کد خبر : 1981644 | 01 آذر 1402 ساعت 13:53 | 14.7K بازدید | 40 دیدگاه

چند ستاره از این تیم بیرون می‌آید؟

سوال مهم فوتبال ایران پس از حذف تلخ تیم نوجوانان

تیم نوجوانان ایران در حالی مقابل مراکش در ضربات پنالتی شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت که با نمایش‌های درخشان موجی از امیدواری نسبت به بروز استعدادهای تازه در فوتبال ایران را باعث شد.

سوال مهم فوتبال ایران پس از حذف تلخ تیم نوجوانان

به گزارش "ورزش سه"، شاید مهمتر از شکست برزیل، بازی پایاپای با انگلیس تا دقیقه 90 و البته صعود به مرحله حذفی جام جهانی و شکست در ضربات پنالتی که حذفی غرورانگیز برای تیم نوجوانان ایران رقم زد، آنچه در مورد این تیم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد ظهور استعدادها و پدیده‌هایی است که می‌تواند علاقه‌مندان به فوتبال و البته مربیان ملی و فدراسیون فوتبال را به بروز استعدادهای تازه در فوتبال کشورمان امیدوار کند.

در تیم ایران بازیکنان شاخصی در این مسابقات به علاقه‌مندان فوتبال شناسانده شدند که شاید بعدها ستاره‌های تیم ملی باشند. حسین عبدی بارها در مصاحبه‌هایش به این نکته اشاره کرد که کل ایران را گشته و از بین 5 تا 6 هزار بازیکن به این نفرات رسیده است که البته نتیجه کارش هم در جام جهانی زیر 17 سال مشخص شد. با این وجود سوال اینجاست که چند نفر از این نفرات بعدا تبدیل به بازیکنانی شاخص در لیگ برتر و سپس تیم ملی می‌شوند و چند تا از این استعدادهای تازه شکوفا شده را می‌تواینم با پیراهن تیم ملی بزرگسالان ببینیم.

نگاهی به فهرست تیم نوجوانان ایران در جام جهانی 2017 که تحت هدایت عباس چمنیان حتی به یک هشتم نهایی رسید و سپس مقابل اسپانیا شکست خورد نشان می‌دهد غیر از مهاجمانی مثل امیرحسین حسین‌زاده، اللهیار صیادمنش و یونس دلفی که لژیونر شدند و دو نفرشان در مقطعی به تیم ملی رسیدند بقیه بازیکنان حداقل تا الان که به 23 یا 24 سالگی رسیده‌اند هنوز در لیگ برتر نامی برای خود دست و پا نکرده‌اند و غیر از سبحان خاقانی که با حضور در استقلال کمی شهرت پیدا کرد و حالا عضوی از ذوب آهن است بقیه نفرات حتی در لیگ برتر هم حضور ندارند یا بسیار کمرنگ هستند، به طوری که بیشترشان فراموش شده‌اند.

1956875

لیست تیم نوجوانان ایران در سال 2107 تحت هدایت عباس چمنیان به این شرح است:

دروازه‌بان‌ها: علی غلام‌زاده (فولاد خوزستان)، مبین عشایر (ملوان بندرانزلی) و امیر جانی‌پور (سایپا)
مدافعان: علی ستاوی (فولاد خوزستان)، احمد جلیلی (فولاد خوزستان)، امیر اسماعیل‌زاده (پیکان)، مجید نصیری (سایپا)، طاها شریعتی (سایپا)، علی داوران (صنعت نفت آبادان)
هافبک‌ها: امیرحسین حسین‌زاده (مقاومت تهران)، محمد شریفی (سایپا)، محمد غبیشاوی (صنعت نفت آبادان)، علی کوشکی (سپاهان اصفهان)، وحید نامداری (استقلال خوزستان)، محمد قادری (شهرداری بندرعباس)، سبحان خاقانی (سیاه‌جامگان مشهد)، امیر خدامرادی (پیکان)
مهاجمان: الهیار صیادمنش (سایپا)، یونس دلفی (استقلال خوزستان)، سعید کریمی (ذوب آهن)، محمد سرداری (استقلال تهران)

