کد خبر : 2006262 | 14 اسفند 1402 ساعت 02:55 | 8.3K بازدید | 19 دیدگاه

به زور که نمی‌توانید بازیکن جوان درست کنید؛

واکنش متفاوت پیروز قربانی به جوان‌گرایی در تیم ملی

کاپیتان سابق استقلال و مربی این روزهای تیم فوتبال نفت و گاز گچساران دیدگاه جالب توجهی درباره بحث جوان‌گرایی و امتداد این موضوع در تیم ملی دارد.

واکنش متفاوت پیروز قربانی به جوان‌گرایی در تیم ملی

به گزارش "ورزش‌سه"، صحبت درباره جوان‌گرایی و مشکلاتی که فوتبال ایران در فرصت دادن به بازیکنان جوان دارد یکی از سوالاتی بود که در نشست خبری پیروز قربانی پیش از مصاف با سرخپوشان پایتخت در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی مطرح شد.

در این روزها که بسیاری از اهالی فوتبال با قاطعیت درباره جوان‌گرایی و کنار گذاشتن بازیکنان باتجربه و سن و سال‌دار تیم ملی حرف می‌زنند، پیروز قربانی دیدگاه متفاوتی دارد. 

این مربی و کاپیتان سابق استقلال معتقد است جوان‌گرایی در صورتی درست است که بازیکنان جوان شایستگی لازم را از خودشان نشان بدهند و این دیدگاه را اینطور توضیح داد: «این مسئله از ریشه غلط است. شما نمی‌توانید به زور بازیکن درست کنید. بازیکن جوان اگر خوب باشد، حقش را می‌گیرد. بازیکنان جوان زیادی بودند که حقشان را گرفتند و در تیم ملی هم بازی کردند. اینکه به زور باشگاه‌ها را ملزم کنید حتما از بازیکن جوان استفاده کنند، آن‌هم جوانی که مایه ندارد جای بازیکن 37 ساله را بگیرد، آینده‌ای ندارد. الان به نظرم به زور می‌خواهیم جوان‌گرایی کنیم و این اتفاق درستی نیست. هیچ نظارتی هم روی تیم‌های پایه نداریم. کارخانه بازیکن سازی ما چندین سال است مخصوص در برخی پُست‌ها اصلا تولیدی نداشته است. مشکل از چرخه تیم‌های پایه و بازیکن سازی است. ما به این کاری نداریم، در لیگ برتر قانون می‌گذاریم که موظف هستید از بازیکن جوان استفاده کنید. درصورتی‌که آن جوان شاید شایستگی بازی در لیگ دو را هم نداشته باشد. این کیفیت فوتبال را پایین می‌آورد و در آینده لطمه می‌زند. جوان باید آنقدر آماده باشد و اینقدر خوب آموزش دیده باشد که در سطح بالا، مربی رغبت داشته باشد از او استفاده کند. خیلی از دوستان جوان این کار را انجام دادند ولی از طرفی این کار درست نیست.

پیروز قربانی سپس به بحث تیم ملی ورود کرد و درباره جوان سازی تیم ملی اینطور صحبت کرد: «الان خیلی‌ها به قلعه‌نویی می‌گویند تیم ملی باید جوان شود. این پروسه زمان بر است. برای کسانی که به مرز پختگی رسیده‌اند و در تیم ملی بازی می‌کنند، خیلی هزینه شده و باید از آن‌ها به نحو احسن استفاده کنیم. کم کم می‌توانیم از جوان‌هایی که شایستگی دارند، درحد تیم ملی هستند و نسبت به دیگران چیزی اضافه دارند، استفاده و آن‌ها را رفته رفته تزریق کنیم.»

دیدگاه‌ها