کد خبر : 1992600 | 17 دی 1402 ساعت 12:45 | 15.8K بازدید | 11 دیدگاه

بعد از جام ملت‌ها تیم ملی پوست می‌اندازد

گلر تاریخی تیم ملی: موسپیدهای فوتبال و آرزوی قهرمانی

دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال معتقد است کره و ژاپن خود را از فوتبال آسیا جدا کرده‌اند و عربستان و قطر هم به زودی همین مسیر را طی می‌کنند.

گلر تاریخی تیم ملی: موسپیدهای فوتبال و آرزوی قهرمانی

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود و امیر قلعه‌نویی در تلاش است تا شاگردانش را به بهترین شکل مهیای مسابقات حساس قاره کهن کند. تیم ملی در شرایطی راهی جام ملت‌ها می‌شود که هواداران فوتبال در ایران ۴۸ سال است‌ انتظار تماشای قهرمانی ملی‌پوشان فوتبال كشورمان را می‌كشند، اما هر دوره كار سخت‌تر از دوره قبل می‌شود و انتظار طولانی‌تر.

منصور رشیدی، دروازه‌بان اسبق تیم ملی و پیشکسوت فوتبال، در فاصله چند روز تا شروع جام ملت‌های آسیا طی گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد به بررسی شرایط ایران پرداخته است.

رشیدی درباره عملکرد تیم ایران مقابل بورکینافاسو گفت: شناخت زیادی از آن تیم نداشتیم. گویا در رتبه پنجاه یا پنجاه و پنجم رنكینگ هستند. تیم بدی نبود، اما تیم قوی و سرپایی هم مقابل ما نبود. تیم ملی ما در نیمه اول و دوم تغییرات ایجاد كرد تا نقاط ضعف و قوت در بازی‌های پیش‌رو مشخص شود. نیمه اول كه چندان چنگی به دل نزد، اما در نیمه دوم و با توجه به تعویض‌ها، حملات و سرعت تیم ما بیشتر شد كه امیدوارانه ظاهر شدیم.

1001502

او با اشاره به وضعیت کنونی تیم ملی ایران بیان کرد: خب هر تیمی با یك امیدی پا به این رقابت‌ها می‌گذارد حالا فرقی نمی‌كند ایران یا ژاپن یا كره باشد یا امارات و فلسطین. هر تیمی با یك امیدی می‌آید. اما سابقه ایران برای یك‌ سال و دو سال و 10 سال پیش نیست و حدود ۵۰ سال است كه در فوتبال آسیا عنوان دارد‌. قبل از انقلاب كه ۷، ۸ تا قهرمانی در باشگاه‌های آسیا و بازی‌های آسیایی و جام ملت‌ها داشته است و مثل امارات نیست كه سابقه درخشانی در این بازی‌ها ندارد و امسال بخواهد قهرمان شود. پایه قهرمانی در تیم ملی ما از ۵۰ سال پیش ریخته شده و حالا باید این قهرمانی را حفظ كنند.

دروازه‌بان اسبق تیم ملی درباره اینکه آخرین قهرمانی ایران در جام  ملت‌های آسیا با حضور خودش در ترکیب تیم ملی رقم خورده، تاکید کرد: همان‌ جامی كه با ۱۳ گل زده و بدون گل خورده قهرمان شدیم و بعد از آن هم‌ به جام‌جهانی صعود كردیم ‌یا بازی‌های آسیایی را بردیم. ما از حدود سال 50 تا قبل از انقلاب این تعداد جام بردیم نه در پروسه زمانی ۴۰، ۵۰ ساله! هر تیمی مقابل ما قرار بگیرد، می‌آید مقابل قدرت‌های تاریخی آسیا قرار بگیرد و به این سادگی نیست. اما ژاپن با بازی‌هایی كه اخیرا انجام داده از سطح آسیا گذشته و كره هم همین‌طور و روزی می‌رسد كه عربستان و قطر هم قدرت‌های درجه یك شوند.

یکی از اتفاقات ویژه درباره رشیدی بازی کردن او مقابل تیم ملی کویت با سرمربیگری زاگالو مربی سرشناس برزیلی بود که روز گذشته در گذشت. رشیدی درباره آن مسابقه گفت: مقابل تیم كویت با زاگالو بازی كردم و متوجه شدم در ۹۲ سالگی فوت كرده خدا رحمتش كند‌. آن آهنگی که برای زاگالو خوانده شد را یادم نیست، اما در آن بازی‌ها همه را بردیم و فقط دو تا مساوی داشتیم مقابل كره. ما مقابل تیم‌های آسیایی فقط برنده می‌شدیم. زاگالو قبل از كویت با برزیل قهرمان جام جهانی شده بود و كویت او را به خدمت گرفت و خیلی هم خوب و با تاكتیك بازی می‌كرد، اما تیم ملی ما قهرمان آسیا بود و آن سال قهرمان آسیا شدیم.

1736547

پیشکسوت فوتبال درباره شانس ایران برای شکستن طلسم چندین ساله قهرمان نشدن در آسیا بیان کرد: این بازیكنانی كه در لیست دیدم ۱۵ نفر آنها بالای 30 سال هستند و بعد از این جام، خیلی‌ها به فكر خداحافظی خواهند بود. قلعه‌نویی نمی‌تواند ضربتی عمل كند و بعد از این بازی‌ها باید پوست‌اندازی انجام شود. در گروه كار مشكلی نداریم، اما بعد به كره بخوریم كار مشكل می‌شود‌. كره تیم بسیار خوب با لژیونرهای خوب است اگر از این تیم بگذریم كه كار سختی است در جمع چهار تیم‌ خواهیم بود. هرچند تیم ما قهرمان آسیا بوده، اما تیم‌های دیگر از هر لحاظ پیشرفت‌ زیادی كرده‌اند و حضور ما در جمع چهار تیم خوب است هرچند دوست داریم قهرمان شویم. چند روز قبل سالگرد مرحوم كاشانی موسپیدها جمع شده بودیم همه ناراحت بودند كه چرا بعد از این همه سال نمی‌توانیم قهرمان این مسابقات شویم. ما هم امیدواریم بالاخره این اتفاق رخ بدهد.

رشیدی با اشاره به حال و هوای تیمی که سال‌ها قبل قهرمان آسیا شد، گفت: در آن زمان مملكت ما چیزی حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون جمعیت داشت. یك زمانی مسابقات استانی وجود داشت و با آن امكانات رو به پیشرفت بودیم، اما الان جمعیت ما تقریبا سه برابر شده اما امكانات ورزشی ما چی هست و الان چی ساختند؟ شما قطر را ببینید در كنار هر استادیوم ۷، ۸ زمین با تمام امكانات دارد، اما ما یك استادیوم آزادی داریم كه بیش از 50 سال پیش ساخته شده و چند تا تیم همان‌جا بازی می‌كنند. ما به لحاظ امكانات پیشرفتی نداشتیم كه بخواهد فوتبال ما پیشرفت كند.

دیدگاه‌ها