کد خبر : 1940564 | 08 خرداد 1402 ساعت 00:20 | 72.8K بازدید | 29 دیدگاه

برگی از تاریخ

21 سال از قهرمانی شگفت‌انگیز پرسپولیس گذشت

7 خرداد سالروز اولین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر خلیج فارس است.

21 سال از قهرمانی شگفت‌انگیز پرسپولیس گذشت

به گزارش "ورزش سه"، آخرین قهرمانی سلطان با پرسپولیس در روزی رقم خورد که شاید خود او نیز به کسب جام امید چندانی نداشت. طرفداران پرسپولیس نیز سکوهای ورزشگاه را خالی گذاشته بودند و از خانه، نیم‌نگاهی به هفته پایانی داشتند که به نظر می‌رسید با قهرمانی استقلال به پایان خواهد رسید اما...

پرسپولیس فصل 80-81 را در حالی آغاز کرد که نسبت به فصل قبلی، علی کریمی، هادی مهدوی‌کیا و ادموند بزیک را در اختیار نداشت و به نظر می‌رسید منصور پورحیدری با تیم پرستاره‌تر، از شانس بیشتری برای قهرمانی برخوردار است. قرمزها شروع چندان خوبی هم در لیگ نداشتند و از سه بازی نخست 5 امتیاز گرفتند.

در فاصله سه هفته تا پایان لیگ برتر، استقلال4 امتیاز از پرسپولیس پیش بود و آبی‌ها که از باخت در دربی هم فرار کرده بودند، تقریبا قهرمانی خود را قطعی می‌دانستند. با این حال تساوی برابر ابومسلم و پیروزی پرسپولیس، باعث شد تا دو هفته مانده به پایان، اختلاف به عدد دو کاهش یابد.

هفته بیست و پنجم، با برد 1-0 استقلال برابر پیکان و برتری 4-2 پرسپولیس مقابل سایپا همراه بود تا همه چیز به هفته پایانی کشیده شود. در هفته آخر که حالا همه دیگر داستانش را بارها و بارها شنیده‌اند، استقلال در استادیوم سن سیروس به ملوان باخت و پرسپولیس 1-0 با گل ابراهیم اسدی، فجر را شکست داد تا با 49 امتیاز، بالاتر از استقلال 48 امتیازی بایستد و قهرمان شود.

1880970

علی پروین پس از این حدود دو فصل دیگر هدایت پرسپولیس را برعهده داشت اما هرگز نتوانست جام دیگری را با سرخپوشان کسب کند و در آخر با کسب رتبه نهمی، برای همیشه با پرسپولیس وداع کرد.

در تیم قهرمان پرسپولیس، افشین پیروانی و محمد محمدی حضور داشتند که حالا در بدنه مدیریتی باشگاه جای دارند. نکته جالب اینکه مهدی تارتار سرمربی کنونی ذوب‌آهن نیز بخشی از تیم قهرمان 80-81 پرسپولیس بود.

جالب است بدانید قرمزها در خط حمله با سهراب انتظاری، امیرحسین اصلانیان و بهنام ابوالقاسم‌پور، به استقبال حریف می‌رفتند. حمید استیلی، بهروز رهبری‌فرد و رضا شاهرودی نیز دیگر بازیکنان باتجربه قرمزها به شمار می‌رفتند.

پرسپولیس بعد از این قهرمانی برای لمس دوباره جام، 6 سال دیگر صبر کرد تا با افشین قطبی به قهرمانی رسید. آنها سپس 9 سال دیگر در حسرت جام ماندند تا به قهرمانی سوم برسند اما بلافاصله شش بار قهرمان شدند تا حالا پرافتخارترین تیم لیگ برتر باشند.

دیدگاه‌ها