کد خبر : 1994897 | 26 دی 1402 ساعت 11:46 | 15.7K بازدید | 12 دیدگاه

با قلعه‌نویی بدشانس بودیم، با قطبی کم تجربه

میرزاپور: تیم برانکو لیاقت قهرمانی آسیا داشت

ابراهیم میرزاپور می‌گوید تیم ایران باوجود رقبای بزرگ، شانس موفقیت در جام ملت‌های آسیا را خواهد داشت.

میرزاپور: تیم برانکو لیاقت قهرمانی آسیا داشت

به گزارش "ورزش سه"، و به نقل از همشهری، ابراهیم میرزاپور 71بازی ملی در کارنامه دارد، در جام‌جهانی 2006 آلمان و جام‌ملت‌های آسیای 2004 حضور داشته و البته او هم مثل بسیاری از بازیکنان تیم ملی در 5دهه گذشته طعم قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا را نچشیده است اما جالب است که پیش‌بینی می‌کند تیم ملی این‌بار در قطر می‌تواند به قهرمانی برسد؛ هر چند که گلر سال‌های دور تیم ملی، مثل خیلی‌های دیگر ژاپن را بخت اول قهرمانی می‌داند. با میرزاپور درباره خاطرات حضورش در جام‌ملت‌های2004 و تیم ملی امروز صحبت کرده‌ایم.

بولت سپاهانشما فقط در یک دوره از جام‌ملت‌ها بازی کردی، درست است؟
بله، من در جام‌ ملت‌های 2004 بازی کردم که سوم شدیم. در جام‌ملت‌های 2007 مصدوم بودم و زانویم را جراحی کردم ولی آقای قلعه‌نویی تشخیص داد همراه تیم به مالزی بروم. در جام‌ملت‌های 2011 هم حضور داشتم که البته بازی نکردم. مهدی رحمتی در آن جام دروازه‌بان ثابت تیم ملی بود.

 بولت سپاهانخیلی‌ها معتقدند تیم ملی در جام‌ملت‌های 2004 لیاقت قهرمانی را داشت. نظر خودت چیست؟
ما واقعا تیم خوبی داشتیم و در مرحله حذفی در آن بازی رویایی کره‌جنوبی را شکست دادیم. در نیمه‌نهایی مقابل چین روی اشتباهات داوری به فینال نرسیدیم و عملکرد داور نقش مهمی در شکست ما داشت. متأسفانه ستار زارع اخراج شد و یک پنالتی هم برای تیم ما گرفته نشد. با این حال بازی به ضربات پنالتی کشید که متأسفانه شکست خوردیم.

 بولت سپاهانبعد از بازی وقتی به رختکن رفتید، برانکو در مورد پنالتی چیپ یحیی گل‌محمدی، چیزی به او نگفت؟
نه، برانکو حرف خاصی نزد. به هر حال این تصمیمی بود که یحیی گرفت تا پنالتی را چیپ بزند و خیلی از فوتبالیست‌های دنیا هم این روش را برای پنالتی زدن انتخاب می‌کنند ولی توپ او وارد دروازه نشد. ما واقعا تیم خوبی داشتیم و می‌توانستیم قهرمان شویم ولی حیف که این اتفاق رخ نداد.

بولت سپاهانقبول داری در جام‌ملت‌های2007 هم نمایش بدی داشتیم؟
ما در مرحله گروهی 7 امتیاز گرفتیم و متأسفانه در ضربات پنالتی به کره‌جنوبی باختیم. آن زمان تیم ملی بعد از اتفاقات جام‌جهانی 2006 شرایط بدی داشت چون اوضاع فدراسیون به هم ریخته بود. ما بازیکنان بسیار خوبی داشتیم ولی متأسفانه حذف شدیم.

بولت سپاهاندر بازی با کره، وحید طالب‌لو به جای رودباریان در دقایق پایانی به بازی آمد ولی حتی با آن تعویض هم نتوانستیم در ضربات پنالتی به برد برسیم.
بله، یادم هست. در آن سال طالب‌لو چند پنالتی در لیگ گرفته بود و سرمربی هم تشخیص داد طالب‌لو وارد زمین شود. خیلی از مربیان این تصمیم را می‌گیرند ولی متأسفانه شانس با ایران یار نبود.

بولت سپاهاندر سال2011 هم در تیم ملی حضور داشتی که باز هم به کره باختیم و حذف شدیم. آن تیم را چطور دیدی؟
هدایت آن تیم برعهده افشین قطبی بود و نسل بازیکنان هم نسبت به دوره قبل تا حدودی تغییر کرده بود. فکر می‌کنم اگر بعد از سال 2010 کادر فنی را تغییر نمی‌دادند قطعا تیم ملی برای سال 2011 شرایط بهتری داشت. تیمی که به جام‌ملت‌های 2011 رفت کم‌تجربه بود.
بولت سپاهانافشین قطبی در آن زمان از لحاظ فنی به سطحی رسیده بود که سرمربی تیم ملی شود؟
قطبی پرسپولیس را قهرمان ایران کرده بود، آن هم درحالی‌که قبلا سابقه فعالیت در فوتبال ایران را نداشت. وقتی یک مربی تیمی را قهرمان لیگ می‌کند، طبیعتا می‌تواند گزینه هدایت تیم ملی هم باشد. من بعدها با قطبی در فولاد هم کار کردم و باید بگویم او از لحاظ فنی مربی ضعیفی نبود.

بولت سپاهاندر مورد شرایط فعلی چه صحبتی داری؟
ما بازیکنان بسیار خوب و با تجربه‌ای داریم که در این سال‌ها تجربیات زیادی از بازی در فوتبال اروپا به‌دست آورده‌اند. نفراتی هم که از لیگ برتر به تیم ملی دعوت شده‌اند، بازیکنان باکیفیتی هستند. اگر در این دوره قهرمان نشویم، کارمان برای قهرمانی در سال‌های آینده سخت‌تر خواهد شد.

بولت سپاهانمی‌دانی که 48سال است در جام‌ملت‌ها قهرمان نشده‌ایم؟
این مدت زمان، خیلی طولانی و تلخ است. ما در این سال‌ها در برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، امکانات و خیلی چیزهای دیگر مشکل داشته‌ایم و نتیجه‌اش این شد که قهرمان نشویم. ببینید کره و ژاپن چگونه کار کرده‌اند، یادم می‌آید آنها چند دوره قبل تیم اصلی خود را به جام‌ملت‌ها نمی‌آوردند و تیمی را می‌آوردند که بازیکنانش برای جام‌جهانی تجربه کسب کنند تا بهترین نتایج را بگیرند. ما در بحث فوتبال پایه هم ضعف داریم.

بولت سپاهانوقتی امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، برخی نظرشان این بود که اگر مربی خارجی می‌آوردیم بهتر بود. نظر خودت چیست؟
ما باید به مربیان ایرانی هم اعتماد کنیم. مگر مربیان خارجی قبلی چه کاری انجام دادند؟ قلعه‌نویی مربی باتجربه‌ای است و فکر می‌کنم او می‌تواند این تیم ملی را به فینال ببرد.

بولت سپاهانشانس قهرمانی ایران را به اندازه ژاپن می‌دانی؟
ژاپن، کره و عربستان رقیبان اصلی ایران هستند. ژاپن واقعا کیفیت خوبی دارد و شانس اول قهرمانی است ولی تیم ما هم بدون شانس نیست. ما بازیکنان بزرگ و مربی باتجربه‌ای داریم و امیدوارم طلسم قهرمان‌نشدن ایران بعد از چند دهه شکسته شود.

دیدگاه‌ها