کد خبر : 1990625 | 09 دی 1402 ساعت 11:50 | 23K بازدید | 37 دیدگاه

ای اف سی و مطالعه فیرپلی مالی؛

قانون جدیدی که فوتبال ایران را تهدید می‌کند!

روزنامه الریاضیه از بررسی قانون فیرپلی مالی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر داده است.

قانون جدیدی که فوتبال ایران را تهدید می‌کند!

به گزارش "ورزش سه"، این روزنامه مشهور عربستانی خبر داده که کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال بررسی اجرای قانون بازی جوان‌مردانه مالی در دوره بعدی مسابقات قهرمانی باشگاه‌های قاره‌ای است.

طبق قانون، باشگاهی که هزینه‌هایش بیشتر از درآمدش باشد مشمول جریمه‌هایی است که از توبیخ و تنبیه مالی شروع می‌شود و می‌تواند به محرومیت از شرکت در مسابقات یا ممنوعیت کامل برسد.

روزنامه الریاضیه مدعی شده که این قانون مورد تایید و حمایت اتحادیه فوتبال عربستان است اما از سوی دیگر ممکن است مشکلاتی را برای فوتبال ایران پدید بیاورد.

باتوجه به عدم وجود درآمدهای معمول فوتبال در لیگ ایران، عملا درآمدهای باشگاهی کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و به همین دلیل تیم‌های دولتی و نیمه دولتی، با هزینه عمدتا عمومی اداره می‌شوند.

حتی تیم‌های خصوصی فوتبال ایران نیز درآمد خاصی ندارند و مالکیت آنها با انجام هزینه، اداره باشگاه را برعهده می‌گیرند.

البته این در حالی است که پرسپولیس و استقلال سال‌هاست از کمک دولتی بی‌بهره هستند و مصوبه مجلس، اجازه تخصیص ردیف بودجه به این دو باشگاه را نمی‌دهد.

این قانون که از سال 2009 در فوتبال اروپا به وجود آمده، با هدف کنترل هزینه‌کرد تیم‌ها اجرا می‌شود اما در فوتبال آسیا و به‌خصوص حاشیه خلیج فارس، باتوجه به دخالت مستقیم دولت در تامین هزینه‌ها، شاید سر و شکل متفاوتی به خود بگیرد.

دیدگاه‌ها