کد خبر : 1969675 | 10 مهر 1402 ساعت 12:58 | 41K بازدید | 77 دیدگاه

از پروژه 400 هکتاری استقلال تا ورزشگاه 300 هکتاری تهران

احداث ورزشگاه در زمینی که آجورلو را برکنار کرد!

زمینی که مصطفی آجورلو برای ساخت استادیوم اختصاصی برای استقلال در نظر گرفته بود را حالا دولت برای احداث ورزشگاه بزرگ تهران معرفی کرده است.

احداث ورزشگاه در زمینی که آجورلو را برکنار کرد!

به گزارش "ورزش سه"، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور روز گذشته از توافق با مجموعه شهر آفتاب به منظور ساخت ورزشگاهی در جنوب غربی تهران خبر داد که قرار است به نگرانی های فوتبال پایتخت برای میزبانی از مسابقات تیم ملی ، پرسپولیس و استقلال پایان بدهد.

با این وجود نکته قابل توجه در اظهارات منصوری اشاره به موافقت مجموعه شهر آفتاب برای ساخت ورزشگاهی در زمینی به مساحت 300 هکتار در نزدیکی بهشت زهرا (س) تهران بود.

بولت استقلالدر این زمین آجورلو می‌خواست استادیوم بسازد!
موضوع ساخت استادیوم در مجموعه شهر آفتاب برای اولین بار در دی ماه سال گذشته و در گفت و گوی اختصاصی "ورزش سه" با مصطفی آجورلو مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال مطرح شد.

آجورلو با تشریح این موضوع و اشاره به مکاتبه با رئیس جمهور برای در اختیار قرار دادن زمینی به منظور ساخت ورزشگاه در نهایت از توافق با مجموعه شهر آفتاب جهت اختصاص 400 هکتار زمین خبر داد، موضوعی که از نظر آجورلو یکی از دلایل برکناری او و نارضایتی حمید سجادی وزیر سابق ورزش از او بوده است: «فکر نمی‌کنم به خاطر اینکه من مستقیم به آقای رییس جمهور نامه دادم، ایشان از من گلایه‌ای داشته باشند. آقای رییس جمهور نامه نوشتند که آقای سجادی در دو نامه بررسی و اعلام نظر کنید؛ در مورد نامه اول آقای سجای به من گفتند که نوروزآباد ثبت فلان جا شده و من نمی‌توانم بدهم. من شیرودی را به شما می‌دهم، گفتم خدا پدرت را بیامرزد. بعد گفت بیایید من به شما استادیوم بانوان در مجموعه آزادی را بدهم، گفتم باشد، آنجا را بدهید. بر همین اساس من با طرف سرمایه‌گذارم که ایرانی و استقلالی است اما در قطر ساکن است، صحبت کردم. یک هفته قبل از برکناری (23 مهر) به آقای سجادی گفتم که امروز چهارشنبه، ساعت پنج است؛ شما برای سه‌شنبه هفته آینده وقت خالی کنید که می‌خواهیم کلنگ استادیوم را بزنیم، سرمایه‌گذار فردا از قطر می‌آید؛ شما(حمید سجادی) به من گفتی آقای آجورلو شنیدم رفتی زمین هم از شهر آفتاب گرفتی؟ گفتم بله؛ ۴۰۰ هکتار زمین گرفتم.»

آجورلو در آن مصاحبه همچنین گفت: «مردم، آقایان؛ من ۴۰۰ هکتار زمین از شهر آفتاب گرفتم. آقای سجادی می‌گوید(زمین استادیوم آزادی را) 20 ساله و 25 ساله می‌دهم و آقای یوسفی موافق نیست. من سرمایه‌گذار می‌آورم که می‌خواهد هزینه کند. بعد از ۲۵ سال بگویم سازمان ورزش استادیوم مال شما؟ این سرمایه استقلال است؛ چرا باید بعد از ۲۵ سال به شما بدهم؟ گفت آقای یوسفی موافقت نمی‌کند. گفتم آقای یوسفی زیر نظر شماست. دیدم که اینها دارند من را بازی می‌دهند. به شهادت برادر عزیزم، مدیرعامل محترم شهر آفتاب، ۴۰۰ هکتار مشخص و با مسئولان ذیربط جمع بندی شد که آن کار را آنجا انجام بدهیم؛ یعنی می‌شد چیزی که بورس استقلال را به آن بالا می‌چسباند‌. شاید می‌گفتید اگر‌ این اتفاق بیفتد دیگر نمی‌توانیم آقای آجورلو را عوض کنیم؟ نه.اگر من را صدا می‌کردید و می‌گفتید آقای آجورلو برو، می‌رفتم. مگر اینجا چیزی دارد که من بمانم؟ فکر‌ می‌کنم اتفاق بدی که افتاد، آن روز من به آقای سجادی گفتم و ایشان گفت آقای آجورلو شما دارید زمین را از شهر آفتاب می‌گیرید، گفتم بله. درویش کنارش بود و به شهادت درویش گفت نامرد پس زمین من چه شد؟ گفتم من آنجا ساخت و ساز می‌کنم، تو برو سرمایه‌گذارش را بیاور، من زمین هم می‌گیرم. مسئله این است که چرا اینها هول بودند و شبانه و بدون راستگویی این تغییر را انجام دادند.»

