کد خبر : 2009861 | 29 اسفند 1402 ساعت 14:39 | 224.6K بازدید | 217 دیدگاه

رویش جوانه‌های امید در خزانه فوتبال ایران؛

پدیده 1402 فوتبال ایران از آمریکا!

انتخاب برترین پدیده سال از نگاه مخاطبان "ورزش سه" به نظرسنجی گذاشته شده است.

پدیده 1402 فوتبال ایران از آمریکا!

به گزارش "ورزش سه"، اگر چه در فوتبال ایران سال‌ها است که درباره نبود مهره‌های باکیفیت و فوتبالیست‌های آینده‌دار می‌شنویم اما سال گذشته برای کلیت این رشته ورزشی گامی رو به جلو اتفاق افتاد. جایی که با برنامه‌ریزی باشگاهی مثل سپاهان و همچنین درخشش تیم ملی نوجوانان فضا برای نمایش بازیکنان جوان‌تر و کم سن و سال در میان خیل چهره‌های باتجربه فوتبال ایران فراهم شد. 

با نگاه به تعداد بازیکنان نوخاسته در فوتبال ایران و حضور تیم‌های سازنده‌ای مثل پیکان، شمس آذر، آلومینیوم و ... و باتوجه به قوانین وضع شده جدید، این امیدواری وجود دارد که تعداد این بازیکنان روبه فزونی باشد و جوانان بتوانند تا پیش از جام جهانی ۲۰۲۶ سهم جالب توجهی در نفرات شاخص فوتبال و لژیونرهای ایران داشته باشند.

این‌ها نفراتی هستند که می‌شود نام آنها را در بین بهترین پدیده‌های فوتبال ایران دسته‌بندی کرد. چهره‌هایی که البته بعضی از آنها می‌توانستند زودتر از این در فوتبال ایران بدرخشند. نکته امیدوار کننده در مورد این بازیکنان نگاه اغلب آنها انتقال به یک لیگ اروپایی برای پیشرفت هر چه سریع‌تر در فوتبال است.


علیرضا جعفرپور - شمس آذر قزوین - ۲۳ سال 
گلر مستعد شمس آذر قزوین در طول فصل به غیر از دیدار هفته نخست که کوروش ملکی درون دروازه قرار گرفت در تمام بازی‌ها برای این تیم به میدان رفت و در ۲۱ مسابقه 6 کلین‌شیت ثبت کرده اما تعداد مهارهای او در طول فصل عملکرد بهتری نسبت بیشتری به تعداد کلین‌شیت‌های او داشته و اگر در مسابقه‌ای گل دریافت کرده توپ‌های زیادی هم مهار کرده است.
بر هیچکس پوشیده نیست که اگر جعفرپور نبود، عنوان غول‌کشی و پدیده از شمس آذر گرفته می‌شد اما سنگربان قزوینی‌ها آنقدر آماده نشان داده که در هر بازی با سیوهای خود، کارشناسان از او تعریف و تمجید کنند.
به نظر می‌رسد با توجه به آمادگی که او در مسابقات اخیر از خود نشان داده باید آماده یکی از بهترین اتفاقات دوران ورزشی خود در انتهای سال باشد و فصل جدیدی از فوتبال را در سال 1403 تجربه کند و با‌انگیزه بیشتر و تجربه کافی درون دروازه شمس‌آذر قزوین قرار بگیرد.

1973775

آرشا شکوری - هوادار - ۱۷ ساله 
آرشا شکوری، گلری که در پایه‌های استقلال بالا آمد و تا چهار ماه قبل کمتر کسی او را در فوتبال ایران می‌شناخت، حالا با دو نمایش به یادماندنی در آسیا و جهان خودش را بر سر زبان‌ها انداخته و کاری کرده تا همه از نمایش درخشانش درون دروازه ایران و به‌عنوان یک پدیده و آینده جدید در فوتبال صحبت کنند.
فرزند هادی شکوری، بازیکن سابق استقلال علاوه بر اینکه در صعود ایران به جام جهانی نقش داشت، در جام جهانی نوجوانان نیز عملکرد خوبی داشت و درخشش او عاملی بود تا رسانه‌های جهان با مرور سیوهای او، هر هفته به تمجید از او بپردازند.
آرشا حالا در هوادار حضور دارد و هنوز بازی لیگ برتری انجام نداده اما با حضور در اردوی تیم ملی فوتبال ایران می‌توانیم شاهد تماشای او درون دروازه تیم ملی فوتبال ایران باشیم.
آرشا از زیر سایه نام پدرش خارج شده و توانسته تصویر فوتبالی جدایی از پدرش بسازد که قطعا این موضوع می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رشد فوتبالی او بگذارد.

