کد خبر : 1947168 | 07 تیر 1402 ساعت 14:00 | 12.6K بازدید | 2 دیدگاه

انتظار ۳۰ ساله پهلوان ایران برای بازوبند و حق سفره!

دارنده ۴ عنوان پهلوانی ایران در سال‌های ۷۳ تا ۷۶ از اینکه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای حق سفره سه و نیم میلیونی او را پرداخت نمی‌کند، انتقاد کرد و گفت: من نیازی به این مبلغ ناچیز ندارم اما این رفتارها با پهلوانان کشور درست نیست.

انتظار ۳۰ ساله پهلوان ایران برای بازوبند و حق سفره!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، سید محمود میران با انتقاد از اینکه بعد از ۳۰ سال هنوز موفق به دریافت حق و حقوق کسب بازوبند پهلوانی در ایران نشده است، اظهار کرد: از سال ۷۲ و به دلیل علاقه بسیار زیاد پدرم به کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای وارد این رشته شدم. در اولین سال حضورم درحالی‌که ۱۹ ساله بودم در رقابت‌های قهرمانی کشور در تبریز به عنوان سومی رسیدم اما پس از آن در ۴ سال متوالی موفق به کسب عنوان پهلوانی ایران شدم. برنامه من برای پهلوانی در کشور ۱۰ ساله بود اما در سال پنجم نیز به این دلیل که لژیونر رشته جودو در کشور هلند بودم، نتوانستم خوب تمرین کنم و به دلیل آماده نبودن و همچنین ناداوری نتوانستم به این عنوان برای پنجمین مرتبه برسم.

دارنده ۴ بازوبند پهلوانی ایران، افزود: آن زمان به هر شخصی که به عنوان پهلوانی ایران می‌رسید جایزه‌ای در حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌دادند، اما به من سال اول ۲۰ هزار تومان دادند، سال دوم ۳۰ هزار تومان و سال سوم مبلغی ندادند و سال چهارم نیز ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان جایزه دادند. همان زمان گفتند باقی جایزه را می‌دهیم اما این کار را نکردند. پس از آن کاملا از فضای کشتی پهلوانی خارج شدم و به دنبال جودو رفتم. در کشتی آزاد هم چون سنگین وزن از ۱۳۰ به ۱۲۰ کیلوگرم تغییر کرد دیگر ادامه ندادم. سال ۷۵ اولین بازوبند پهلوانی را از آقای رفسنجانی گرفتم اما بعد از آن آقای هاشمی طبا من را خواست و گفت میران شما به جودو برو چرا که این رشته به حضور تو نیاز دارد. من 18 سال در تیم ملی جودو بودم و به افراد زیادی همچون میراسماعیلی، آخوندزاده، مرحوم ساریخانی و... که مدال گرفتند در بحث کوچینگ و تاکتیک بدون هیچ منتی کمک کردم.

1892067

وی با اشاره به موضوع" حق سفره" در کشتی پهلوانی، گفت: در این رشته قانونی از قدیم وجود داشته که به پهلوان کشور مبلغی را به صورت ماهیانه و مادام العمر به عنوان حق سفره پرداخت می‌کردند. از آنجا که نیازمندان از پهلوانان انتظار کمک دارند و همچنین پهلوانان نیز باید منبع درآمدی برای گذران زندگی داشته باشند، این مبلغ تحت عنوان حق سفره به آن‌ها داده می‌شد اما در این ۳۰ سال این حق به من داده نشده است. ۴ سال پیش سلطانی‌فر، وزیر ورزش، با پیگیری‌های جوهری رییس سابق فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای حکم پرداخت مبلغ ۳ و نیم میلیون تومان ماهیانه به عنوان حق سفره به من و جابر صادق‌زاده و آرش مردانی به عنوان افرادی که بیش از ۳ بار پهلوان ایران شده‌اند را به صورت مادام‌العمر صادر کرد. فکر می‌کنم فقط نزدیک به یک سال این مبلغ را پرداخت کردند و دیگر قطع شد!

میران خاطرنشان کرد: خدا را شکر نیازی به این مبلغ اندک ندارم، اما متاسفانه مسئولان به وعده‌شان عمل نکردند و حتی بازوبند پهلوانی من را هم بعد از ۳ دهه هنوز نداده‌اند! ۲ سال پیش هم با باران چشمه رییس فدراسیون زورخانه ای جلسه داشتیم. قرار شد هم بازوبند و هم حق سفره پرداخت شود اما هیچ اتفاقی نیفتاد. من دیگر هیچ حرفی با آن‌ها ندارم چرا که این رفتارها با پهلوانان کشور را درست نمی‌دانم. با همه ادعاهایی که درباره فرهنگ پهلوانی می‌کنند اما خودشان به وعده‌هایی که داده‌اند و وظیفه‌ای که دارند عمل نمی‌کنند.

دارنده ۴ عنوان پهلوانی ایران، گفت: این دینی است که به گردن فدراسیون زورخانه‌ای است و باید ادا شود. من همه مدال‌هایم در جودو، کشتی پهلوانی و کشتی آزاد را به موزه آستان قدس تقدیم کرده‌ام و الان هم می‌گویم نیازی به این مبلغ کم ندارم اما این رفتارها با پهلوانان درست نیست و باید شأن و جایگاه آن‌ها حفظ شود.

دیدگاه‌ها