کد خبر : 1981778 | 02 آذر 1402 ساعت 05:31 | 19.3K بازدید | 15 دیدگاه

لحظاتی خاطره انگیزتر از گل‌ها و رازهای بعدشان

فصل مشترک دایی و مسی و رونالدو و نیکبخت!

شاید روزی صحنه به ثمر رسیدن قشنگ‌ترین گل‌های جهان را فراموش کنیم اما خوشحالی‌های بعد از گل را هرگز!

فصل مشترک دایی و مسی و رونالدو و نیکبخت!

به گزارش ورزش سه، از شروع فصل جدید فوتبال اروپا، یکی از سوژه‌های این فصل، نحوه خوشحالی پس از گل جود بلینگام است؛ او دستانش را باز می‌کند و جشنش ناخودآگاه در دل سانتیاگو برنابئو احساس یک پادشاه را به او می‌دهد؛ پادشاه نه به معنای سلطه انگیز، بلکه به معنای سلطان قلب و دل هواداران رئال مادرید اما به راستی بازیکنان زیادی با خوشحالی گل‌های خاص خود در ذهن مانده‌اند که باید به سراغ آن رفت:

بولت پرسپولیسSiuuuuu - رونالدو
پس از خواندن این کلمه نیازی به توضیح زیادی نخواهید داشت، هیچکس مانند کریستیانو رونالدو، در زمین یا خارج از زمین این کار را انجام نمی‌دهد و البته این موضوع در تمام دنیا رواج یافته است.

1957552

بولت سرشاخهبرای ثبت در تاریخ - ببتو
خوزه روبرتو گاما د الیویرا یا شاید برای راحت‌تر بیان کردن، ببتو! اگر باز هم او را به یاد نیاوردید، چشمانتان را ببندید و یاد لحظاتی بیفتید که بعد از گل زدن، در کنار دوستانتان دست‌هایتان را کنار هم می‌گذارید و آنها را به چپ و راست می‌چرخانید؛ بله او همان کسی است که صاحب این خوشحالی گل به یادماندنی است چرا که اولین بار در جام جهانی 1994 پس از زدن گل دوم برای کشورش این خوشحالی گل را به نمایش گذاشت چرا که فرزندش به تازگی دو روز قبل از بازی متولد شده بود و البته نام او را به دلیل علاقه‌اش به لوتار ماتئوس ستاره آلمانی فوتبال جهان، ماتئوس گذاشت.

1957549

بولت هواداروفادار مثل لئو - لیونل مسی
لیونل مسی دیگر فوق ستاره جهان فوتبال هیچوقت مادربزرگش را فراموش نمی‌کند. او هر بار که گل می‌زند، در پایان می‌ایستد و دستانش را به آسمان می‌گیرد تا این گل را تقدیم مادربزرگش کند.

1957548

بولت فولادمجنون‌تر از مجنون - لوکا تونی
بر اساس روایتی از خود لوکا تونی، دلیل این خوشحالی گل معروفش که دستانش را کنار سرش می‌گذارد و مانند دیوانه‌ها رفتار می‌کند، حاصل گفتگویی است که بین او و یکی از دوستانش صورت گرفته است.
ممکن است نام لوکا در برخی از کشورهای جهان به عنوان دیوانه ترجمه شود اما جشن به این دلیل اتفاق افتاد که دوستش یک بار به او گفت که او روزی گلزن شماره یک جهان خواهد شد اما یکی دیگر از دوستانش، او را دیوانه خطاب کرد. لوکا تونی این مکالمه را به خاطر سپرد و از دل جام جهانی 2006 تا آخرین روزی که در مستطیل سبز در نقش یک گلزن بالفطره حضور داشت، خودش را یک دیوانه خطاب می‌کرد.

1957547

بولت تراکتوراین زمین بو می‌دهد! - رابی فاولر
قطعا دربی مرسی ساید در میان دیگر دشمنی‌های فوتبال انگلیس کمی کمتر به آن توجه شده اما در دل این دیدار خاطرات زیادی وجود دارد. هواداران اورتون قبل از دربی مرسی ساید رد سال 1999 شایعه‌ای مبنی بر استفاده فاولر از کوکائین و مواد مخدر منتشر کردند و درخشان بودن او را مبتنی بر این موضوع می‌دانستند. فاولر جدای از گلزنی، بلد بود چگونه به شایعات پاسخ دهد و بعد از گلی که زد شروع به استشمام خط سفید کنار زمین کرد تا اینگونه پاسخ هواداران حریف را بدهد.