1952729

افشار صداقت - ملوان - ۲۲ ساله
این بازیکن جوان از هفته پنجم در ترکیب اصلی ملوان قرار گرفت و پس از آن به واسطه واکنش‌های خوب و تاثیرگذاری که داشت جای محمد منادی را در ترکیب این تیم گرفت.
اگر تیم تارتار را در جمع بالانشین‌های جدول می‌بینید، نمی‌توان به عملکرد تحسین برانگیز افشار صداقت اشاره نکرد؛ او در ۱۱ بازی این فصل حضور داشت و با ثبت ۵ کلین‌شیت و دریافت ۸ گل، چهره‌ای متفاوت برای فوتبال ایران بوده اما با این حال پس از آن با حضور فرعباسی بار دیگر نیمکت‌نشین شد تا خیال تارتار راحت‌تر از قبل باشد. با این حال افشار صداقت می‌تواند نامی باشد که خیلی زود آن را در لیست سرخابی‌ها ببینیم.

1949153

محمد قربانی - اورنبورگ - ۲۲ ساله
چهره ۲۲ ساله فوتبال ایران که حالا پس از روند درخشان خود لژیونر شده، نخستین نامی است که شرایطش را در سال ۱۴۰۲ بررسی می‌کنیم.
قربانی همراه با سپاهان ژوزه مورایس بسیار شرایط خوبی داشت و توانست از نظر فنی کیفیت قابل توجهی از خودش را به نمایش بگذارد.
هافبک 22 ساله و موردپسند هواداران باشگاه اورنبورگ که حالا در روسیه مشغول بازی است، به تازگی پس از ۴ فصل حضور در فوتبال ایران از کشور خارج شد. او در 2 فصل ابتدایی در قامت بازیکن نساجی در لیگ برتر حضور یافت و 11 بار برای قرمزپوشان قائمشهری به میدان رفت که عملکرد خوب او به چشم ژوزه مورایس آمد و بعد از انتخاب این سرمربی پرتغالی به عنوان سرمربی جدید سپاهان، قربانی به جمع طلایی‌پوشان اصفهانی پیوست. محمد قربانی در طول 2 فصل اخیر به یکی از مهره‌های کلیدی سپاهان تبدیل شده و توانسته در 42 مسابقه برای طلایی‌پوشان (در لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی) به میدان برود و 2 گل و 2 پاس گل هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

1996466

محمدامین حزباوی - السد قطر - ۲۰ ساله
مدافع فولادی‌ها آنقدر درخشان بود که قطری‌ها او را در سن ۱۹ سالگی به السد بردند تا جشن تولد ۲۰ سالگی‌اش را در دوحه بگیرد.
حزباوی آنقدر در ترکیب السد قطر درخشان بود که خیلی زود تبدیل به عضوی ثابت از ترکیب السد شد؛ او نه تنها در کارهای تدافعی بلکه در زدن ضربات ایستگاهی و ضربه سر مهارت دارد و غیبتش در جام ملت‌های آسیا موجب تعجب هواداران فوتبال ایران شده بود اما به نظر می‌رسد اکنون شرایط کاملا متفاوت است. 
حزباوی با عملکردی که در السد قطر به نمایش گذاشته بود، در سال ۱۴۰۲ نامش بارها و بارها در بحث پذیرفتن تابعیت قطر مطرح شد اما در اردوی تیم ملی فوتبال ایران حاضر شده تا شایعات پیرامون فوتبال ملی او خاتمه پیدا کند.

