کد خبر : 1986290 | 20 آذر 1402 ساعت 21:31 | 221.3K بازدید | 201 دیدگاه

چه کسی لایسنس را امضا می‌کند؟

داور دربی با مجوز ناظر AFC و مرد سوئیسی!

داوران بین‌المللی در حالی از عربستان به ایران بازگشتند که در بیم و امید انتخاب برای بازی دربی هستند.

داور دربی با مجوز ناظر AFC و مرد سوئیسی!

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته 7 داور ایرانی در حالی بعد از جلسات لایسنس وی ای آر به ایران برگشتند که بر اساس شایعات، قرار است به زودی داور دربی از میان آنها انتخاب شود. با این حال نکته جالب این است که همه این داوران چند روز در کنار هم زندگی کردند و البته ماجراهای جالبی را هم داشتند.

این در حالی است که محمدرضا ابوالفضلی که این فصل به دلیل عبور از 45 سالگی مجبور به کناره‌گیری از قضاوت در لیگ ایران شده نیز همراه این داوران در عربستان حضور داشت تا مراحل ورود به بحث تدریس و نظارت در مسابقات بین‌المللی را آغاز کند.

در همین خصوص او گفت‌وگویی را با خبرنگار ما درباره اتفاقات پیرامونی برای داوران در ریاض داشته است. توضیحات جالب او را بخوانید:

* مراحل اعزام داوران به عربستان
از آنجایی که داوران بین‌المللی برای قضاوت در سطح بالای مسابقات به لایسنس وی‌ای‌آر محتاج بودند و این سیستم در ایران وجود ندارد، داوران ایرانی برای دریافت این لایسنس نیاز به حضور در یک کشور دیگر داشت. به همین دلیل فدراسیون ایران با عربستان هماهنگ شد تا چند داور به عربستان بروند و در این کشور مراحل دریافت لایسنس را پشت سر بگذارند. ماه گذشته اولین جلسه کلاس‌ها برگزار شد و این ماه هم جلسات دیگری به انجام رسید. اما در عربستان چه خبر است؟

ویدئو: 319136

* جلسات تئوری با صحنه‌های لیگ سعودی
عربستان هر چند هفته یک بار، عملکرد همه داورانش را آنالیز می‌کند و با برگزاری یک تست آمادگی جسمانی، عملکرد آنها را زیر نظر می‌گیرد و چند ساعت داوران لیگ حرفه‌ای عربستان را در محیط شبیه‌سازی وی‌ای‌آر قرار می‌دهد. داوران ایرانی هم بیشتر در این بخش توانستند از سیستم وی‌ای‌آر استفاده کنند. البته بخش تئوری هم بود که در این بخش صحنه‌های لیگ عربستان مورد آنالیز قرار می‌گرفت و به نوعی جلسه دانش‌افزایی بود. اما بخش عملی بیشتر موردتوجه بود.

* همکاری عالی فدراسیون عربستان با ایران
ما صبح تا ساعت 14 در کلاس تئوری حضور داشتیم و از ساعت 16 تا 20 هم کلاس عملی را پشت سر گذاشتند. فدراسیون عربستان بی‌نهایت همکاری خوبی با داوران ایرانی داشت، از کشور چین، تایلند، مالزی و ازبکستان هم حضور داشتند، اما بیشترین زمان را به داوران ایران دادند. یعنی داوران ایرانی هرروز حداقل هر نفر 10 دقیقه به صورت آزمایشی تمرین عملی داشتند و هر تصمیمی که گرفتند، با وی‌ای‌آر بررسی می‌شد.

1965376

* مرد ازبکستانی باید تائیدیه بدهد
مدرسین کلاس وی‌ای‌آر، همگی مورد تائید فیفا هستند. رئیس دپارتمان لیگ عربستان «فرهاد از ازبکستان» است و رئیس دپارتمان لیگ یک عربستان هم «هاکان از استرالیا» است و هر دو زیر نظر «مانوئل از سوئیسی» رئیس کمیته داوران کار می‌کردند. البته تائیدیه لازم در نهایت از سوی فرهاد از ازبکستان صادر و به اطلاع فیفا خواهد رسید و مانوئل فقط هماهنگی اولیه را برای برگزاری کلاس‌ها انجام داد.

