کد خبر : 1985895 | 19 آذر 1402 ساعت 10:23 | 2.2K بازدید | 1 دیدگاه

مصادره اسکی کوهستان توسط یک شخص

راه دانا نوشت: وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش باید هر چه سریع‌تر به ماجرای اسکی کوهستان ورود کرده و این رشته را تعیین تکلیف کند.

مصادره اسکی کوهستان توسط یک شخص

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از خبر آنلاین، اسکی کوهستان یکی از رشته‌های جذاب ویژه در ورزش‌های زمستانی محسوب می‌شود که مخاطبان خاص و ویژه‌ای دارد. رشته‌ای که زیرمجموعه اسکی به شمار می‌رود و اساسا نام پیشوند اسکی را یدک میکشد اما در یک وارونه کاری عجیب این رشته در زیرمجموعه فدراسیون کوهنوردی قرار دارد. رشته‌ای که کمترین قرابت را با کوهنوردی را دارد اما با اشتباه استراتژیک فدراسیون اسکی در دو دوره قبلی از این فدراسیون جدا و به فدراسیون کوهنوردی ملحق شد.

این در حالیست که این رشته برخلاف نامش چندان ارتباطی به کوهستان ندارد و بیشتر روی تپه ماهورهای برفی و تل های یخی برگزار می‌شود. با این وجود سواستفاده یک سودجو به همراه ناآگاهی و سهل انگاری فدراسیون وقت، اگر بخواهیم در خوشبینانه‌ترین حالت این تصمیم غلط را ناآگاهی و سهل‌انگاری بدانیم و به مسائل دیگر ربط ندهیم، سبب شده که این رشته زیرمجموعه اسکی به فدراسیون کوهنوردی واگذار شود. در حالی‌که مسائل فنی و تخصصی این رشته و الزامات آن هیچ ربطی به کوهنوردی ندارد. واقعیت این است که اسکی کوهستان یک ماده از رشته اسکی محسوب می‌شود و بدیهی است که مسائل فنی آن تنها در حوزه تخصص فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی باشد اما تنها به واسطه یک واژه نامانوس یعنی کوهستان این رشته تخصصی اسکی را از ذیل این فدراسیون خارج کرده و به یک فدراسیون دیگر داده‌اند. این درست مثل آن است که بگوییم رشته هاکی روی یخ را تنها به واسطه واژه هاکی به فدراسیون هاکی واگذار کنند؛ همین اندازه بی ربط و بدون معنا!

جالب اینکه در تمامی رقابت‌های بین المللی و تورنمنت‌های جهانی رشته اسکی کوهستان توسط فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی به مسابقات اعزام شده و وظیفه اعزام و مسائل فنی به عهده این فدراسیون است و فدراسیون کوهنوردی هیچ نقشی در آن ندارد.

از سوی دیگر نکته حیرت انگیز ماجرا آنجاست که تشکیلات این انجمن و این رشته به نام یک شخص ثبت شده و حتی در سایت فدراسیون جهانی اسکی نیز نام این شخص و سایت شخصی وی درج شده و همین بر ابهامات ماجرا می‌افزاید. اینکه در غفلت نهادهای نظارتی و وزارت ورزش و جوانان یک شخص، متولی یک رشته شده و تیم‌های ملی با نام او و به اسم او باید در رقابت‌ها حضور پیدا کنند. اتفاقی که تهدیدات بسیاری را همراه خواهد داشت و مسائل خطرناکی چون سواستفاده‌های مالی، پناهندگی و... می‌تواند به همراه داشته باشد. همین مسئله یعنی انحصار این رشته به نام یک شخص سبب شده تا برخی از ورزشکاران این رشته اعتراضات جدی به نحوه اداره این انجمن و تیم‌های آن داشته باشند و از مسائلی نظیر تبعیض و حق خوری در این رشته گلایه کنند.

وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش باید هر چه سریع‌تر به ماجرای اسکی کوهستان ورود کرده و این رشته را تعیین تکلیف کند. خروج این رشته از زیر یوغ یک شخص و بازگرداندن آن به مرجع تخصصی یعنی فدراسیون اسکی اقدام کند. رشته‌ای که تار و پود آن از اسکی است و زیر نظر مرجع تخصصی یعنی فدراسیون اسکی و صعودهای زمستانی فعالیت کند. چه آنکه بازگشت این رشته زیرمجموعه اسکی به مرجع و متولی تخصصی‌اش علاوه بر ارتقا سطح کمی و کیفی، می‌تواند جلوی مشکلات پیش‌رو گرفته و با سواستفاده‌ها و تهدیدها احتمالی نیز برخورد داشته باشد.

دیدگاه‌ها