1957508

بولت پرسپولیسفرعونی که یوگا کار می‌کند - محمد صلاح
صلاح در بازی مقابل چلسی در سال 2019 توانست گلزنی کند و پس از آن با انجام یک حرکت مشابه به تمرینات یوگا خوشحالی کرد. ابتدا همه را آن یک اتفاق ساده دانستند اما صلاح به اسکای اسپورت گفت: «من عاشق یوگا هستم و آن جشن بلافاصله به ذهنم رسید تا این کار را انجام دهم.»

1957546

بولت استقلالچرا همیشه من؟ - ماریو بالوتلی
در فصل 2011-12، در شروع درخشش  منچسترسیتی ماریو بالوتلی بعد از گلزنی در دربی شهر منچستر پیراهنش را بالا زد که زیرش نوشته شده بود، Why Always Me? (ترجمه: چرا همیشه من؟) بالوتلی یکی از بازیکنان جنجالی بزرگ جهان است که این خوشحالی به گونه‌ای یکی از نخستین اتفاقاتی است که در ذهن هر فوتبال دوستی از او به یاد می‎‌آید.

1957544

بولت سرشاخهالگو برای آقای مجری - علیرضا نیکبخت واحدی
نیکبخت همیشه به طراحی‌های خاص شادی گل معروف بود. تلفن زدن با کفش، تیراندازی و نقش زمین شدن، پوشیدن دو پیراهن روی هم و اهدای یکی از آنها به تماشاگران و مواردی از این دست که همیشه با طراحی و هماهنگی قبلی با بازیکنان هم تیمی همراه بوده. نیکبخت یک بار هم بعد از گلزنی به استقلال با لباس پرسپولیس از خود بی خود شد و اشک ریخت. نیکبخت در سال 80 بعد از زدن گل برتری استقلال برابر حریف عربستانی در ورزشگاه آزادی، کفش خود را درآورد، مانند تلفن همراه شروع به شماره گیری کرد و صحبت کرد. او با کسی قرار گذاشته بود که بعد از زدن گل احتمالی این گونه شادی کند. این حرکت بعدها در فیلم دختر شیرینی فروش توسط ایرج طهماسب مورد تقلید قرار گرفت!

بولت تراکتوراز زورو تا ایکیوسان - جواد کاظمیان
جواد کاظمیان هم علاقه زیادی به شادی گل‌های خاص و منحصر به فرد داشت. او از چهره‌های مطرح کارهای نمایشی استفاده می‌کرد. برای مثال یک بار حرکت ای‌کیوسان را اجرا می‌کرد و یکبار با زدن نقاب خودش را به شکل زورو در می‌آورد.

1957538

بولت ذوب آهناو را وقعا هیچکس نمی‌توانست بگیرد! - علی دایی
بیشترین شادی گل در فوتبال ما توسط علی دایی انجام شده که تنها 109 موردش ملی بوده است. علی دایی، در سال‌های 74 تا 82 بعد از زدن گل‌هایش می‌دوید، دست‌ها را باز می‌کرد و با دست‌های باز به چپ و راست می ‌دوید تا طول دست‌هایش و ارتفاع آن از زمین مدام کم و زیاد شده و صحنه ای مثل ویراژ دادن هواپیمای جنگی شکل بگیرد! البته بعدها شادی گلش را تغییر داد و بعد از کمی دویدن به هوا می پرید و بعد یک دستش را مشت می کرد به سمت بالا.

1957536

بولت پرسپولیسدر آزادی سرتان را خواهیم زد - مهدی طارمی
مناقشات سیاسی بین ایران و عربستان همیشه پایش را در فوتبال هم باز کرده است. چند سال قبل بود که در لیگ قهرمانان آسیا مهدی طارمی با باز کردن دروازه النصر عربستان موفق به گلزنی شد و در شادی پس از گلش حرکت بریدن سر را نشان داد که گفته می‌شد یک حرکت سیاسی است و بازتاب زیادی داشت و واکنش‌های مختلفی نسبت به آن صورت گرفت.

1957531

بولت پرسپولیسچهاری که دست سرخ‌ها افتاد - مهدی طارمی و محسن مسلمان
برتری استقلال در 4 دربی پیاپی و زدن 4 گل توسط فرهاد مجیدی به سرخپوشان باعث شد عدد 4 نماد هواداران استقلال شود و از دیدار پرسپولیس - الغرافه که مجیدی با اخراج از زمین این عدد را با دستانش به هواداران قرمز نشان داد، این حرکت میان هواداران آبی اپیدمی شد ولی در لیگ پانزدهم پرسپولیس با برانکو انتقام سختی از مظلومی و عدد 4اش گرفت. برتری 4-2 سرخپوشان باعث شد بازیکنان این تیم عدد 4 را از حریف گرفته و به خود اختصاص دهند و شادی آنها به این شیوه به یاد ماندنی بود.

