کد خبر : 1989795 | 05 دی 1402 ساعت 17:09 | 2.8K بازدید | 2 دیدگاه

چالش کسب سهمیه بعد از طلای غیرمنتظره توکیو؛

دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می‌جنگد

نجمه خدمتى حتى با توجه به افت شديد تيراندازى بعد از طلاى المپيک ٢٠٢٠، معتقد است تيراندازان تا تير آخر براى رسيدن به پاريس مى‌جنگند.

دختر تیرانداز تا تیر آخر برای سومین المپیک می‌جنگد

به گزارش "ورزش سه"، تيراندازى ايران وضعيت چندان خوشايندى ندارد و بعيد به نظر مى‌رسد عنوان داران اين رشته بتوانند بر خلاف دوره قبل در توكيو، سهمى را از ١٥ مدال طلاى المپيک ٢٠٢٤ پاريس به خود اختصاص دهند.

ورزش تيراندازى ايران با اينكه طلاى تپانچه بادى ١٠ متر المپيك ٢٠٢٠ توكيو را توسط جواد فروغى در كارنامه دارد و اولين سهميه كسب شده ورزش سرزمينمان براى حضور در المپيك ٢٠٢٤ نيز توسط يك تيرانداز يعنى هانيه رستميان در تپانچه ٢٥ متر به دست آمد اما با بررسى ركوردها و نتايج تيراندازان به ويژه بعد از المپيك توكيو، نمى‌توان دل يا اميد چندانى به نتايج ورزشكاران اين رشته‌ى پر مدال در پاريس بست.

به غير از هانيه رستميان كه دو برنز جهانى در كارنامه دارد، يك تيرانداز دختر ديگر ايرانى هم توانسته سهميه المپيك ٢٠٢٤ را در ماده‌ى تفنگ ١٠ متر براى كشورمان كسب كند؛ شرمينه چهل اميرانى، آنهم با كسب مدال نقره‌ى ميكس قهرمانى جهان در ٢٠٢٣ باكو.

1971416

در اين بين بسيارى از قهرمانان به نام و عنوان دار تيراندازى ايران در گذشته، هنوز نتوانسته‌اند به المپيك راه پيدا كنند در حاليكه تنها دو مسابقه و فرصت ديگر براى كسب سهميه بازي‌هاى ٢٠٢٤ پاريس در دو بخش سلاح‌هاى بادى و اهداف پروازى باقى مانده است.
قهرمانى آسيا و جام جهانى به ميزبانى اندونزى و برزيل براى سلاح‌هاى بادى در كنار قهرمانى آسيا و جام جهانى براى اهداف پروازى در كويت و قطر كه در ماده‌هاى مختلف رقابت‌هاى اندونزى تنها دو سهميه توزيع مى‌شود.

رقابت‌هاى قهرمانى آسيا و كسب سهميه‌ى المپيك براى سلاح‌هاى بادى ١٨ تا ٢٥ دى در اندونزى و براى اهداف پروازى ٢٢ دى تا اول آذر در كويت برگزار خواهد شد.

جام جهانى سلاح‌هاى بادى نيز ٢٣ فروردين تا اول ارديبهشت ١٤٠٣ در برزيل و اهداف پرتابى سوم تا ١١ ارديبهشت در قطر انجام مى‌شود.

تيراندازى رشته‌اى جذاب با ماده‌هاى متعدد است كه در رقابت‌هاى بين المللى به ويژه بازي‌هاى آسيايى و المپيك به دليل مدال‌هاى فراوانى كه در آن توزيع مى‌شود، نقش پررنگى در تعيين جايگاه كشورها در جدول رده بندى كلى ايفا مى‌كند.

1971419

سهم تيراندازان ايران از ٤٥ مدال اين رشته در ١٥ ماده‌ى تيراندازى المپيك ٢٠٢٠ توكيو فقط يك مدال طلا و از ٩٩ مدال بازي‌هاى آسيايى ٢٠٢٢ هانگژو در ٣٣ ماده، تنها برنز مختلط هانيه رستميان و امير جوهرى خو بود.

نجمه خدمتى يكى از سرمايه‌هاى جوان و عنوان دار اين رشته ورزشى به حساب مى‌آيد كه با ٢٧ سال سن تاكنون حضور در دو المپيك ٢٠١٦ ريو و ٢٠٢٠ توكيو را تجربه كرده و به كسب سهميه‌ى سومين المپيك مى‌انديشد.

دومين ورزشكار پرافتخار زن تاريخ ورزش ايران در بازي‌هاى آسيايى با يك طلاى انفرادى و يك نقره ى تيمى و يكى از سه ورزشكار زن ايرانى كه در كنار خديجه آزادپور و حميده عباسعلى توانسته طلاى انفرادى بازيهاى آسيايى را به خود اختصاص دهد.
در تاريخ بازي‌هاى آسيايى ورزش بانوان دو طلاى تيمى هم در شمشير بازى اسلحه فلوره و كبدى به دست آمده است.

