کد خبر : 1986591 | 22 آذر 1402 ساعت 11:38 | 47.6K بازدید | 33 دیدگاه

دیوار چین فوتبال را کنار گذاشت

دکتر جورجو کیه‌لینی: وداع با یک صخره

جورجو کیه‌لینی بعد از ۱۹ سال بازی در سطح اول فوتبال جهان از فوتبال خداحافظی کرد.

دکتر جورجو کیه‌لینی: وداع با یک صخره

به گزارش "ورزش سه"، توپ وارد محوطه جریمه می‌شد، هواداران نیم خیز می‌شدند، پاهای دروازه‌بان دچار تزلزل می‌شد و درست در لحظه‌ای که تماشاگران تلویزیونی چشم انتظار دیدن صحنه آهسته بودند، با حضور جورجو کیلینی در داخل محوطه جریمه صحنه را به طوری رقم می‌زد تا به جای خوشحالی بعد از گل، خوشحالی بعد از دفاع را ببینیم!

خلوص لذتی که در انجام دفاع کردن در چهره او دیده می‌شد، مسحورکننده بود. تماشای دفاع کردن کیلینی، گاه به گاه شبیه به مشاهده زانو زدن معشوق بود، چرا که او بیشتر از هر کسی دیگری از این کار لذت می‌برد و عاشق دفاع کردن بود. کیلینی زندگی خود را به عنوان یک مدافع شروع نکرد و در جوانان لیورنو به عنوان یک کودک شش ساله خندان، اقدام به خلق موقعیت می‌کرد، ولی از پست هافبک به عقب رفت تا شاهد یک قطعه هنری کامل همچون یک موسیقی شاهکار باشید. از تکل‌های به موقعی که لذتی همچون فشردن مداوم کلاویه‌های پیانو را به بیننده انتقال می‌داد گرفته تا فریادهای گاه و بی‌گاهی که حکم رهبری ارکستر برای حاکم کردن نظم را بازی داشت.

حال کیلینی بعد از سال‌ها حضور در سطح اول فوتبال جهان اعلام بازنشستگی کرد تا در اکنون به جای تماشای حضور او در مستطیل سبز، به مرور دفترچه خاطرات کیلینی در دوران حرفه‌ای خودش بپردازیم.

1965972

بولت تراکتورتولد یک هنرمند
در 14 آگوست 1984 در پیزا کیلینی از خانواده‌ای که مادرش مدیر بازرگانی و پدرش متخصص ارتوپد بود به دنیا آمد، ولی البته او تنها نبود چرا که کلودیو کیلینی دوقلوی همسان او بود و عشق به فوتبال باعث شد یکی مدافع باشد و یکی ایجنت!

بولت تراکتوراولین بازی
او ستاره‌ای جوان در لیورنو بود اما اولین بازی خود را با پیراهن بنفش ویولا در جدال با آاس رمی انجام داد که ابتدا او را خریداری کرد اما هیچوقت در اسناد رسمی قراردادش را ثبت نکرد و به لیورنو قرضش داد!

بولت تراکتوردرس گلادیاتور بودن
او اولین بار به عنوان بازیکن فیورنتینا توسط لیپی به تیم ملی ایتالیا دعوت شد و در تیمی که بارزاگی، ماتزاری، زاکاردو و پاریسی مدافعانش بودند، به عنوان تعویضی مقابل فنلاند جایگزین پاریسی شد. با این حال او بعد از آن به دلیلی این که یک جوان 20 ساله بود در تیم زیر 21 سال بازی می‌کرد و لیپی هم او را برای جام جهانی 2006 خط زد. 

1965973

بولت تراکتورآغاز قصه سیاه و سفید
پس از روزهای درخشانش در فیورنتینا، در فصل 2005/06 به تیم کاپلو ملحق شد که سرانجام به دلیل کالچوپولی، جامی که با حضور کیلینی به دست آمد از دست رفت و پس از آن هم تصمیم گرفت تا همراه با یوونتوس به سری بی برود. اولین بازی او به صورت ثابت در ترکیب بیانکونری هفته هشتم این لیگ بود که او در نقش یک دفاع چپ پشت سر ندود و کنار کاناوارو در پیراهن سیاه و سفید بانوی پیر وارد زمین شد.

