کد خبر : 2008840 | 24 اسفند 1402 ساعت 14:44 | 39.3K بازدید | 133 دیدگاه

از صحنه مشکوک به پنالتی تا احتمال یک اخراج؛

نقد کامل و کارشناسی داوری دربی

صد و سومین دربی پایتخت هم با وجود استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی بدون جنجال و حاشیه نبود.

نقد کامل و کارشناسی داوری دربی

به گزارش "ورزش سه"، دربی استقلال و پرسپولیس که روز گذشته برگزار شد، یک سری مسائل برجسته در رابطه با چیدمان داوری، داوران VAR و تصمیمات VAR و داوران داشت که به بررسی آنها می‌پردازیم:

* اولین اشتباه: اقدام غیرحرفه‌ای کمیته داوران 
اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌توانیم به آن بپردازیم، رسانه‌ای کردن خبر انتخاب مهسا قربانی به عنوان یکی از اعضای اتاق VAR بود که به صورت غیرحرفه‌ای از طرف شخص خداداد افشاریان انجام شد. تبریک‌های زیادی از طرف جامعه داوری به ایشان ابلاغ شد و بعد از آن از مهسا ذکایی به عنوان یکی دیگر از اعضای تیم VAR مطرح شد، ولی می‌توانیم بگوییم کمیته داوران در این قضیه غیرحرفه‌ای عمل کرد. مهناز ذکایی برای مسابقات نهایی زیر ۲۰ سال در کشور ازبکستان بود که مسابقات مهمی محسوب می‌شود اما رسانه‌ای کردن این خبر و مطرح شدن اسمش می‌توانست روی عملکرد ایشان تاثیر بگذارد. این مسابقات مهم، انتخابی جام جهانی بود و می‌توانست یک شانسی هم برای ایشان باشد که در مراحل بالا قضاوت کند و بازی کردن با اسامی باعث می‌شد که تمرکزشان روی کار اصلی‌شان از بین برود‌. بعد از آن هم مهسا قربانی به صورت رسمی از طرف فدراسيون فوتبال و کمیته داوران اعلام شد اما در ادامه دیدیم در عکس‌هایی که منتشر شد، عکس ایشان نبود و بعد هم اصلا مشخص نشد که ایشان در تیم داوری دربی حضور دارد یا خیر، اما دبیرکل فدراسیون عنوان کرد حذف نام ایشان توسط کمیته داوران انجام گرفته‌ است.

* اشتباه دوم: عدم معرفی تیم داوری VAR
در خصوص VAR، در کلیه مسابقاتی که در سرسر دنیا بازی‌ها با حضور کمک داور ویدئویی انجام‌ می‌شود، در ابتدا تصویری از اتاق VAR داده می‌شود و اسامی داور، کمک، اپراتور و تمام اشخاصی که در اتاق حضور دارند، همزمان با تیم داوری ثبت می‌شود. پس از آن در تصمیماتی که شبهه‌برانگیز است، اتاق VAR را هم نشان می‌دهند.

2001330

* اقدام شبهه برانگیز: در دقیقه ۲۱ چه گذشت؟
اگر بخواهیم به بررسی تصمیمات داوران در طول مسابقه بپردازیم، شاید یک یا دو تصمیمی که داوران اتخاذ کردند، شبهه برانگیز بود که چرا از راهنمایی‌های اتاق VAR استفاده نمی‌کنند.‌ نمونه بارز و واضح آن در دقیقه ۲۱ اتفاق افتاد؛ جایی که به نظر می‌آمد مدافع استقلال روی آل‌کثیر خطای شارژ کردن انجام داده باشد. حداقل کاری که در اتاق VAR می‌توانستند انجام بدهند این بود که به داور پیشنهاد بازبینی صحنه برای امکان پنالتی را بدهند. این موضوع می‌تواند از بعد روانی هم روی تیمی که اعتقاد دارد خطای پنالتی انجام شده و همچنین تماشاگران تاثیر عمیقی بگذارد. حداقل کار این بود که داور صحنه را از زوایای مختلف بازبینی کند و در نهایت اعلام کند که این صحنه پنالتی نیست. اما این اتفاق نیفتاد و داوران در رابطه با این صحنه مهم بازی هیچ تصمیمی نگرفتند و از این شانس که صحنه را بازبینی کنند، استفاده نکردند.

* وقت اضافه: ۲۰ دقیقه دربی تلف شد
یک نکته حائز اهمیت دیگری که در این بازی اتفاق افتاد، وقت اضافه‌ای بود که داور اعلام کرد.‌ ما به کرات دیدیم که بازی به دلیل پرتاب اشیا از سمت تماشاگران به سمت زمین متوقف شد و وقفه‌هایی طولانی مدتی را به وجود آورد. جام جهانی یک کلاس آموزشی بزرگ برای داوران ماست؛ اینکه داوران بتوانند زمان‌های حساب‌شده را به درستی حساب و اعلام کنند. همان‌طور که ما در این بازی دیدیم، شاید بالغ بر ۱۵-۱۶ یا حتی ۲۰ دقیقه زمان بازی کشته شد و انتظار می‌رفت وحید کاظمی وقت‌های اضافه و تلف‌شده را خیلی بیشتر از اعدادی که اعلام کرد، اعلام کند و به زمان بازی اضافه کند. مثل کاری که داوران در مسابقات بین‌المللی، به خصوص جام ملت‌های آسیا و جام جهانی، انجام می‌دادند.

* جریمه شخصی: چرا اخطار ندادید؟
یکی دیگر از حائز اهمیت در این مسابقه، خصوصیات فردی خود وحید کاظمی بود. وحید کاظمی با توجه به سبقه قضاوت و نوع تاکتیک قضاوتش در بازی‌ها از کارت زرد و قرمز زیادی استفاده می‌کند و در این قضیه با کسی شوخی ندارد. در عین حال در این بازی دیدیم که در صحنه‌های بسیار زیادی که حتی به صورت فنی و قانونی‌ می‌توانست کارت زرد بدهد، از کارت زرد و قرمزش استفاده نکرد.

علی میرزابیگی/ کمک داور بازنشسته فوتبال

دیدگاه‌ها