کد خبر : 2006095 | 12 اسفند 1402 ساعت 19:48 | 12.8K بازدید | 13 دیدگاه

چه شد که به پائز رسیدیم؛

شفاف سازی درباره انتخاب پر سر و صدای والیبال ایران

سرپرست فدراسیون والیبال ایران درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی توضیحات کاملی ارائه داد.

شفاف سازی درباره انتخاب پر سر و صدای والیبال ایران

به گزارش "ورزش سه"، در ابتدای جلسه امروز کمیته فنی فدراسیون والیبال وحید مرادی سرپرست فدراسیون گزارشی از نحوه انتخاب موریس موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال مردان ایران ارائه کرد و گفت: نقش کمیته فنی در این تصمیم بسیار تاثیرگذار بود و برای اتخاذ تصمیم نهایی، نظرات کارشناسی اعضای این کمیته اهمیت داشت.

او تاکید کرد: اعضای کمیته فنی علاوه بر داشتن دانش و تخصص، تجربه و شناخت عمیق از والیبال ایران و جهان، هیچ منفعتی در انتخاب سرمربی نداشتند که این موضوع مهمترین عامل برای انتخاب سرمربی است.

مرادی خطاب به حاضران تصریح کرد: بنابراین نیاز است که در همه مسائل بدون تعارف و با دلایل کارشناسی و شناخت، مسائل خود را مطرح کنید تا در تصمیم‌گیری مناسب، کمک کرده باشید.

وی درباره ویژگی‌های سرمربی جدید تیم ملی گفت: از بین 20 مربی خارجی که با آن‌ها صحبت کردیم که البته اسامی بزرگی هم در بین آن‌ها بود، افرادی انتخاب شدند که در نهایت به دلایل مختلف از حضور در ایران انصراف دادند. متاسفانه از داخل ایران با این افراد تماس‌هایی گرفته شده بود که در این تصمیم‌گیری آن‌ها نقش داشت. به عنوان مثال لورنزتی یا هاینن از گزینه‌هایی بودند که با آن‌ها برای سرمربیگری به تفاهم رسیده بودیم ولی متاسفانه به یکباره منصرف شدند. پیاتزا هم پیشنهاد داد که خیلی علاقمند به کار در ایران است و به دلیل قرارداد با تیم هلند تا پایان ماه آگوست دستیارش (توتولو) را می‌فرستد و به او در این راه کمک خواهد کرد. او طرحی پیشنهاد داد که از نظر من جنبه منفی داشت و با این شرایط امکان همکاری با پیاتزا را نداشتیم.

وی با بیان این‌که والیبال ایران نیاز به یک مربی داشت که ذهن برنده داشته باشد، گفت: در میانه راه به پنج گزینه چولیانی، پائز، گاردینی، زانینی و پیاتزا رسیدیم که از میان آن‌ها به پیشنهاد کمیته فنی پائز و جولیانی به عنوان دو گزینه انتخاب شدند.

1995886

مرادی ادامه داد: با جولیانی صحبت کردیم و همزمان با پائز مذاکرات را پیش بردیم. هر دو بسیار جدی و جنگنده بودند و این موضوع برای ایران مهم بود که یک سرمربی با ذهن جنگنده هدایت تیم ملی را برعهده گیرد. 12 مسابقه سخت داریم و باید حداقل 9 بازی را ببریم. مربی باید برای تغییر رنکینگ ایران از 15 به بالاتر بجگند. جولیانی علاقمند به حضور در ایران بود اما با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد و طبق صحبت‌های مدیر برنامه او، جولیانی برای همکاری با تیم ملی مشکلاتی داشت. در ضمن گفته‌هایشان با هم هماهنگ و هم راستا نبود و حرف‌های ضد و نقیضی می‌زدند. در نهایت به غیر از 100 هزار دلار به لیگ ایتالیا مبلغ بسیار بالایی پیشنهاد شد که دستمزدی خیلی بالاتر از نرخ معمول محسوب می‌شد و به جایی رسیدیم که با پائز تفاهم فنی و انگیزشی بیشتری داشتیم.

سرپرست فدراسیون والیبال گفت: در این مدت به صورت همزمان با پائز ارتباط داشتیم و بر اساس تصمیم کمیته فنی به نتیجه نهایی رسیدیم. ایشان برخلاف آن چیزی که گفته می‌شود، مربی بسیار مناسبی برای والیبال فعلی ایران است. دستیار رزنده و دستیار سرمربی تیم ملی فرانسه هم بوده است. سالیان متوالی در لیگ ایتالیا و فرانسه فعالیت داشته است. به عنوان مثال بر اساس اطلاعات کسب شده از 10 بازی مقابل تیم‌هایی که هدایتشان برعهده تیلیه و بلین بوده، 9 بازی را برده است. در حوزه مربیگیری هم سوابق خوبی دارد از جمله چهار سال هدایت تیم پاناسونیک در ژاپن را برعهده داشته و سرمربی بازیکنانی بزرگی چون کوبیاک بوده است. مربیان بزرگ جهان از عملکرد او تمجید کردند.

او افزود: اولویت اول این مربی برد و کسب سهمیه المپیک است. جالب است که برای رسیدن به این هدف درباره بازیکنان سوال کرد که آیا حاضر هستند از جان مایه بگذارند. بنابراین روحیه خیلی خوبی برای اتفاقات خوب وجود دارد و رزنده بزرگ یک برگه در تعریف و تمجید این مربی برای فدراسیون نوشت که چه میزان در تیم ملی بزریل تاثیر گذار بوده است. او مربی‌ای است که سوابق خاص خود را دارد. در چند روز گذشته مصاحبه‌های مختلفی داشتم و توضیحات کامل درباره چگونگی انتخاب را دادم و تاکید کردم که بالاخره این سرمربی انتخاب شده است و نیاز به حمایت برای منافع ملی کشور است. اگر کارشناسی این مربی را نشناسد، دلیل بر نامناسب بودن او نیست لذا برای رفتن به المپیک باید همه به تیم ملی و مربی آن کمک کنیم. پائز شناخت خوبی از بازیکنان دارد و حتی بازیکنان را به اسم می‌شناسد. در خصوص برخی بازیکنان با جزئی‌ترین اطلاعات با هم گفتگو می‌کردیم که این موضوع می‌تواند به ما اطمینان بیشتری دهد که این گزینه‌ برای حرکت در مسیر سخت صعود به المپیک 2024 پاریس مناسب است.

وی یادآور شد که یک مربی برای اینکه با شوق و اشتیاق کار کند، نیاز به حمایت همه جانبه خانواده بزرگ والیبال ایران دارد. بنابراین علاقمندان میلیونی والیبال کشورمان هم باید کمک کنند تا در این مسیر موفقیت لازم به دست آید.

دیدگاه‌ها