کد خبر : 1969860 | 11 مهر 1402 ساعت 04:49 | 96.6K بازدید | 24 دیدگاه

با چهار طلا و یک نقره، حامد پرافتخارترین شد

وداع با دست‌نیافتنی‌ترین ورزشکار تاریخ ایران

اشک‌های احسان حدادی در روز وداع از دوومیدانی، غم‌انگیزترین صحنه امروز بازی‌های آسیایی را رقم زد.

وداع با دست‌نیافتنی‌ترین ورزشکار تاریخ ایران

به گزارش "ورزش سه"، آخرین تصویر از قرار گرفتن دو ورزشکار ایرانی در کنار هم روی سکوی بازی‌های آسیایی به رقابت‌های گوانگجو برمی‌گردد. جایی که بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی رتبه‌های اول و سوم دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری را به نام خود کردند. دو چهره‌ای که این دوره در کسوت رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در هانگژو حاضر هستند.

اما سیزده سال بعد، تاریخ برای ورزش ایران تکرار شد و این بار در ماده پرتاب دیسک رشته دوومیدانی، حسین رسولی و احسان حدادی، طلا و نقره این رشته را برای ایران به ارمغان آوردند. صحبت از شگفتی‌آفرینی رسولی احتمالا در روزهای آینده بیشتر انجام خواهد شد اما آنچه باعث می‌شود اعتبار مسابقه امروز به احسان حدادی برسد، دستاورد خارق‌العاده پرتابگر 38 ساله ایران است.

1934775

جایی که حدادی با کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو، با کسب چهار طلا و یک نقره، به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در بازی‌های آسیایی تبدیل شد.

1934776

حدادی درست در همان دوره‌ای که سلیمی و انوشیروانی با هم روی سکو رفته بودند، دومین طلای خود را در گوانگجو به ارمغان آورده بود. او که سال بعد موفق شده بود در مسابقات جهانی به مدال برنز برسد، یک سال بعد بزرگ‌ترین افتخار دوران ورزشی خود را در المپیک لندن کسب کرد و با قرار گرفتن در رده دوم فینال پرتاب دیسک، به مدال نقره این بازی‌ها رسید.

1934777

اشتهای وصف‌ناشدنی بهترین پرتاب‌کننده تاریخ ایران برای موفقیت و افتخار اما سیری‌ناپذیر نبود. او در اینچئون هم طلا گرفت تا در کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال بازی‌های آسیایی هت‌تریک کند. او برای رسیدن به جایگاه پرافتخارترین ورزشکار ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی، در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم طلا گرفت اما دیگر کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد اسطوره دوومیدانی ایران و آسیا بتواند باز هم رنگ مدال بازی‌های آسیایی را ببیند. به خصوص پس از اینکه برگزاری بازی‌های هانگژو یک سال هم به تاخیر افتاد.

1934779

حدادی اما در کمال ناباوری سن را به سخره گرفت و با پرتابی قابل توجه، در یک رقابت چندسانتی‌متری با حسین رسولی، به مدال نقره این رقابت‌ها رسید تا نامش به عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در بازی‌های آسیایی برای همیشه بر صفحه ورزش ایران پیوست شود.

1934780

حالا می‌توان با قاطعیت از حدادی که حسین جلالی، رئیس اسبق فدراسیون دوومیدانی، برایش لقب موشک قاره‌پیما را در نظر گرفته بود، به عنوان یک ورزشکار تاریخ‌ساز و بزرگ نام برد که به عنوان یکی از برترین‌های تاریخ ورزش ایران، تقریبا همه افتخارات ممکن در ورزش اعم از مدال قاره‌ای، جهانی و المپیک را در کارنامه خود دارد. 
تک ستاره ورزش ایران در رشته‌ای که هرگز جزو مدعیانش نبوده‌ایم.

دیدگاه‌ها