کد خبر : 1981286 | 30 آبان 1402 ساعت 07:40 | 10.3K بازدید | 5 دیدگاه

نگاهی جانشینان احتمالی بیرانوند و حسینی

لیگ بیست‌وسوم: فصل پیدایش عقاب‌های جوان

تا به حال سابقه نداشته در یک فصل فوتبالی در ایران این تعداد دروازه‌بان جوان و ناشناس به سنگربان اصلی تیم‌هایشان تبدیل شوند.

لیگ بیست‌وسوم: فصل پیدایش عقاب‌های جوان

به گزارش "ورزش سه"، هر فصلی که از فوتبال کشور سپری می‌شود، شاهد درخشش و ظهور ستاره‌های جوانی در تیم‌های مختلف هستیم. از سنگربانان کم سن و سالی گرفته که بعضا گلرهای ملی پوش و مطرح را نیمکت‌نشین خود می‌کنند تا مهاجمین ریزنقش و لاغر اندامی که در اولین حضورشان در مستطیل سبز با دلبری‌هایشان با توپ یک شبه لقب نیمار ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در فصل جاری اما لابه‌لای استعدادهایی نظیر محمدجواد حسین‌نژاد که در میان همه هافبک‌های نامی سپاهان به ترکیب اصلی طلایی پوشان رسیده است، شاهد ظهور دروازه‌بانان جوانی همچون افشار صداقت در تیم ملوان، علیرضا جعفرپور در شمس‌آذر و... بوده‌ایم. به همین بهانه بد نیست نگاهی بیندازیم به این چهره‌هایی که شاید هنوز هم برای فوتبال دوستان ناآشنا باشند اما ممکن است با روندی که در پیش گرفته‌اند در سال‌های آتی جزء بیرانوندها و حسینی‌های فوتبال کشور باشند.

1. پارسا جعفری (ذوب آهن):
گلر مشهدی ذوبی‌ها اگرچه از فصل 01-1400 درون دروازه گاندوها دیده شد، اما با بدشانسی و سر خوردن توپ از دستش در اولین دیدار رسمی‌اش در لیگ برتر مقابل پرسپولیس، کمی بی‌رحمانه مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد تا مدت‌ها از ترکیب ذوب دور شود. با وجود آن اما همیشه پای ثابت اردوهای تیم ملی امید بود و اکثر اوقات در ترکیب اصلی نیز قرار می‌گرفت. با این حال درخشش فرعباسی در لیگ قبلی منجر به تداوم نیمکت‌نشینی پارسا شد تا اینکه مصدومیت حبیب در پنج هفته پایانی توفق اجباری شد تا جعفری بار دیگر شماره یک ذوبی‌ها شود.

رهایی فرعباسی از بند مصدومیت منجر به نیمکت‌نشینی دوباره جعفری در فصل جاری شد اما از هفته هفتم بار دیگر محمد ربیعی ترجیح داد از از گلر جوانش در ترکیب اصلی استفاده کند که تاکنون نیز منجر به پشیمانی سرمربی موفق ذوبی‌ها نشده است. او در سه بازی اخیر ذوبی‌ها که منجر به کسب هفت امتیاز برای سبزپوشان شده، یک کلین‌شیت ارزشمند مقابل تراکتور ثبت کرد و در مقابل ایرالکو و نساجی نیز اگرچه در ثبت کلین‌شیت ناکام ماند، اما با واکنش‌های خوبش باعث کسب چهار امتیاز خارج از خانه برای تیمش شد. به احتمال فراوان در دیدار مقابل استقلال نیز در ترکیب اصلی ذوب قرار می‌گیرد تا خاطره تلخش از اولین مصاف لیگ برتری‌اش مقابل پرسپولیس را با درخشش مقابل تیمی که رده جوانان را در آن گذرانده، پاک کند. پارسا جعفری همچنین سابقه حضور در سایپا در فصل سقوط نارنجی پوشان به لیگ یک را دارد که البته در آن فصل هرگز به میدان نرفت.

