کد خبر : 1977816 | 14 آبان 1402 ساعت 19:56 | 27.9K بازدید | 28 دیدگاه

صربیناتور شکست ناپذیرتر از همیشه

قهرمانی شماره ۴۰: جوکوویچ تو بی‌نظیری!

نواک جوکوویچ، ستاره افسانه‌ای دنیای تنیس، با قهرمانی در مسترز پاریس، به چهلمین عنوان مسترز خودش رسید و رکورد خودش را بهبود بخشید.

قهرمانی شماره ۴۰: جوکوویچ تو بی‌نظیری!

به گزارش “ ورزش سه”، دیروز در مسابقه نیمه نهایی جوکوویچ مقابل آندری روبلف در مسترز پاریس-برسی، این بازیکن ست اول را در حالی شکست خورد که به نظر از ناحیه کمر مصدوم بود، خوب سرویس نمی‌زد و قادر به ریترن ضربات یا سروی‌های روبلف نبود. اسکات بارکلی، خبرنگار انگلیسی حوزه تنیس در مورد او نوشت: ”جوکوویچ یک ست را باخته و به نظر مرده می‌آید، پس پیش‌بینی می‌کنم که حتما این بازی را خواهد برد!”

همینطور هم شد، جوکوویچ ست دوم را رفته رفته بهتر بازی کرد و توانست باز هم یک تای برک بی نقص ارائه کند و به فینال برسد. او یک باز دیگر توانایی بی‌نظیرش در مدیریت بازی‌ را به رخ کشید. در ست سوم هم او توانست از فشار و آسیب روحی که روبلف بعد از شکست در تلی برک دیده بود نهایت استفاده را ببرد و بدون اینکه یک برک پوینت به روبلف بدهد، نهایتا با برک کردن این بازیکن روس در آخرین گیم پیش از تای برک با نتیجه ۷-۵ به پیروزی برسد.

1950002

همه این‌ها در حالی رقم خورد که جوکوویچ، حال روز خوبی نداشت. به گفته خودش از ابتدای این تورنمنت با یک ویروس شکمی دست به گریبان بود و بیشتر مدت حضورش در پاریس، بیشتر در دستشویی بود تا در زمین بازی و تمرین! با این وجود سه بازی بیش از ۲ ساعت و نیم را مقابل تالون گریکسپور، هلگر رونه و آندری روبلف را در سن ۳۶ سالگی تکمیل کرد و به دهمین فینال مسترز خودش رسید.

در فینال جوکوویچ، با گریگور دیمیتروف روبه رو شد. بازیکنی که از سال ۲۰۱۷ تاکنون بهترین سال دوران فعالیتش را سپری می‌کند و امسال در اغلب مواقع جز در برابر برترین بازیکنان مثل دانیل مدودف، کارلوس آلکاراس و الکساندر زورف در تورنمنت‌های بزرگ شکست نخورده است. این دو ۱۲ بار قبلا با هم رو به رو شده بودند و سهم دیمیتروف تنها یک برد بوده است.

1950003

این بار هم سرنوشت برای او تکرار شد. دیمیتروف با بکهند ضعیف، ریترن‌های نامطمئن و توالی رالی کم نسبت به جوکوویچ، حرفی برای گفتن نداشت و بازی را در دو ست با نتیجه x واگذار کرد. او حتی نتوانست در این فینال، یک برک پوینت را به ستاره صرب تحمیل کند! تا جوکوویچ به یک قهرمانی دیگر در مسابقات مسترز برسد و حضور خود را به عنوان نفر نخست سال ۲۰۲۳ تقریبا قطعی کند. این اسطوره صربستانی یک بار دیگر توانست قابلیت‌های خود را در پاریس، شهری که شاید کمترین میزان محبوبیت را داشته باشد، به رخ همه کسانی بکشد که شاید دوست نداشتند پیروزی و قهرمانی او را ببینند. به بهانه این برد تاریخی، نگاهی می‌اندازیم به همه رکورد هایی که جوکوویچ با این قهرمانی به ثبت رساند.

  • ⁃ با حذف هلگر رونه و قهرمانی جوکوویچ، او همچنان تنها بازیکنی است که هم مسترز پاریس را برده و هم مونت کارلو را.
    ⁃ این هفتمین قهرمانی جوکوویچ در مسترز پاریس-برسی بود. نوله رکورد خودش را با شش قهرمانی افزایش داد.
    ⁃ این چهلمین قهرمانی او در مسابقات مسترز بود تا به تنها فردی تبدیل شود که چهل مسترز یا بیشتر دارد. نزدیکترین تعقیب کننده او، رافائل نادال با ۳۶ عنوان قهرمانی در مسترز است.
1950004
  • ⁃ جوکوویچ موفق شد عنوان شماره ۹۷ خودش را در کل تاریخ تور مردان جهان فتح کند. او از نظر تعداد عنوان تنها راجر فدرر و جیمی کانرز را مقابل خود دارد.
    ⁃ این هجدهمین پیروزی پیاپی جوکوویچ بعد از شکست در فینال ویمبلدون مقابل کارلوس آلکارس بود. او سه عنوان را در طول این مدت فتح کرده است.
    ⁃ با این قهرمانی، جوکوویچ ششمین عنوان فصلش را هم تصاحب کرد که شامل سه گرند اسلم، دو مسترز ۱۰۰۰ امتیازی و یک تورنمنت ۵۰۰ امتیازی در آدلاید استرالیا می‌شود.
    ⁃ جوکوویچ از ۵۶ مسابقه‌ای که در سال ۲۰۲۳ در آن شرکت داشته، ۵۱ بازی را پیروز شده است. آماری که با توجه به ۳۶ ساله بودن این اسطوره، خیره‌کننده‌تر هم هست.
    جوکوویچ با این پیروزی، باید به مسابقات تور نهایی مردان در تورین برود، جایی که مدافع عنوان قهرمانی‌ است و با فرمی که فعلا ارائه کرده است، هیچ سناریویی به جز یک عنوان قهرمانی‌ دیگر را نمی‌توان برای او تصور کرد.

دیدگاه‌ها