1934594

بولت استقلالتکذیب زمین 400 هکتاری و تایید مدیرعامل شهرآفتاب
چند روز بعد از این مصاحبه علی فتح الله زاده که در آن مقطع مدیرعامل استقلال بود، این ادعا را به طور کامل تکذیب و اعلام کرد اصلا زمینی وجود نداشته و قرار نبوده به استقلال زمینی برای ساخت استادیوم داده شود. 

او در برنامه فوتبال برتر بدون اشاره به نام آجورلو اظهار داشت: «اینکه شما بیایید بگویید 400 هکتار زمین گرفته‌ایم، خب کجاست؟ 400 هکتار پیشکش شما، 400 متر آن را به ما نشان دهید. به شعور هوادار توهین نکنید.» ادعایی که خلاف اظهارات مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در خصوص توافق با مجموعه شهر آفتاب بود.

در نهایت عباس تقدسی نژاد مدیرعامل مجموعه شهرآفتاب در فروردین ماه سال جاری و در رشته توئیتی که در صفحه شخصی خودش منتشر کرد در این مورد توضیحات جالبی را ارائه کرد و ضمن تایید موافقت شهر آفتاب با واگذاری این زمین به استقلال باز هم از تاثیر ماجرای کلنگ زنی استادیوم در برکناری آجورلو پرده برداشت و گفت: «در زمان مدیرعاملی آجورلو ، به ایشان پیشنهاد دادم در مجموعه شهر آفتاب استادیوم ورزشی استقلال را دایر کنند. ایشان با انگیزه بالایی پذیرفتند و 400 هکتار زمین مشخص شد که تحویل استقلال شود.در جلسات مشترک با آستان امام خمینی (ره) نهایتاً بنا شد ۱۷ربیع الاول (۲۲ مهر، روز ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)، کلنگ‌ ساخت استادیوم اختصاصی استقلال زده شود. درست فردای این توافق آقای آجورلو عزل شدند!»

او افزود: «در تماس تلفنی با آقای فتح‌الله‌زاده عیناً پیشنهاد قبلی را به ایشان منتقل کردم، آقای فتح‌الله‌زاده هم استقبال کردند. سردار آجورلو سرمایه‌گذار خارجی را برای ساخت مجموعه داشتند و چون این سرمایه‌گذار به اعتبار سردار قرار بود سرمایه‌گذاری کند، بعد از این عزل، سرمایه‌گذار عملاً پا پس کشید.»

تقدسی نژاد در پایان رشته توئیت خودش نوشت: «اخیراً نقدهایی در باب عدم وجود چنین زمینی از طرف مدیران استقلال شنیده شد. این زمین موجود است و البته که بواسطه عدم امضای نهایی قرارداد بواسطه عزل آقای آجورلو می‌توان گفت عملاً زمین در مالکیت استقلال نیست ولی می‌تواند باشد. پس از انقلاب عملاً هیچ استادیوم مهمی در تهران ساخته نشده و استقلال آماده بود این کار را انجام دهد و هنوز هم امکان آن وجود دارد. دسترسی آسان به فردگاه امام(ره) و مهرآباد، مترو، اتوبان خلیج‌فارس و ده‌ها مزیت دیگر می‌تواند این استادیوم یا استادیوم‌های مشابه را منحصر به فرد کند و عملاً عاملی برای توسعه جنوب تهران نیز باشد.»

بولت استقلالاظهارنظر دوباره آجورلو درباره زمین جنجالی
آجورلو هم چندی بعد در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم مجددا به ماجرای واگذاری زمین به استقلال و نارضایتی حمید سجادی اشاره کرد و در این مورد گفت: «بعد از آن ماجرای نامه‌ای که برای واگذاری زمین و آغاز مراحل ساخت استادیوم به رئیس محترم جمهور دادم، دیگر تماس‌ها قطع شد. اگر کسی به وعده ساخت استادیوم آجورلو تردید دارد یک سفر کوتاه درون شهری به شهرک اکباتان داشته باشد. بروند در آنجا ببینند که آیا در طول یک سال و نیم، استادیوم شهید دستگردی به فضل خدا و تلاش همکارانم ساخته شد یا خیر. در مورد ساخت استادیوم هم آقای سالمی‌زاده سرمایه‌گذار ایرانی ساکن قطر آمد و تأیید کرد که موضوع صحت داشته است. مسئول محترم شهر آفتاب آقای تقدسی‌نژاد هم بحث واگذاری زمین را تأیید کرد. پس وعده نادرستی در کار نبود..»