1971418

نجمه خدمتى كه به دنبال حضور در سومين المپيك متوالى است بعد از افتى شديد در يكى دو سال اخير، موفق شد دو قهرمانى تفنگ ١٠ متر انفرادى و تيمى قهرمانى كشور را در يكى دو ماه اخير به چنگ آورد تا اعلام كند در آستانه دو فرصت پايانى كسب سهميه ٢٠٢٤ پاريس به روزهاى اوج بازگشته است.

دختر بجنوردى ورزش ايران در آستانه سفر تيراندازان به قهرمانى آسيا در اندونزى در گفتگو با "ورزش سه" از به كار بردن تمام تلاشش براى كسب سهميه‌ى حضور در سومين المپيك زندگى ورزشى خود خبر داد و گفت براى رفتن به جاكارتا همه چيز تنها بستگى به نظر كادر فنى تيم ملى دارد.

بولت سرشاخهس: بعد از مدت‌ها افتى كه تجربه كردى و البته گريبان كل تيراندازى ايران را گرفته، با دو قهرمانى در قهرمانى كشور به روزهاى اوج بازگشتى، به نظرت مى‌شود روى كسب سهميه المپيك توسط تو در اندونزى حساب باز كرد؟

هنوز مشخص نيست در اندونزى با صلاحديد كادر فنى بتوانم در سلاح بادى شركت كنم يا نه، در انتخابى تيم ملى جزو نفرات بالا بودم ولى شيوه ارنج تيم چنين است كه نتايج داخلى با آخرين رقابت‌هاى برون مرزى ضريب مى‌شود.
هنوز مربى تصميم نهايى را اعلام نكرده اما من آماده هستم، نتايج و ركوردهايم در قهرمانى كشور كه هر چهار سال يكبار برگزار مى‌شود در سطح بالايى بود و توانستم قهرمان شوم.

بولت سرشاخهس: يعنى رقابت‌هاى سهميه‌ى المپيك در قهرمانى آسيا را از دست مى‌دهى؟

همه چيز براى قهرمانى آسيا بستگى به نظر كادر فنى دارد، اينكه تصميم بگيرند در ١٠ متر هم حاضر باشم يا نه اما در ٥٠ متر مسابقه مى‌دهم.

تخصص من و ماده اختصاصى‌ام در رشته تيراندازى تفنگ بادى ١٠ متر است. اما غير از فرصت اندونزى و قهرمانى آسيا براى رسيدن به المپيك و كسب سهميه، جام جهانى برزيل هم در پيش است.

بولت سرشاخهس: مى‌توانى سهميه المپيك پاريس را بگيرى و به سومين المپيك متوالى خود در ورزش هم بروى؟

بستگى به شرايط روز مسابقه دارد، اميدوارم همه‌ى بچه‌ها موفق شوند و سهميه بگيرند. تمام تلاشم را خواهم كرد كه بهترين عملكرد را داشته باشم. و تمام توان و تلاشم را براى رسيدن به المپيك سوم به خرج خواهم داد.

بولت سرشاخهس: چرا تيراندازى بعد از المپيك ٢٠٢٠  توكيو كه مدال طلاى المپيك هم گرفت به جاى حركت به سوى قله نشينى با افت مواجه شد و در سراشيبى قرار گرفت؟

قبل از المپيك توكيو كلى اردوهاى برون مرزى داشتيم، سلاح و تجهيزات هم به روز بود. اما بعد از المپيك ٢٠٢٠ اردوهاى برون مرزى نداشتيم و تعداد مسابقه‌هاى خارجى ما كمتر از قبل شده، اين موضوع در عملكرد و ركوردهاى بچه‌ها تأثيرگذار بوده و از لحاظ تجهيزات هم در مضيقه هستيم.

بولت سرشاخهس: با همه‌ى اين اوصاف كسب سهميه‌هاى متعدد براى المپيك ٢٠٢٤ روياست؟! براى توكيو شش سهميه گرفتيم اما الان براى پاريس فقط دو سهميه داريم.

نه، براى رسيدن به المپيك پاريس پا پس نخواهم كشيد، من، همه‌ى ما و اعضاى تيم ملى تا آخرين فرصت و آخرين تير براى رسيدن به المپيك ٢٠٢٤ مى‌جنگيم. نود درصد روزمره‌گى من در تيراندازى و تمرينات مى‌گذرد. پس مى‌خواهم و مى‌خواهيم كه به المپيك برسم و برسيم تا دو باره افتخارآفرينى كنيم.

بولت تراکتورگوشه‌اى از افتخارات نجمه خدمتى در تيراندازى:

🥇تيمى جام جهانى ٢٠٢١
🥉انفرادى جام جهانى ٢٠١٥
🥉تيمى جام جهانى ٢٠٢٢
🥇انفرادى بازيهاى آسيايى ٢٠١٤ اينچئون
🥈تيمى بازيهاى آسيايى ٢٠١٤ اينچئون
🥇انفرادى قهرمانى ٢٠١٦ آسيا
🥇انفرادى قهرمانى ٢٠١٥ آسيا
🥈انفرادى نوجوانان ٢٠١٥ جهان
-مقام هشتم تفنگ سه وضعيت المپيك ٢٠١٦ ريو
-حضور در المپيك‌هاى ٢٠١٦ ريو و ٢٠٢٠ توكيو

✍🏻پوريا تابان

دیدگاه‌ها