کد خبر : 2008393 | 22 اسفند 1402 ساعت 12:57 | 14.8K بازدید | 19 دیدگاه

تعداد کرسی‌های 1+1 برای دو فصل بعد است نه سال آینده

تکذیب یک خبر: سهمیه ایران برای فصل بعد کم نشده!

برخلاف ادعای برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، سهمیه فوتبال ایران برای سال بعد کاهش پیدا نکرده است.

تکذیب یک خبر: سهمیه ایران برای فصل بعد کم نشده!

به گزارش "ورزش سه"، پیروزی العین برابر النصر در همان مسابقه رفت باعث شد تا امتیازات کسب شده توسط امارات در جدول کسب سهمیه کشورهای آسیایی، افزایش یابد و آنها بالاتر از ایران در رتبه پنجم ایستادند. موضوعی که احتمال رخ دادن آن و خطر کاهش سهمیه ایران حتی پیش از برگزاری بازی دو تیم در استادیوم هزاع بن زاید توسط ورزش سه در این خبر اعلام شده بود.

برتری یک گله العین در امارات کافی بود تا امتیازات این کشور از ایران پیشی بگیرد و فارغ از نتیجه بازی برگشت و صعود یا حذف شاگردان کرسپو، سهمیه امارات برای دو فصل بعد لیگ نخبگان در فصل 2025 – 2026 افزایش یافت و آنها صاحب دو کرسی مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم شدند تا جای ایران را بگیرند و سهمیه فوتبال کشور نیز به 1+1 کاهش یافت.

پیروزی العین در ضربات پنالتی سبب شد تا امارات امتیازات مثبت بیشتری را به دست آورده و حتی بالاتر از قطر در رتبه چهارم قرار بگیرد. اما موضوعی که توسط رسانه‌های داخلی در این خصوص منتشر شده، اعلام اشتباه تعداد سهمیه‌های ایران برای فصل بعد یعنی فصل 2024 – 2025 است.

ساز و کار جدول امتیازدهی AFC بدین صورت است که مسابقات امسال و امتیازاتی که باشگاه‌ها برای کشورهایشان کسب می‌کنند، روی سهمیه دو فصل بعد اثرگذار است. به عنوان مثال، نتایج لیگ قهرمانان در سال 2023 که با قهرمانی اوراوا ردز ژاپن به پایان رسید، سهمیه کشورها برای فصل بعد یعنی 2024 – 2025 را تعیین کرد و پرونده آن نیز بسته شد. فصلی که قرار است اولین دوره لیگ نخبگان با فرمت جدید برگزار شود.

2000637

در نتیجه با توجه به جدولی که در پایان فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا به دست آمد، ایران در اولین دوره لیگ نخبگان همچنان سهمیه 2+1 را دارد که طبق اعلام فدراسیون فوتبال، قهرمان و نائب قهرمان لیگ برتر امسال که مسابقاتش هنوز در جریان است، مستقیما راهی مرحله گروهی می‌شوند و قهرمان جام حذفی نیز به دیدار پلی آف می‌رود. ضمن اینکه ایران در سطح دوم لیگ قهرمانان یک نماینده دارد که تیم سوم لیگ برتر راهی آن پیکارها می‌شود.

به عنوان سخن پایانی باید گفت خبر منتشره مبنی بر کاهش سهمیه برای فصل بعد اشتباه بوده و ایران در اولین دوره لیگ نخبگان در فصل 2024 – 2025 دارای سهمیه 2+1 است و در سطح دوم لیگ قهرمانان نیز یک سهمیه دارد. اما سهمیه فوتبال کشور برای دو فصل بعد یعنی فصل 2025 – 2026 کاهش پیدا کرده و ایران دارای کرسی 1+1 در لیگ نخبگان است و همچنان یک سهمیه مستقیم برای شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان را داراست.

دیدگاه‌ها