2000151

محمدجواد حسین‌نژاد - سپاهان - ۲۰ ساله
مصدومیت محمد کریمی در دیدار برابر تراکتور باعث شد تا شاهد یک شگفتانه در ترکیب ابتدایی سپاهان در هفته دوم و در دربی اصفهان باشیم. محمدجواد حسین‌نژاد، بازیکن 20 ساله‌ای بود که جانشین کاپیتان طلایی‌پوشان شد و عملکرد تحسین‌برانگیزی را از خود نشان داد. اوج کار این بازیکن جویباری که در آکادمی سپاهان چند سال فعالیت داشت، در جدال برابر پیکان بود که موفق شد 2 پاس گل برای هم‌تیمی‌های خود ارسال کند. او تبدیل به مهره فیکس تیم ژوزه مورایس شد و نتیجه بازی‌های فوق‌العاده‌اش دعوت شدن به تیم امید و در ادامه تیم ملی بزرگسالان بود.
حسین‌نژاد امیدوار بود به عنوان یک چهره دهه هشتادی در آسیا همراه تیم ملی باشد اما این اتفاق رخ نداد؛ با این حال او یک استعداد درخشان برای فوتبال ایران است که می‌تواند در خط میانی یک ستاره همیشه درخشان باشد.

1976643

سعید سحرخیزان - گل‌گهر - ۲۰ ساله
او اولین دهه هشتادی تاریخ فوتبال ایران است که سابقه هت‌تریک در لیگ برتر را دارد و این کار را درست در هفته پایانی لیگ ۲۲ انجام داد تا به یک‌باره در کانون توجهات قرار بگیرد.
سحرخیزان حالا در گل‌گهر بازی می‌کند و پاس‌های روبرتو تورس و احمدرضا زنده‌روح در خط حمله سرمه‌ای پوشان به او می‌رسد. 
سحرخیزان با تنها ۲۰ سال در امر گلزنی بسیار باتجربه نشان داده تا توانایی‌های فنی او اصلی‌ترین شاخصه فوتبالی سحرخیزان باشد.
این مهاجم اردبیلی سابقه حضور در تیم ملی جوانان را هم دارد و باید دید عملکرد وی در دومین حضورش در اردوی تیم ملی به چه صورت خواهد بود.

1947450

محمدمهدی لطفی - آلومینیوم - 23 سال
طی دو فصل گذشته در پیکان شرایط خوبی زیر نظر مجتبی حسینی داشت و تجربه بازی در لیگ برتر را به دست آورد، اما نمایش فوق‌العاده‌ای که امسال در ترکیب آلومینیوم اراک داشته، موجب شده تا بیشتر از همیشه به چشم بیاید و مورد توجه قرار بگیرد.
لطفی که در این فصل روی گل‌های آلومینیوم تاثیر زیادی داشته و حملات تیمش را طراحی می‌کند و همچنین ارسال‌های خطرناکی انجام می‌دهد، در دو دیدار اخیرشان به دلیل آسیب‌دیدگی حضور نداشت و شاید هم به‌خاطر همین موضوع از فهرست تیم ملی جا ماند، وگرنه ممکن بود در لیست امیر قلعه‌نویی جای بگیرد.
این بازیکن در تابستان بحث حضورش در سپاهان بود ولی ترجیح داد دوباره با مجتبی حسینی کار کند و در نیم‌فصل هم علی‌رغم پیشنهادات استقلال، پرسپولیس و ... مجوز جدایی نگرفت و در آلومینیوم ماند تا به‌عنوان یک چهره شاخص فوتبال در سال 1402 لقب بگیرد.

1950956

محمد عسکری - فولاد - ۱۸ ساله
ستاره بهبهانی و ۱۸ ساله فولادی‌ها که با حضور مارتینز در فولاد و همچنین توصیه‌های احمد آل‌نعمه از هفته‌های ابتدایی لیگ ۲۳ وارد لیست بزرگسالان نماینده استان خوزستان شد.
او با این سن و سال، در یکی از تیم‌های بزرگ فوتبال ایران توانست جایگاهی ثابت پیدا کند و از حالا هواداران فولاد حفظ عسکری را یک امر واجب می‌دانند. عسکری برابر سپاهان، استقلال و پرسپولیس ۳ تیم بزرگ فوتبال ایران به شیوه‌ای بازی می‌کرد که انگار سالیان سال است در سطح اول فوتبال ایران حضور دارد و این کیفیت، استعداد او را نشان می‌دهد.