1956634

2. افشار صداقت (ملوان):
گلر 22 ساله انزلی‌چی ها در فصل درخشان ملوانان، با نیمکت‌نشین کردن سنگربان مطرحی همچون محمدحسین اکبرمنادی، به انتخاب نخست مهدی تارتار درون دروازه سفید پوشان گیلان تبدیل شده است. این گلر خوش آتیه از هفته پنجم گوی سبقت را از منادی دزدید و در پنج دیدار متوالی در ترکیب اصلی ملوان قرار گرفته است. 

کلین‌شیت مقابل پرسپولیس و درخشش در نقش جهان در روز پیروزی به یاد ماندنی ملوان برابر سپاهان از جمله نمایش‌های درخشان او در این فصل به حساب می‌آیند. سنگربان بومی ملوانی‌ها تا اینجای لیگ در 6 بازی برای تیمش به میدان رفته و موفق به ثبت سه کلین‌شیت شده است. او با ادامه این روند می‌تواند مشتریان زیادی در فصل آینده برای خود دست و پا کند و همچنین یکی از گزینه‌های حضور در اردوهای تیم ملی باشد.

1956636

3. محمد خلیفه (ایرالکو):
در ادامه معرفی جوانان مستعد توسط سید مجتبی حسینی، او امسال محمد خلیفه را به آلومینیوم اراک آورد؛ گلری که سال قبل در رده‌های پایه پرسپولیس عضویت داشت و بعضا در تیم بزرگسالان به عنوان گلر جهارم حضور پیدا می‌کرد، اما از دست سرخ پوشان پرید و به آلومینیوم پیوست.

او خیلی زود استعدادهایش را در تمرینات و بازی‌های دوستانه نشان داد و در مسابقه حساس خارج از خانه با نساجی مازندران به ترکیب رسید و دروازه خود را بسته نگه داشت و پس از آن هم برابر استقلال در ورزشگاه آزادی به میدان رفت، اما پس از آن در دو دیدار پیاپی با ذوب آهن و فولاد دوباره جای خود را به احمد گوهری داده، ولی با این وجود عملکردش در دو بازی با نساجی و استقلال نشان داد که استعداد زیادی دارد.

1956638

4. علیرضا جعفرپور (شمس آذر):
یکی از سورپرایزهای سعید دقیقی در تیم دوست داشتنی شمس آذر، گلر جوان آنها یعنی علیرضا جعفرپور است. دروازه‌بان خوش استیلی که با وجود جذب پرسروصدای سینا سعیدی‌فر، تبدیل به شماره یک قزوینی‌ها در فصل جاری شده است. عملکرد درخشان او در این فصل حتی منجبر به دعوت به تیم ملی امید و حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو با تیم رضا عنایتی هم شد. 

این دروازه‌بان در این فصل در 8 بازی به میدان رفته و موفق به ثبت 2 کلین‌شیت نیز شده است. اوج درخشش او در فصل جاری، مهار پنالتی محمد عباس‌زاده در آخرین دقیقه دیدارشان مقابل فولاد در هفته هشتم بود. مهاری که منجر به کسب سه امتیاز شیرین خارج از خانه برای شاگردان دقیقی شد.

1956637

5. پیام پارسا (صنعت نفت):
نیمکت‌نشین کردن دروازه‌بان تیم ملی عراق دستاورد بزرگی برای پیام پارسای جوان در صنعت نفت آبادان به حساب می‌آید. سنگربان بومی برزیلی‌ها در این فصل از هفته چهارم درون دروزاه تیمش قرار گرفته و اگرچه تا اینجای کار موفق به ثبت کلین‌شیت نشده اما بسیار مستعد و آماده نشان داده است. گلر 21 ساله آبادانی‌ها در بازی مقابل پرسپولیس در آزادی نیز عملکرد خوبی داشت و چندین بار مانع از گلزنی سرخ پوشان شد.

1956635

دیدگاه‌ها