کد خبر : 1985709 | 18 آذر 1402 ساعت 16:56 | 10.8K بازدید | 8 دیدگاه

وی‌ای‌آر محلی، تلفیقی از ناظر داوری و نماینده فدراسیون

یادداشت: بررسی شاهکار داوری فوتبال ایران در آبادان

چطور امكان دارد كه به يكباره و پس از مكالمات تلفني نماينده فدراسيون و جلسه سرپايي با وي، نظر داور چهارم به عدم زدن ضربه پنالتي تغيير پيدا مي‌كند؟

یادداشت: بررسی شاهکار داوری فوتبال ایران در آبادان

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته و در جریان بازی صنعت نفت آبادان و آلومینیوم اراک حوادث و اتفاق‌های منحصربه‌فردی رخ داد که علی میرزابیگی کمک داور اسبق بین المللی فوتبال در یادداشتی به بررسی موشکافانه آنها پرداخته است:

۱) اولین و‌ مهمترین مسئله قابل توجه در این بازی مربوط به حوادث هفته گذشته لیگ برتر و مصاف آلومینیوم و‌ پیکان است، جایی که ۳ اشتباه مهم و‌ تاثیرگذار در روند بازی که به‌صورت کلی نتیجه بازی را عوض نمود، گل سالمی که آلومینیوم وارد دروازه پیکان کرد و آفساید گرفته شد، گل آفسایدی که آلومینیوم به ثمر رساند و آفساید تشخیص داده نشد و همچنین موقعیت بسیار خوبی که نصیب پیکان شد و مجددا با اشتباه کمک داور آفساید گرفته شد.
تیم میزبان که خود را متضرر بزرگ این بازی می‌دانست، به‌واسطه جلسه مجمع عمومی هیئت فوتبال استان مرکزی در فردای همان روز و حضور مهدی تاج به‌عنوان رئیس مجمع، انتقادات تندی را متوجه کمیته داوران و شخص افشاریان نمودند تا جایی که فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت رییس کمیته داوران را به عنوان ناظر داوری و یکی از نمایندگان به اصطلاح قانونمند خود را به عنوان نماینده سازمان لیگ روانه آبادان کند که بتوانند حواشی مسابقه را کنترل کنند.

۲) انتخاب حسین زمانی، داور جوان و بسیار خوب قمی، که آخرین قضاوت خود را پنج هفته گذشته انجام داده بود، تصمیم پراشتباه دیگری از جانب کمیته داوران فدراسیون فوتبال بود، چرا که نزدیکی استان قم به شهر اراک و انتخاب داوری از استان همجوار، دوری پنج هفته‌ای حسین زمانی از مسابقات لیگ برتر و نیز حضور افشاریان به‌عنوان ناظر داوری، به‌صورت اتومات شرایطی را به‌وجود می‌آورد که داور با فشار و استرس وارد زمین بازی شود و این تفکر مدام به سراغ وی بیاید که نکند اشتباهی به ضرر آلومینیوم انجام دهد.

1963975

۳) حضور داوران فعال در مسابقاتی که به ایشان ابلاغی داده نمی‌شود، از نکات حائز اهمیت دیگری است که بایستی بدان توجه خاصی نمود. عباس راکی داور خوب و مقتدر خوزستانی باید به این مهم توجه کند که نباید در چنین مسابقه‌ای آن هم در کنار ناظر داوری در اتاق وی‌آی‌پی بنشیند، چرا که در صورت وقوع حوادث پیش‌بینی نشده، در مظان اتهام‌هاي واهی قرار خواهد گرفت، البته اقتدار ریاست کمیته داوران در چنین مواقعی باید به گونه‌ای باشد که اجازه حضور هیچ داور فعالی را در کنار خود ندهد و تمرکز کامل خود را بر روی حوادث بازی قرار دهد.

۴) بدعت بسیار بدی که در جریان بازی دیروز گذاشته شد، ممکن است در بازی‌های آتی نیز گریبان‌گیر تیم‌ها گردد، جایی که داور اشتباه تاثیرگذاری را انجام دهد، تیم مقابل به نشانه اعتراض ادامه بازی را به تعویق بیندازد، شخص ثالثی اعم از ناظر یا نماینده فدراسیون از طریق دوربین‌های داخل استادیوم، تلویزیون، موبایل و...، به بررسی مجدد صحنه بپردازد و با انتقال اطلاعات به داور چهارم، تصمیم داور را تغییر دهد. 
خداداد افشاریان در برنامه شب‌های فوتبالی دیشب عنوان نمود که کمک داور اول نظر مخالفی با داور داشته، ولی داور نظر ایشان را وتو کرده و دستور به زدن پنالتی داده است ولی داور چهارم نظر او را تغییر داده. همان‌طور که در تصاویر پیداست، داور چهارم هیچگونه عکس العملی تا آماده شدن شرایط کامل پنالتی از خود نشان نمی‌دهد در صورتی که در آموزش‌های به داوران چهارم گفته می‌شود که در صورت اطمینان از اشتباه، حتی داخل زمین شوند و اجازه شروع مجدد بازی را به داور ندهند، چطور امكان دارد كه به يكباره و پس از مكالمات تلفني نماينده فدراسيون و جلسه سرپايي با وي، نظر داور چهارم به عدم زدن ضربه پنالتي تغيير پيدا مي‌كند؟

1963968

انتظار مي‌رود، نمايندگان محترم فدراسيون به‌عنوان اشخاص حقوقي و قانونمند، نسبت به وظايف خود آگاه بوده و با الگو قرار دادن مسابقات بين المللي در جهت پيشرفت خود قدم‌هاي موثري بردارند. همان‌طور كه در بازي‌هاي اي اف سي مشاهده مي‌شود، Match Commitioner يا ناظر مسابقه، حتي در وي‌آي‌پي استاديوم نشسته و با انتقال اطلاعات از طريق بي‌سيم يا واكي تاك به Local Coordinator يا هماهنگ‌كننده بومي كه معمولا از همان كشور يا شهر ميزبان انتخاب مي‌شود، اتفاق‌هاي بازي را كنترل مي‌نمايند و هيچ‌يك از اركان مسابقه در وظيفه ديگري دخالتي انجام نمي‌دهند.

علي ميرزابيگي

دیدگاه‌ها