رفتن ارزشش شده بود. در نهایت نوبت به ارزش دو بازیکن ارزشمند یعنی فلورین سوتوکا (4 میلیون یورو) و ناتان گرادیت (4.5 میلیون یورو) می‌رسد. این رقم برای این دو بازیکن بسیار پایین محسوب می‌شود. اما علت اصلی این اتفاق این است که CIES هنوز عملکردهای اخیر این دو بازیکن را در تقریب میزان ارزششان لحاظ نکرده است. با وجود اینکه پیشرفت در بازی هردوی آنها مشهود است ولی سن‌شان (مدافعِ 30 ساله و مهاجم 32 ساله) باعث شده است تا ارزششان بیشتر از این نشود. 

1852532

پرواز بازیکنان جوان پاری‌سن‌ژرمن، وضعیت بدِ مصدومان
پاری‌سن‌ژرمن بازیکنان زیادی را قرض داده و تعدادی هم مصدوم داشته است. همین هم باعث شده تا بازیکنان جوانش بیش از قبل دیده شوند. در ماه فوریه، زمانی که دارایی‌های بایرن مونیخ و پاری‌سن‌ژرمن را مقایسه می‌کردیم، رافائل پولی، رئیس دیدبان CIES به ما گفت: «بازیکنی مثل وارن زائیرامری اگر بازی کند، ارزشش از 5 میلیون یورو به 20 میلیون یورو خواهد رسید.» همین اتفاق هم رخ داده است. هافبک مستعد در این فصل 18 بار برای تیمش به میدان رفته و بازی‌های حساسی هم داشته. حالا ارزش او براساس آمار دیدبان فوتبال سوئیس به 20 و براساس ترانسفرمارکت به 18 میلیون یورو رسیده است.

در مقیاس کمتر، شادای بیتشیابو (17 ساله، 7 میلیون یورو)، اسماعیل غربی (19 ساله، 5 میلیون یورو) و تیموتی پِمبِله (20 ساله، 5 میلیون یورو) هم شاهد رشد ارزش خود بوده‌اند. بازیکان جوان جدیدی هم وارد باشگاه شده‌اند. واضح‌ترین مثال برای این مورد نونا مندز (20 ساله) است که ارزشش با 25 میلیون یورو افزایش، به 40 میلیون یورو رسیده است. 

این رقم چشم‌گیرترین افزایش قیمت امسال لیگ 1 فرانسه محسوب می‌شود. ویتینیای 23 ساله هم که فصل را خیلی خوب آغاز کرده بود و حالا کمی افت عملکرد دارد، از 30 میلیون یورو به 42 میلیون یورو رسیده است. 

البته او در ماه نوامبر به مبلغ 45 میلیون یورو هم رسیده بود. البته اگر به شکل کلی نگاه کنیم، ارزش بازیکنانی که پاری‌سن‌ژرمن در این فصل جذب کرده، کمی کاهش داشته است: روییز (منفی 31 درصد)، سولِر (منفی 40 درصد) و رِناتو سانچز (منفی 28 درصد). این بازیکن پرتغالی باز هم مصدوم شده است. ارزش او در دسامبر 2021 به 30 میلیون یورو رسیده بود ولی حالا 20 میلیون یورو تخمین زده می‌شود. البته قرارداد او تا سال 2027 ادامه دارد. او در ژانویه از ناحیۀ تاندون آسیب دید و همین مصدومیت هم تا یک سال او را از میادین دور نگه می‌دارد. درنهایت نوبت به کیمپمبه می‌رسد. ترانسفر مارکت ارزش او را 35 میلیون یورو و CIES مبلغ ناچیز 15 میلیون یورو تخمین زده است. ارزش نیمار هم که تا آخر فصل مصدوم خواهد بود به 70 میلیون یورو رسیده است. این پایین‌ترین رقم این بازیکن از سال 2014 محسوب می‌شود. آن هم با وجود اینکه شروع فصل خیلی خوبی را تجربه کرده بود. قرارداد نیمار بلندمدت است و تا سال 2027 ادامه دارد.

دیدگاه‌ها