کد خبر : 1964764 | 20 شهریور 1402 ساعت 21:36 | 157.4K بازدید | 182 دیدگاه

نوله حالا مسی، رونالدو و محمدعلی کلی را کنار زد

جلوس بی‌رحمانه بر صندلی بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ!

نابغه صربستانی دنیای تنیس هر روز در مسیر از بین بردن تردیدها در خصوص این سوال که چه کسی برترین ورزشکار تاریخ است، گام جدیدی برمی‌دارد.

جلوس بی‌رحمانه بر صندلی بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ!

به گزارش "ورزش سه"، ۲۳ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آرتور اش و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در سراسر دنیا، شب گذشته تماشاگر فینال آخرین گرنداسلم سال بودند؛ جایی که نواک جوکوویچ، پرافتخارترین تنیسور مرد تاریخ، در برابر دنیل مدودف، فاتح اسبق این تورنمنت و یکی از سرسخت‌ترین حریفان سال‌های گذشته خود قرار می‌گرفت.

جوکوویچ بعد از یک سال دوری اجباری از یواس‌اوپن، با انگیزه‌های بسیار زیاد برای کسب عنوان قهرمانی پای به این رقابت‌ها گذاشته بود و در طرف مقابل، دنیل مدودف بعد از پیروزی چشم‌گیر برابر کارلوس آلکاراس اسپانیایی، مدافع عنوان قهرمانی و فاتح ویمبلدون، امیدوار بود سناریو فینال سال 2021 را تکرار کرده و بار دیگر جوکوویچ را پای جام قهرمانی، ناکام بگذارد.

البته که فرم اخیر نوله روی هاردکورت، کمتر هوادار این اسطوره را نگران نتیجه بازی برابر حریف روس خود می‌کرد، چه اینکه مطابق انتظار، صربیناتور با عملکرد بی‌نقص خود، هر سه ست مسابقه را به سود خود به پایان برد تا یکی از بهترین گرنداسلم‌های خود را با از دست‌دادن تنها دو ست در کل تورنمنت، به دست بیاورد.

بیست و چهارمین قهرمانی نواک جوکوویچ در گرنداسلم‌ها، علاوه بر اینکه او را در رده پرافتخارترین تنیسور مرد تاریخ، دست‌نیافتنی‌تر کرد، به برابری رکوردهای او با مارگارت کورت استرالیایی در بین تنیسورهای زن هم منجر شد. موضوعی که نواک را در آستانه تبدیل‌شدن به پرافتخارترین تنیسور تمام دوران تبدیل می‌کند.

1923727

اما آنچه دستاورد نواک جوکوویچ را ارزشمندتر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد، سن و سال این اسطوره تمام‌نشدنی در مسیر کسب موفقیت‌ها است. جایی که نوله با 36 سال سن، عمر ورزش حرفه‌ای در تنیس را به بازیچه گرفته و برای دومین بار در سه سال اخیر، سه گرنداسلم از چهار گرنداسلم فصل را به نام خود کرده است.

فوق‌ستاره‌ای که پس از خداحافظی فدرر از دنیای تنیس، فضای رسانه‌ای بیشتری را در اطراف خود می‌بیند و حالا بسیاری از مدیاهای ورزشی، مدت‌هاست وجهه حرفه‌ای‌گری و شخصیت او را هم به مانند نوابغ دیگری چون «فدال»، تحسین می‌کنند.

در باب قدرشناسی نوله، بخش پایانی حرف‌های او در سخنرانی پس از قهرمانی در مسابقات یواس‌اوپن، کافی است: «در خانواده‌ ما تا قبل از من کسی تنیس بازی نمی‌کرد ولی من عاشق این ورزش شدم و باید بگویم انتخاب جسورانه‌ای کردم. پشتکار و ایمان خانواده و اطرافیانم در طول این سال‌ها باعث شد که به اینجا برسم. این عنوان به همان اندازه که برای من است، به همسرم، فرزندانم و اعضای تیمم هم تعلق دارد.»