بولت استقلالسالمی زاده:با برکناری آجورلو کار را متوقف کردم
حدود یک ماه بعد و در اردیبهشت ماه سال 1402 امیر سالمی زاده فعال اقتصادی ساکن در قطر هم در گفت و گوی اختصاصی با "ورزش سه" روایت خودش از ماجرای واگذاری زمین و ساخت استادیوم باشگاه استقلال را نقل کرد و گفت: «آقای آجورلو گفتند نیاز داریم که یک محل اختصاصی در شان باشگاه استقلال داشته باشیم. من اعلام آمادگی برای ساخت یک کمپ کردم، نه استادیوم. در واقع صحبت از ایجاد یک کمپ بود، شامل هتل، استادیوم، زمین تمرین، دفتر مرکزی باشگاه استقلال،. کارهای مطالعاتی را شروع کردیم. آن روزی که آقای آجورلو درباره این موضوع صحبت کردند و خبرگزاری‌ها هم نوشتند شرکت فرانسوی این کار را پیش خواهد بود، ما یک طراحی میکس از فرانسوی‌ها و ایرانی‌ها ایجاد کردیم. در ادامه طراحی کامل شد و ما آن را ارائه کردیم. قرار بود این طرح در مجموعه ورزشی آزادی در قسمت بانوان اجرا شود و کار را بر اساس آن طراحی کردیم. برنامه این بود که بهره‌برداری 30 ساله داشته باشیم و بعد هم استادیوم را در اختیار باشگاه استقلال قرار بدهیم. آقای آجورلو اما متاسفانه گفتند توافقی با استادیوم آزادی برای اجرای این طرح نشده و من جاهای دیگری را پیشنهاد می‌دهم. قرار شد این اتفاق در مجموعه شهر آفتاب رقم بخورد. تمام کارهای مربوط به طراحی و سایر موارد را انجام داده بودیم، درنتیجه می‌خواستیم سریع‌تر کلنگ کار زده شود. سرمایه این کار هم تامین شده بود.»

سالمی زاده به ماجرای لغو کلنگ زنی و برکناری مدیرعامل وقت استقلال اشاره کرده و افزود: «آقای آجورلو با من تماس گرفتند و گفتند وقت بگذارید و ایران بیایید تا قرارداد اصلی را تنظیم کنیم و کلنگ استادیوم را بزنیم. من عازم کشور دیگری بودم، اما ایشان روز سه شنبه تماس گرفت و گفت اگر جمعه بیایید می‌توانیم کلنگ را بزنیم. سه‌شنبه که من و آقای آجورلو صحبت کردیم، ایشان یک روز بعد یعنی روز چهارشنبه به آقای وزیر اعلام کردند تا روز شنبه نشستی با ایشان داشته باشیم و روز سه شنبه بعد هم کلنگ زده شود. با توجه به توافقات آقای آجورلو با شهر آفتاب همه چیز برای این کار آماده بود. شنبه شب بود که تماسی تلفنی با آقای آجورلو داشتم؛ هماهنگی‌‌ها را انجام دادیم و همه چیز مهیا بود. صبح که بیدار شدم اتفاقات عجیبی رخ داده بود و دیدم همه چیز عوض شده است، در واقع تغییراتی اتفاق افتاده و پیام هایی از دوستان داشتم که آیا خبر را شنیده‌اید. واقعا سورپرایز شدم. به عنوان یک سرمایه‌گذار در این لحظه احساس نگرانی کردم. گفتم این همه مسیر را ما با آقای آجورلو جلو آمده‌ایم و حالا یکدفعه ما باید با نفر بعدی به توافق برسیم. یک مقدار اینجا نگران شدم و کار را متوقف کردم. این واقعیت داستان استادیوم بود که با وجود هزینه زیادی که انجام دادیم و در قسمت نهایی کار بودیم به یکباره متوقف شد. با این حال هنوز علاقمند به انجام آن هستیم، اما دوست داریم با آسودگی خاطر آن را پیش ببریم.»

بولت استقلالمجموعه ورزشی 300 هکتاری در جنوب غربی تهران
در نهایت به نظر می رسد با موافقت مجموعه شهر آفتاب زمین مناسب و وسیعی برای ساخت یک مجموعه ورزشی در جنوب غرب تهران به وسعت 300 الی 400 متر وجود دارد که البته استقلالی ها شانس استفاده از این فرصت را از دست داده اند، با این وجود اگر رقابت ها و برخی تنگ نظری ها اجازه بدهد در این زمین که از نظر دسترسی به مترو ، فرودگاه بین المللی، اتوبان و یکی از شاه راه های اصلی کشور در موقعیت مناسبی هم قرار گرفته می توان به ساخت یک ورزشگاه جدید و مجهز امیدوار بود که برای هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصا در رقابت های برون مرزی و مسابقات آسیایی قابل استفاده و بهره برداری است.

دیدگاه‌ها