1957532

بولت سپاهانگنگ از تهران تا اصفهان - محمد دانشگر
مدافع سابق استقلال و فعلی سپاهان ابتدای فصل شکل جدیدی از شادی گل را میان هم تیمی‌هایش باب کرد که مدتی سوژه رسانه‌ها بود. این شادی خاص چند باری تکرار شد و این مدافع تاثیرگذار در خط دفاعی استقلال با همراهی دیگر هم‌تیمی‌هایش با حضور نزدیک سکوهای تماشاگر و کت باز و راه رفتن خاص به این شکل شادی گلش را اجرا می‌کرد.

1957523

بولت استقلالپنجه ببر - شیخ دیاباته
دیاباته هم نوع خاصی از شادی گل منحصر به فرد خودش را در فوتبال ایران به نمایش گذاشت و آن را به نام خود ثبت کرد که به پنجه ببر معروف است. مهاجم تاثیرگذار استقلال که توانسته به خوبی نزد هواداران این تیم از محبوبیت بالایی برخوردار شود، اکنون با این شیوه شادی گل یک نماد بین هواداران آبی نیز شکل داده است.

1957518

علی علیپور معمولاً بازیکن کم حاشیه‌ای است ولی در دربی اخیر ترجیح داد با هواداران استقلال وارد چالش جدی شود و با تقلید یا به نوعی به سخره گرفتن حرکت پنجه ببر دیاباته خون هواداران آبی را به جوش آورد. علیپور خیلی زود از کرده‌اش پشیمان شد و برای عذرخواهی نزد هواداران استقلال رفت. با این حال این مهاجم در کنار این شادی خبرساز خود معمولا با شادی گل به شیوه رونالدو و نمایش پیراهن نوشته‌هایی با یاد شهدا جشن گل خود را به اجرا می‌گذارد.

1957519

بولت پرسپولیسسلام نظامی - از خلیلی تا کمال
سلام نظامی از جمله دیگر شادی گل‌های منحصربفرد در فوتبال ایران است که توسط برخی بازیکنان به اجرا در آمده است. محسن خلیلی در دوران بازیگری خود در کنار شادی گل‌هایش که با تیراندازی با کمان و ... موجود است، سلام نظامی جز پر تکرارترین شادی‌هایش بود. نیکبخت نیز یک بار در زمان حضور در تیم ملی شادی گل نظامی خود را با حضور روبروی جایگاه و برابر محمد دادکان به اجرا درآورد که خبرساز هم شد. کمال کامیابی نیا، هافبک پرسپولیس نیز طی سالیان اخیر بارها با سلام نظامی شادی گل خود را به اجرا در آورده است.

1957516
1957517

بولت سرشاخهخوشحالی؟ نه، عزاداری بعد از گل - احمد مومن زاده
مهاجمی که در استقلال روزگار تلخی را پشت سر گذاشته بود و به یک ناکام بزرگ برای گلزنی تبدیل شده بود، بعد از آن فصل راهی فولاد خوزستان شد. مومن زاده در تقابل با استقلال موفق شد گل برتری تیمش را به ثمر برساند تا سرخپوشان بعد از مدت‌ها برابر حریف به گل برسند. این گل که برای مومن زاده خیلی خاص بود با شادی گلی عجیب همراه شد و این مهاجم کنار تیرک نشست و با دست بارها روی سرش کوبید!

1957509

بولت استقلالگیتار همیشه کوک - ارسلان مطهری
ارسلان مطهری آنقدر برای آمدن به استقلال انتظار کشید که حالا با رسیدن به آرزویش تعجبی ندارد که سازش کوک باشد و به قول معروف کبکش خروس بخواند. او شروع شگفت انگیزی در استقلال داشت و گل‌های زیادی به ثمر رساند و شادی گلش که شبیه‌سازی گیتار زدن است هم مورد توجه قرار گرفت.

1957510

بولت پرسپولیسبندر انزلی و قایق سرخ - رامین رضاییان
رامین رضاییان در زمان حضورش در پرسپولیس بازیکن تاثیرگذار و محبوبی برای هواداران محسوب می‌شد. در کنار شادی گل‌های او به سبک رونالدو، رضاییان یک شادی گل خاص نیز به اجرا در آورده که البته مربوط به گلزنی او نبود و فقط کارگردانی‌اش را با این شیوه خاص برعهده گرفته بود تا او نیز در جمع خاطره‌سازان شادی گل قرار گیرد.

1957513

دیدگاه‌ها