1923729

نواک از ذهنیت حرفه‌ای و برنده‌ای سود می‌برد که او را روز به روز به جلوتر می‌برد و برخورداری از همین مزیت رشک‌برانگیز است که امروزه او را در قله تنیس مردان تاریخ قرار داده است. کافی است نگرش او را با استن واورینکا، یکی از بااستعدادترین تنیسورهای قرن بیست و یکم مقایسه کنید که می‌گفت در سه گرنداسلم برنده شدم، سالی دو، سه تا قهرمانی هم کسب کنم، برای لذت‌بردنم از تنیس کافی است. تنیسوری که در فینال دو گرنداسلم دست جوکوویچ را از قهرمانی کوتاه کرد، اما در طول دوران ورزشی، حتی به یک دهم افتخارات جوکوویچ هم نزدیک نشده است.

ورود جوکوویچ به هر تورنمنتی برای قهرمانی است و آمار، گواه این مدعاست؛ 72 گرنداسلم، 36 فینال و 24 قهرمانی. به عبارت بهتر، نوله در نیمی از گرنداسلم‌هایی که حضور داشته، به فینال رسیده و در یک سوم آنها به قهرمانی دست پیدا کرده است. عجب دستاورد شگفت‌انگیزی!

در طول تاریخ و به خصوص پس از ظهور بیگ‌تری دنیای تنیس، صحبت از برترین بودن و بزرگ‌ترین بودن همیشه جریان داشته است. تا قبل از رسیدن نواک جوکوویچ به دستاورد نادال و فدرر و یکه‌تازی استاد سوئیسی در عناوین قهرمانی گرنداسلم‌ها، همه متفق‌القول بودند که فدرر به دلیل افتخارات کسب‌شده و همچنین تاثیر او بر این ورزش، بزرگ‌ترین و برترین تنیسور تمام تاریخ است.

با این حال در دو، سه سال گذشته، عبور جوکوویچ و نادال از رکوردهای راجر در گرنداسلم‌ها باعث شد تا کارشناسان و دنبال‌کنندگان این رشته، برای به کار بردن عبارت برترین تنیسور تاریخ در حق فدرر، وسواس بیشتری به خرج دهند اما کماکان او را بزرگ‌ترین ورزشکار این رشته بنامند.

1923730

البته که حالا دیگر جوکوویچ مسیر غیرقابل برگشتی را برای زدن سند تمام صفات عالی ورزش تنیس به نام خود آغاز کرده است. حالا دیگر کمتر کسی تردیدی دارد که این ورزشکار 36 ساله، برترین تنیسور تمام تاریخ است و در عین حال، روز به روز بر موافقان حقیقت نامحبوب «جوکوویچ بزرگ‌ترین تنیسور تاریخ است» افزوده شده و عملکرد جوکو، این حقیقت را قابل باورتر می‌کند.

اما سیری‌ناپذیر بودن جوکوویچ در کسب موفقیت، همان چیزی است که تنیس‌دوستان را به تعمیم‌دادن جسورانه برترین‌بودن نواک نه فقط در بین تنیسورها که در بین ورزشکاران تاریخ سوق می‌دهد. ابرقهرمانی که بهترین ستاره‌های ورزش و هنر دنیا را برای تماشای مسابقات خود به کورت‌های مشهور دنیا می‌کشاند، حتی اگر همین حالا هم برترین ورزشکار تاریخ نباشد، در زمره برترین‌هاست و فاصله‌ای برای انحصار کامل این عنوان ندارد.

با احترام به ابرورزشکارانی چون لیونل مسی، مایکل جردن، محمدعلی کلی، مایکل فلپس، سرینا ویلیامز و راجر فدرر، سرعت پیشروی صربیناتور به سمت رسیدن به قله ورزشکاران تاریخ، غیرقابل کنترل است و احتمالا با فتح یکی دو گرنداسلم دیگر توسط این نابغه دنیای تنیس در کنار یک مدال طلای احتمالی در المپیک پاریس، تردیدها به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد. راستی اگر در خصوص شانس طلا گرفتن نوله در المپیک بیم و امیدی دارید، زیاد نگران نباشد چون به نقل از گوران ایوانسویچ، مربی نواک، نه‌تنها این تنیسور در پاریس حضور دارد، بلکه رویای حضور در المپیک لس‌آنجلس امریکا در سال 2028 با 41 سال سن را هم در سر می‌پروراند!

دیدگاه‌ها