* تکنولوژی جدید برای عربستانی‌ها
همزمان با تست و تمرین داوران ایرانی، داوران لیگ عربستان هم در زمین مجاور با تکنولوژی جدید در معرض تمرین قرار می‌گرفتند. تمرینات آنها به این شکل بود که بخش‌های مختلفی از سوی یک شرکت اروگوئه‌ای طراحی می‌شد تا داوران بلافاصله بعد از دوندگی طولانی مدت، به سمت سیستم هوشمند بروند و یک صحنه را ببینند و در مورد آن تصمیم بگیرند. یعنی روی مغز داور هم کار می‌کردند که زیر فشار بازی بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. یعنی صبح تئوری آموزش دیدند و اشتباهات طول فصل را گوشزد کردند و عصر هم تمرین عملی برای آمادگی داوران داشتند.

ویدئو: 319135

* پروسه دریافت لایسنس چه شکلی است؟
داوران ابتدا باید کلیپ‌های 4-5 دقیقه‌ای داشته باشند. سپس باید کلیپ‌های 10 دقیقه‌ای داشته باشند و بعد هم یک کلیپ 25 دقیقه‌ای و در نهایت هم یک بازی دوستانه کامل را قضاوت کنند. این مراحلی است که داوران باید طی کنند و در پلتفرمی که فیفا در اختیار قرار داده، تمام این مراحل بارگذاری شود. فیفا ابتدا ویدیوها را بررسی می‌کند و بعد تائیدیه صحت‌سنجی را از عربستان می‌گیرد و بعد از تائید عربستان، اعلام می‌شود که داوران شایسته دریافت وی‌ای‌آر هستند.

* داوران ایرانی در مسابقات مهم بین‌المللی
در واقع مثل مراحل گرفتن یک لیسانس است. اینطور نیست که بگوییم وی‌ای‌آر در تهران و اصفهان وجود دارد، پس داوران می‌توانند قضاوت کنند. موعود بنیادی‌فر قبلا در امارات و ازبکستان مراحل را گذراند و لایسنس را دریافت کرد و حالا سایر داوران هم با دریافت این گواهینامه، می‌توانند در مسابقات بین‌المللی مهم‌تر شرکت کنند. من هم در جام جهانی حضور داشتم و اگرچه کمک داور به لایسنس نیاز ندارد، اما باید تمام این مراحل را بگذراند. یک سال قبل از جام جهانی مسابقات عرب کاپ بود و من به همراه آقای فغانی و منصوری با این تکنولوژی آشنا شدیم و در جام جهانی هم با این تکنولوژی کار کردیم. من برای مدرسی، تدریس، نظارت و البته دانش‌افزایی خودم در این دوره شرکت کردم.

1965378

* داوران عربستانی در سوئیس و آرژانتین
همکاری عربستان با ایران به شکلی بود که اجازه داد داوران ایرانی هم در دوره لیگ روشن و هم لیگ یک عربستان شرکت کردند. حالا دوره بعدی احتمالا یک مسابقه دوستانه کامل خواهد بود و بعد از آن لایسنس وی‌ای‌آر به داوران اعطا می‌شود. داوران عربستانی هر پنج هفته با قوانین جدید آشنا می‌شوند و مثل ایران نیست که فقط پیش از شروع فصل و نیم فصل باشد. قرار است داوران عربستانی به سوئیس، آرژانتین و آمریکای جنوبی خواهند رفت. تمام مسئولان خارجی دپارتمان عربستان می‌گویند ما اینجا هستیم تا داوران خوبی برای عربستان بسازیم.

دیدگاه‌ها