حالا و با در نظر گرفتن سرنوشت این بازیکنان شش سال بعد از درخشش در جام جهانی 2017 این سوال به شکل جدی‌تری مطرح می‌شود که سر استعدادهای کشف شده توسط حسین عبدی چه خواهد آمد و آیا آنها قابلیت رسیدن به تیم‌های ملی رده‌های سنی بالاتر، حضور در لیگ برتر به عنوان بازیکن تعیین‌کننده سپس تیم ملی بزرگسالان را دارند؟

حسین عبدی در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود در حین جام جهانی نوجوانان به این نکته اشاره کرد که از بین بازیکنانش تنها یک بازیکن لیگ برتری است که آن هم به خاطر سیستم‌های تدافعی‌اش اصلا به میدان نمی‌رود. در حالی که مربیان لیگ برتری ما جرات و جسارت استفاده از بازیکن نوجوان و جوان را ندارند باشگاه‌های بزرگ اروپایی با اشتیاق به سمت استفاده از این جوان‌ها رفته‌اند و بعضا در تیم بزرگی مثل بارسلونا که اتفاقا با هدف قهرمانی وارد مسابقات می‌شود سه یا چهار بازیکن 17 تا 20 ساله در ترکیب اصلی حضور دارند.

1956824

این در حالی است که در اسکواد تیم‌های لیگ برتری به سختی بازیکن زیر 23 سال قرار می گیرد چه برسد به اینکه بازیکن نوجوان و جوان را در تمرینات و مسابقات تیم اصلی ببینیم.در واقع اگر هم نامی از این نفرات در لیست زیر 23 سال یا فهرست امید/ جوانان ‌ لیگ برتری دیده می‌شود تنها برای صورت قضیه و فرمالیته است و این نفرات در تمرینات تیم‌های بزرگسالان باشگاه‌شان هم دیده نمی‌شوند.

حالا برای یادآوری و حتی بعد از حذف تلخ از جام جهانی مراکش یک بار دیگر فهرست تیم نوجوانان ایران حاضر در مسابقات جام جهانی 2023 را منتشر می‌کنیم تا بعدها با رجوع به این فهرست ببینیم چند نفرشان به نفراتی مطرح و قابل در فوتبال ایران تبدیل شده‌اند که بتوان به عنوان ستاره ملی نگاهشان کرد؟
هوادار: ارشا شکوری
استقلال: محمدحسین شریفی
پرسپولیس: سمیر حبوباتی
ذوب آهن: حسام نفری
پیکان: علیرضا همایی‌فرد، ابوالفضل زمانی و رضا غندی‌پور
سپاهان: اسماعیل قلی‌زاده
کیا (آکادمی کیا): امیرمحمد رزاقی‌نیا و علیرضا شریفی
مس کرمان: یعقوب براجعه
فولاد خوزستان: محمد عسکری و ابوالفضل موردی
ملوان بندرانزلی: ماهان صادقی
کوثر لرستان: آرمین عباسی
بدون تیم: نیما اندرز، عرفان درویش‌عالی، کسری طاهری، علی حسنی، ضرغام سعداوی و ابوالفضل ذلیخایی

برخی معتقدند شاید اگر 5 بازیکن از این فهرست به تیم ملی برسند هم اتفاق بزرگی رخ داده اما لازمه تکامل در این چرخه در دو بخش تعریف می‌شود؛ یکی استعداد و توانمندی خود بازیکن و دیگری قرار گرفتن در چرخه درست که این دومی در اختیار بازیکن نیست و به فدراسیون فوتبال و باشگاه مربوط است و چنانچه این سیکل معیوب باشد شاید دوباره چیزی حدود 90 درصد از این استعدادها تلف شوند.

با در نظر گرفتن این مهم فدراسیون فوتبال وظیفه دارد از همین امروز برای این نفرات برنامه بلندمدتی ترتیب دهد و با گرد آوردن آنها در اردوی تیم جوانان شرایط را برای ارتقای فنی آنها آماده کند تا همه این استعدادها در مسیر درستی قرار بگیرند.

دیدگاه‌ها