کد خبر : 1953071 | 05 مرداد 1402 ساعت 07:30 | 115K بازدید | 64 دیدگاه

قرار مشهدی‌ها: صعود شیرین به المپیک پاریس

دیدار با بزرگترین مربی تاریخ فوتبال ایران

این یک دیدار ویژه برای نماینده تیم المپیک ایران بود که با پایان یافتن اردوی استانبول سری به دبی زده بود.

دیدار با بزرگترین مربی تاریخ فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه" تا رضا عنایتی خود را به آفیس حشمت خان مهاجری برساند سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 صحبت‌هایش را شروع کرده و بحثش حسابی گل انداخته است. 

مهاجرانی مهم‌ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است، نکته‌ای که هیچ شک و تردیدی نمی‌توان در آن داشت. او سرمربی تیمی بوده که برای اولین بار به جام جهانی صعود کرده و پیشتر با تیم جوانان قهرمان آسیا شده است. او که سابقه ساختن یک تیم درجه یک براساس جوانان را دارد کاملا شایسته است که درباره تیم امید و احتمالات پیش رویش تا المپیک پاریس صحبت کند. 

جالب توجه است که آخرین باری که تیم ایران در المپیک به میدان رفته با هدایت همین حشمت مهاجری بوده که با درخشش در مسابقات المپیک 1976 مونترال همه را متعجب کرد. تازه اگر کمیته برگزاری مسابقات به اعتراض ایران به استفاده از بازیکن غیرمجاز شوروی در مرحله حذفی توجه می‌کرد ایران به جمع چهارتیم پایانی المپیک صعود می‌کرد.

1902013

البته ایران به المپیک 1980 مسکو صعود کرد اما آن رقابت‌ها تحریم شد تا پرونده حضور فوتبال در المپیک از آن زمان بسته شود. حالا رضا عنایتی در موقعیت تازه‌ای قرارداشته و خودش را در شرایطی می‌بیند که باید تمام تلاشش را برای صعود ایران به المپیک بعد از 11  دوره انجام بدهد. او مشهدی است و همشهری حشمت خان و به محض رسیدن به دفتر سرمربی سابق تیم ملی او را در آغوش می‌گیرد. 

به این جمع هوشنگ دیده‌بان دبیرکل سابق فدراسیون اضافه می‌شود. مردی که بخش زیادی از موفقیت فوتبال ایران در دهه 50 حاصل تصمیمات اوست. یک عضو بلندپایه در فوتبال ایران و آسیا و عضو کمیته برگزار کننده المپیک مونترال. 

1902014

هوشنگ خان یک فرد همه چیز تمام و بزرگ منش است که ایرانیان مقیم امارات احترام ویژه و فوق العاده‌ای برای وی قائل هستند. صحبت‌های جمع با آرزوی موفقیت برای رضا عنایتی در رقابت‌ها آغاز می‌شود و عنایتی از سختی کار بخصوص از دور اول مقدماتی ازبکستان می‌گوید. جایی که تیم میزبان در نهایت آمادگی پذیرای ملی پوشان امید خواهد بود که هنوز تبدیل به ستاره‌های فوتبال ایران نشده و در باشگاه‌هایشان کمتر به بازی گرفته می‌شوند. اگر چه در همین مدت کوتاه با حضور در اردوی خارجی و کشور ترکیه تیم را متحد و متشکل کرده و در بازی‌های آخرش در جریان بازی هیچ گلی دریافت نکرده است. چیزی که مایه امیدواری و تحسین مهاجرانی و دیده‌بان می‌شود. 

مهاجرانی درباره جذب و شناسایی بازیکنان مستعد صحبت می‌کند و دیده‌بان از تبحر خاص حشمت در این زمینه می‌گوید. عنایتی توضیح می‌دهد: "ما الان به اجبار از بازیکنانی که در لیگ برتر بازی می‌کنند استفاده می‌کنیم و فرصت شناسایی بازیکن جدید نداریم." اگر چه او توضیح می‌هد در بین بازیکنانی که به کمپ اول دعوت شدند چهره‌هایی شناسایی شدند که از آنها در دور دوم المپیک استفاده خواهد شد. 

1902015

موضوع دیگر درباره نحوه ارتباط مربی با بازیکنان جوان است. چیزی که مهاجرانی در فوتبال ایران در آن شهره بوده است. به همین خاطر است که بازیکنان جام جهانی 78 او را مثل پدرشان دوست دارند. عنایتی البته نظر دیگری دارد و چندان به رفاقت به سبک استاد خودش معتقد نیست اما او هم ظرافت‌های کار با جوانان را می‌شناسد بخصوص در دوران کاری‌اش در هوادار و مسجدسلیمان سعی کرده به جوانان میدان و اعتماد به نفس بدهد. مشکل بزرگ او در حال حاضر بازی نکردن برخی از نفرات اصلی تیم است در حالی که می‌توانند در تیم‌هایشان نقش کلیدی داشته باشند و به بازی گرفته شوند:" به آنها گفتم نباید بازیکن تمرینی تیمتان باشید و بای برای گرفتن یازده بازیکن اصلی تلاش کنید." این را عنایتی می‌گوید. 

در تیم المپیک ایران اسم‌ها را می‌بینیم امیدوار می‌شویم از یاسین سلمانی و سامان فلاح و حزباوی گرفته تا خالدآبادی و مهدی احمدی چندتای دیگر. البته عنایتی تلاش دارد الهیار صیادمنش را برای بازی‌های ازبکستان دعوت کند بخصوص بازی در زمانی برگزار می‌شود که منعی برای این ستاره فوتبال ایران که در انگلیس توپ می زند وجود ندارد. 

در ادامه بحث‌ها به سمت خاطرات قدیمی می‌رود و عکس‌های یادگای گرفته می‌شود. حشمت مهاجرانی می‌گوید:" من مشهدی تیم ایران و المپیک بودم و تو باید این مسئولیت را به عهده بگیری." 
عنایتی بوسه‌ای برشانه مهاجرانی می‌زند و به او اطمینان خاطر می‌دهد که این اتفاق رخ خواهد داد و طلسم حضور در المپیک شکسته خواهد شد. حداقل به همین دلیل که مشهدی‌ها می‌دانند چطور از کوچک‌ترین موقعیت‌های زندگی به بهترین نحو استفاده کنند.

1902016

این مسئله بزرگی برای مربی جوان و آقای گل سابق فوتبال ایران است مثل مهاجرانی که از فرصت حضور در تیم جوانان ایران برای تبدیل شدن به یک مربی تاریخساز و استثنایی استفاده کرد. مردی که دوست دارد امسال شاهد قهرمانی ایران در جام ملت‌ها و صعود تیم امید به المپیک باشد. برای حشمت خان و شادی او هم شده این دو ماموریت فوتبال ایران با قدرت بیشتری پیش خواهد رفت. 
به امید موفقیت. 
این جلسه چند میهمان دیگر هم داشت. حمید بهشتی همراه همیشگی حشمت مهاجرانی در امارات، نوید فریدی مربی ایرانی شاغل در فوتبال امارات، مسعود زمانی و امیرحسین فتحی مدیرعامل سابق استقلال و از دوستان قدیمی مهاجرانی که برای دیدار با او به این آفیس شیک آمده بود.

دیدگاه‌ها