بولت تراکتوررهبری یوونتوس
او نخستین بار در حضور کاناوارو و گروسو، در سال 2010 مقابل میلان بود که بازوبند کاپیتانی را بر روی بازویش بست، اما هیچوقت خاطره خوشی از این اتفاق به خاطر ندارد چرا که تیم چیرو فررارا با سه گل به میلان سرحال لئوناردو باخت!

بولت تراکتوربوسه بر اسکودتو
اگر چه او در فصل 2005/06 قهرمان سری آ شد، اما گرفتن قهرمانی به قدری تلخ بود که یوونتوس برای فراموشی این اتفاق شش سال تلاش کرد تا در نهایت در یکی از فصل‌های خاص کونته، یووه بدون شکست و در یکی از فصل‌های درخشان کیلینی فاتح ایتالیا شود.

1965974

بولت تراکتوردوست‌های صمیمی، کارهای قدیمی
او بیشتر از هر بازیکن دیگری کنار بوفون و بونوچی بازی کرد. عرق ریخت، تلاش کرد، تکل زد، لبخند زد، گریه کرد و در نهایت جام برد؛ کیلینی نخستین بازی کنار خود را همراه با این دو نفر در تیم ملی اما در دو زمان متفاوت انجام داد. او در سال 2004 در دیدار دوستانه مقابل روسیه همبازی بوفون شد و 442 بازی را همراه یکدیگر شروع کردند و پس از آن با بونوچی در سال 2009 در یک دیدار دوستانه دیگر مقابل کامرون همبازی شد.

بولت تراکتورکینگ کونگی که طعمه لوئیزیتو شد
لقب کینگ کونگ به کیلینی رسیده بود اما در میان خاطرات عجیب جام جهانی 2014 از جمله هفت گله شدن برزیل، حذف رونالدو و اسپانیا در مرحله گروهی، شگفتی سازی کاستاریکا و دیگر خاطرات، قطعا هر کسی به گاز گرفتن سوارز اشاره خواهد کرد. در آخرین بازی مرحله گروهی سوارز، پیراهن کیلینی را جلو کشید و کتفش را گاز گرفت تا در کنار صحنه سر به زیدان، یک اقدام عجیب دیگر را به سکانس‌های عجیب جام جهانی اضافه کند.

بولت تراکتورجامی از جنس ترک‌های طلایی
شکست‌های یوونتوس و ایتالیا در فینال یورو و لیگ قهرمانان اروپا، ناکامی‌های پی در پی همگی خاطرات تلخی بود که در ذهن کیلینی باقی مانده بود تا اینکه کیلینی همه آنها را در فینال یورو 2020 با کشیدن پیراهن ساکا تلافی کرد. او همان کسی بود که در نیمه نهایی یورو 2020، جوردی آلبا کاپیتان تیم ملی اسپانیا را به گونه‌ای آغوش کشید که همگی یک لحظه آلبا را یک کودک شش ماهه در نظر بگیرند و به قدری تمسخرش کنند که به خداحافظی از فوتبال فکر کند!

بولت تراکتوربچه درس‌خوان دانشگاه فوتبال
مدافع و کاپیتان 37 ساله تیم ملی ایتالیا و باشگاه یوونتوس به عنوان یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایتالیا در سال 2017 از دانشگاه معتبر تورین موفق به اخذ درجه دکترا در رشته مدیریت و اداره شرکت‌‏های تجاری شد. موضوع رساله دکترای کیلینی در رابطه با «روش مدیریت تجاری باشگاه یوونتوس در عرصه بین‌المللی» بود. 

بولت تراکتورمرسی دکتر!
کیلینی در نهایت با کوله باری از افتخارات و رکوردها رفت؛ 9 سری آ، 5 کوپا ایتالیا، 5 سوپرکاپ ایتالیا و همچنین یک جام باشگاهی متفاوت در میان دستاوردهایش که آن هم جام قهرمانی لیگ آمریکاست؛ جایی که همراه با گرت بیل به لس آنجلس رفت تا این تیم را برای نخستین بار قهرمان کند تا تصویر لبخندش و جامی که در دستش است، برای همیشه در یاد مردم آمریکا هم باقی بماند.

دیدگاه‌ها