کد خبر : 1945172 | 29 خرداد 1402 ساعت 10:45 | 47.1K بازدید | 19 دیدگاه

یک عضو کمیته فنی گفت خودش سرمربی می‌شود

بهتاش فریبا: رای ما جواد نکونام بود

عضو کمیته استقلال درباره روند انتخاب سرمربی این تیم و تاخیری که برخلاف انتظار برای اعلام نام جانشین ساپینتو شکل گرفته، پاسخ داد.

بهتاش فریبا: رای ما جواد نکونام بود

به گزارش "ورزش سه"، هر روز نام يك گزينه براي نشستن روي صندلي مربيگري استقلال به گوش مي‌رسد، از حضور مربي اسپانيايي در تهران تا تكاپو براي قرارداد با نكونام. هواداران استقلالي بي‌صبرانه منتظر تعيين تكليف درخصوص وضعيت سرمربيگري اين تيم هستند. بهتاش فريبا يكي از اعضاي كميته فني استقلال و پيشكسوت اين باشگاه صحبت‌های جالبی درباره روند انتخاب سرمربی آینده این باشگاه در گفتگویی که با اعتماد داشته، مطرح می‌کند و مدعی است در فوتبال ایران به نظرات كميته فني اهميتي داده نمي‌شود و از طرفي براي سرنوشت نيمكت استقلال اعضاي اين كميته فقط يك جلسه يك ساعت برگزار كردند آن هم درحالي كه وی در ايران حضور نداشته است.

استقلال يك فصل پر فراز و نشيب را پشت سر گذاشت و در نهايت ساپينتو از اين تيم جدا شد‌. شما يكي از موافقان ادامه همكاري با اين مربي بوديد‌، چرا استقلال موفق به كسب يك جام هم نشد؟ 
ساپينتو در مصاحبه‌اش گفت كه به چه دليل رفته است. بقيه‌اش را چون ايران بودم نمي‌دانم! اما او بايد ادامه مي‌داد. نوع بازي تيم با او خوب بود و بازي‌هاي بزرگي را هم ساپينتو برنده شد. اما اگر بخواهيم ورود كنيم بايد به بحث داوري ورود كنيم كه ۱۴ پنالتي براي اين تيم نگرفتند كه ۷ تاي آن را همه گفتند درست بود. اگر دوتاي آن را مي‌گرفتند تيم ما قهرمان مي‌شد. در فينال جام حذفي هم هنوز هم هيچ كس نمي‌داند ساپينتو براي چه اخراج شده و آن بازي هم‌ كه با آن شكل تمام شد. در هر صورت با شناختي كه از فوتبال ما و استقلال پيدا كرده بود نظرم اين بود بماند بهتر است. چون گزينه ايراني زيادي نداشتيم و گزينه خارجي هم اگر الان بياورند تجربه به ما مي‌گويد ۵، ۶ تا بازي اول را از دست مي‌دهد‌ تا بخواهند شناخت پيدا كنند از استقلال و اين باعث مي‌شود در فوتبال ما زمان از دست برود.

1888147

تغييرات مديريتي يا مسائل مرتبط به مجوز حرفه‌اي و حذف از آسيا به استقلال ضربه نزد؟ 
صددرصد كه ضربه زد، چون هر مربي خارجي كه مي‌آيد برايش حضور در باشگاه‌هاي آسيا مهم است كه در آن شركت كند. براي رفتن ساپينتو همين هم مي‌تواند دليل باشد. تغيير مدير هم ضربه مي‌زند ديگر! از علت قهرمان نشدن استقلال اول داوري‌ها بود، بعد تغيير مديريت و بي‌پولي‌. ۶، ۷ ماه مربي و بازيكن پول نگرفته اما مردانگي كردند و پاي كار ماندند. شما ببينيد استراماچوني يك ميليون و سيصد، چهارصد هزار يورو از ما براي نيم فصل پول گرفت اما ۴۰۰ يورو كمتر بود امضا نكرد تا رضايت دهد. مقايسه كنيم با ساپينتو كه ۷، ۸ ماه بي‌پول مردانگي كرد و ماند. همين‌طور بچه‌ها. ليگ پارسال با هر شرايطي كه داشت، تمام شد. ما چند سال گرفتار دير بسته شدن تيم بوديم و فقط يك فصل همه چي درست بود آن هم زمان فرهاد مجيدي كه نتيجه را هم ‌كه ديديد. فكر نكنم حالا حالاها تيمي باشد كه بدون باخت قهرمان شود. هر چه زودتر هر كس را مي‌خواهند بياورند زودتر بياورند.

فصل تمام شد و شما هم يكي از اعضاي كميته فني تيم شديد. 
نه! كميته فني زماني تشكيل شد كه من ايران نبودم و اسم من هم همين‌طور دادند! من هيچ اشرافي نسبت به اين داستان نداشتم. با مظلومي حرف زدم يك جلسه يك ساعته برگزار شد و در آن جلسه همه رسيدند به جواد نكونام.

