کد خبر : 1956434 | 19 مرداد 1402 ساعت 17:08 | 59.3K بازدید | 80 دیدگاه

هشدار جدی به تیم قهرمان

سایه ابربحران 400 میلیاردی روی سر پرسپولیس!

آنتن زنده تلویزیون و یک مصاحبه هشدارآمیز: ممکن است پرسپولیس نیز به روز استقلال دچار شود.

سایه ابربحران 400 میلیاردی روی سر پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه"، پرداخت تمام دستمزد بازیکنان در فصل گذشته، یک موفقیت انکارنشدنی برای رضا درویش محسوب می‌شود. او اگرچه هنوز پاداش قهرمانی را به حساب ستاره‌ها واریز نکرده، اما به هر حال موفق شده باشگاه تحت مدیریت خود را چند گام جلوتر از رقیب سنتی قرار دهد.

با این حال، پرسپولیس در مجموع فصل گذشته کمتر از 200 میلیارد تومان درآمد داشت. این میزان درآمد برای باشگاهی که حدود 350 میلیارد تومان برای کادرفنی و بازیکنان خود هزینه کرده و احتمالا با هزینه‌های جاری اداره تیم، فصل را با 500 میلیارد به پایان رسانده، عدد بسیار نازلی محسوب می‌شود.

اما درویش از چه راهی توانست باشگاه را اداره کند؟ علاوه بر این درآمد حاصل از تبلیغات محیطی، روی پیراهن و فضای مجازی، رضا درویش با دریافت چند وام بانکی، ترازنامه باشگاه خود را به حد مقبولی رساند و موفق شد حتی بخشی از بدهی‌های گذشته را هم پرداخت کند و پرونده رادوشویچ را هم به مقصد موردنظر برساند.

1907716
بخشی از وام‌های اخذشده توسط باشگاه پرسپولیس که اعداد عجیب و غریبی را نشان می‌دهند.

آنطور که در اسناد و مدارک آمده، پرسپولیس 130 میلیارد تومان به پشتوانه سرمایه‌گذاری پول بورس، از بانک شهر وام گرفته که با سود به حدود 160 میلیارد تومان می‌رسد. پرسپولیس بخشی از اقساط این وام را پرداخت کرده، اما آنطور که در اسناد این باشگاه آمده 42 میلیارد تومان از وام باقی‌مانده که مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد.

اما ابر بدهی پرسپولیس، وام دو میلیون و 500 هزار دلاری است که پرسپولیس در ازای درآمد خارجی خود دریافت کرده، اما ملزم به پرداخت اقساط آن نیز بوده است. با این حال ناکامی پرسپولیس در واریز قسط این وام باعث شده تا بانک، استادیوم شهدای گمنام را که جزء سرمایه این باشگاه محسوب می‌شود، گرو بردارد. به این ترتیب ممکن است باشگاه پرسپولیس به سرعت این استادیوم را که با سختی در دوره واگذاری به دست آورده بود، از دست بدهد.

این در حالی است که بند 10-3 ترازنامه باشگاه پرسپولیس نشان می‌دهد آنها 542 هزار دلار و 578 هزار یورو از بانک شهر وام گرفته‌اند که مشخص نیست این رقم جزئی از وام دو میلیون و پانصد هزار دلاری است یا خیر، اما به هر حال حسابدار مستقل عنوان کرده: «علی‌رغم سررسید، تسویه نگردیده است».

در کنار تمام این موارد پرسپولیس درآمد حاصل از افزایش سرمایه در بورس را هم تقریبا هزینه کرده و احتمالا رقم باقیمانده را هم در ازای بخشی از اقساط وام و آپشن قرارداد بازیکنان پرداخت خواهد کرد تا عملا تمام آنچه برای توسعه باشگاه به دست آمده بود، از دست برود.

1907715
باشگاه پرسپولیس با سرمایه گذاری پول بورس خود در بانک شهر، رقم زیادی را از این بانک دریافت کرده است.

البته که باتوجه به منع باشگاه برای درآمدزایی آزادانه از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی، در کنار برگزاری بدون تماشاگر بازی‌ها و جلوگیری از درآمد بلیت‌فروشی، طبیعی است که باشگاه پرسپولیس از سرمایه خود امرار معاش کند و شاید در این مورد ایرادی به مدیران باشگاه نیز وارد نباشد، اما به هر حال موقعیتی که سرخپوشان در آن قرار دارند، ممکن است به سرعت مدافع عنوان قهرمانی را در جایگاه دو فصل اخیر استقلال قرار دهد.

به نظر می‌رسد اداره باشگاه با وام‌های دریافتی که با سودهای زیاد همراه هستند، تبدیل به یک راه جدید برای اداره باشگاه در پرسپولیس و استقلال تبدیل شده‌اند که خسارات جبران‌ناپذیر را در آینده این دو باشگاه به دنبال خواهد داشت.

محمد محمدی، معاون اجرایی مستعفی باشگاه پرسپولیس، نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید: نمی‌خواهم دل هواداران را خالی کنم، اما شرایط باشگاه پرسپولیس از لحاظ ساختار مالی، شرایط خوبی نیست و برای منِ پرسپولیسی نگران‌کننده است. ما (گروه مدیریتی جدید) وقتی سر کار آمدیم، وارث یک بدهی کلان بودیم. این بدهی که بماند، برای دوره جدید تبدیل به یک بدهی فوق کلان می‌شود. نفر بعدی که بخواهد بیاید، کار خیلی سختی خواهد داشت.

فراموش نکنید پرسپولیس نزدیک به 4 میلیون دلار از فیفا و ای اف سی طلبکار است که به دلیل تحریم بانکی امکان دریافت آن را ندارد؛ عددی که شاید اگر به خزانه قرمزها واریز شود، بخشی از مشکلات را حل کند و حداقل این باشگاه را از یک بحران جدی نجات دهد.

دیدگاه‌ها