گزينه مدنظر شما هم‌ نكونام بود؟ 
بايد ديد شرايط چطور است. عرض كردم اگر گزينه خارجي بياوريم زمان مي‌برد تا با شرايط آشنا شود. ضمن اينكه تيم ما كلي بدهي دارد. براي مربي خارجي الان بحث دلار هم مي‌آيد وسط. براي همين گزينه ايراني و در بين نفرات ايراني وجاهت جواد از بقيه بيشتر بود چون بازيكن تيم بود و باتجربه است و در اروپا بازي كرده و در باشگاه‌هاي آسيا سابقه مربيگري دارد. هر مربي انتخاب شود در تيم بزرگ ‌استقلال كار بسيار سختي دارد. با شرايط سخت و قراردادها و آپشن‌هاي آنچناني كار دشواري داريم.‌ اما نمي‌توانيم ‌مربي نياوريم كه! بايد زودتر كار شروع شود. شما بهتر مي‌دانيد پيش فصل ۴۵ روز زمان نياز است و ما داريم زمان را از دست مي‌دهيم. بايد زودتر مربي انتخاب شود. البته به علت بزرگي استقلال مديريت خيلي بايد براي انتخاب مربي حساسيت به خرج دهد. اگر يكي دو روز اين طرف و آن طرف‌تر شد هوادار بهتر است صبر كند. نبايد مربي بياوريم كه هفته دهم بگوييم برو! در نهايت اميدوارم در يكي دو روز آينده اين اتفاق رخ دهد.

1804594

به سوالات كلي پاسخ مي‌دهيد اما ممكن است مختصر بگوييد چرا بايد يكي از اعضاي كميته فني خودش را به عنوان گزينه هدايت اين تيم معرفي كند؟ 
من كه در ايران نبودم و در جلسات نبودم اما متاسفانه شنيدم اين اتفاق افتاده. اتفاق قشنگي نيست چون كميته فني شكل مي‌گيرد كه به باشگاه كمك كند. البته انتخاب نفرات كميته فني هم جاي بحث دارد، چون سالي كه شفر بود نفرات كميته فني را من و مظلومي انتخاب كرديم و سعي كرديم از تمام نسل‌ها در كميته استفاده كنيم. مثلا براي دروازه‌بانان مجيد رضايي را انتخاب كرديم كه هم خودش دروازه‌بان بوده و هم شايد هيچ كسي نداند اما رضايي در لايسانس A آسيا شاگرد اول شده است. ما اگر اين نفرات را انتخاب كرديم براساس قابليت‌ها بود الان نمي‌دانم چه كسي اعضاي كميته فني را انتخاب كرده. 

نقش كميته فني در انتخاب مربي را نفي مي‌كنيد؟ 
صددرصد، چون يك جلسه فقط تشكيل دادند.

نظر مديرعامل با كميته فني در انتخاب مربي يكي است؟ 
نمي‌دانم! من دور بودم و اخبار را فقط دنبال مي‌كردم‌. در هر صورت وقتي كميته فني تشكيل مي‌شود بايد نظراتش ارجح باشد. در همه جاي دنيا همين است اما متاسفانه در ايران جا نيفتاده. خب دليل هم دارد؛ يكي از آن همين اتفاقي است كه در كميته فني ما افتاده و به جاي اينكه كمك كنيم گفتيم مي‌خواهيم خودمان مربي شويم! در صورتي كه در زمان شفر اولين حرفي كه به او زديم گفتيم ما فقط آمديم كمك كنيم و دنبال جايگاه شما نيستيم و با خيال راحت كارت را انجام بده. عملكرد كميته فني بايد اين مدل باشد نه مدل‌هاي ديگر! سال‌هاست در فوتبال ما جا نيفتاده.

گزينه ديگري هم مطرح هست؟ 
شنيدم آقاي منصوريان هم مطرح شده و بالاخره بايد ديد كار به كجا مي‌رسد.
نظر شما را درباره منصوريان جويا شدند؟ 
نه. نظري نخواستند و هر وقت نظر بخواهند اعلام مي‌كنم. هوادار حق دارد نگران تيمش باشد. هوادار بداند من اصلا ايران نبودم و در اين ‌كميته فني نقشي نداشتم. هوادار مي‌داند كه سال‌هاست از اين تيم دور يا نزديك بودم هر كاري از دستم برآمده براي اين تيم انجام دادم. الان هم پستي ‌ندارم و مي‌خواهم از كنار گود هر كمكي بتوانم انجام دهم و افتخار هم مي‌كنم. اما من آدمي نيستم بروم باشگاه بگويم نظرم اين است، باشگاه بايد از من نظر بپرسد و من جواب بدهم. راي يك ساعته كميته فني جواد نكونام بوده حالا ديگر آقايان مي‌دانند چه كار بايد انجام‌ دهند. نكونام مشكل پيدا كرده اما بايد آن‌قدر توانمند باشند كه بروند مشكل او را حل كنند و اگر حل نمي‌شود هر چه زودتر بروند دنبال گزينه ديگر تا زمان از دست نرود.

1877373

دیدگاه‌ها