1990977

آریا یوسفی - سپاهان - ۲۱ ساله
او جلوتر از حسین‌نژاد، به پیراهن تیم ملی در جام ملت‌های آسیا رسید و بعد از رضا اسدی، شهریار مغانلو و رامین رضاییان توانسته بیشترین اثرگذاری را روی گل‌های سپاهان داشته باشد.
مدافع راست، مدافع چپ و وینگر؛ یوسفی این فصل در هر پستی بازی کرد و در تمامی‌شان هم نمره قبولی گرفت. او در حال حاضر، آچار فرانسه و مرد همه‌فن‌حریف و آینده‌دار سپاهان است.
پسر جوانی که زیر نظر مورایس رشد کرد و پیشرفتش به گونه‌ای است که نمی‌توان به عملکرد فنی او انتقادی وارد کرد. البته سال ۱۴۰۲ برای آریا یوسفی به خوشی به پایان نرسید چرا که پس از دیدار با استقلال دچار مصدومیت شد و کشیدگی رباط صلیبی عاملی بود که او هم دیدارهای پیش روی تیمش و هم اردوی تیم ملی ایران را از دست بدهد.

1977894

سعید کریم آذر - تراکتور - ۲۱ ساله
پاکو خمس هم به‌مانند مورایس با استفاده از جوانان کمک ویژه‌ای به آینده فوتبال ایران کرد. سعید کریم آذر با ۲۱ سال سن با نظر سرمربی اسپانیایی توانست شرایط بازی در لیگ برتر را پیدا کند و در ۲۰ بازی با زدن یک گل به عنوان مدافع کناری که همه کار انجام می‌دهد، نشان دهد لیاقت حضور در ترکیب تی‌تی‌ها را داشته است.
داستان دفاع چپ تراکتور امسال یکی از پرماجراترین‌های اتفاقات لیگ بود ولی کریم‌آذر هر وقت در صورت نیاز و غیبت یا عدم حضور نادری در این پست استفاده شده، نمایش موثری ارائه داده که البته هنوز باید با هم‌تیمی با تجربه‌اش برای رسیدن به ترکیب و گرفتن جای او رقابت کند.

1996159

مهدی لیموچی - آلومینیوم - 24 سال
ستاره تکنیکی و سرعتی آلومینیوم در سالیان گذشته آنطور که باید به چشم نیامد، اما انتقال به ایرالکو و کار کردنِ دوباره با مجتبی حسینی موجب شد تا بازی‌های او مورد توجه قرار بگیرد. مهدی لیموچی با نمایش درخشان در این فصل که توانسته پنج گل به ثمر رساند، دو پاس گل بدهد و دو پنالتی بگیرد، در بین جوانان لیگ برتری خودی نشان داد و توانست وارد فهرست تیم ملی ایران هم شود.
مهدی لیموچی که روز گذشته به اردوی تیم ملی اضافه شد، در نقل و انتقالات نیم‌فصل پیشنهادات قابل توجهی داشت ولی تصمیم گرفت به کارش در آلومینیوم اراک ادامه بدهد و شرایط خوب خود را حفظ کند که این اتفاق هم افتاد و در دیدارهای اخیرشان روی گل‌های تیمش نقش موثری داشته است.

1999064

حسین گودرزی - شمس آذر قزوین - 22 سال
حسین گودرزی که پس از سقوط نفت مسجد سلیمان به لیگ یک و اتمام قراردادش راهی شمس آذر قزوین شد تا همچنان در لیگ برتر توپ بزند، عملکرد درخشانی در جمع شاگردان سعید دقیقی داشت و در عملکرد فوق‌العاده یشمی پوشان مقابل مدعیان نقش پررنگی داشت. همین درخشش باعث شد تا او مورد توجه صدرنشین لیگ برتر یعنی استقلال قرار بگیرد.
او به عنوان یک دفاع کنار هوشمند که در لحظه می‌تواند در فاز دفاع و حمله حضور پیدا کند در این فصل از لیگ، ۲ گل و ۳ پاس گل ثبت کرده اما جدای از آمار گل و پاس گل، گودرزی همیشه از چهره‌هایی بوده که برای مرور برترین‌های هر هفته نامش در ذهن مخاطبان مطرح می‌شود و قطعا این آغاز مسیری است که می‌تواند برای گودرزی بسیار درخشان باشد.

1922626

کاوه ظهیرالاسلام - سنت ترویدن - ۲۱ ساله
ظهیرالاسلام به عنوان یک چهره ایرانی-آمریکایی در سالی که گذشت موفق شد راهی فوتبال بلژیک شود و خیلی زود توانست در فوتبال این کشور خودش را ثابت کند؛ کاوه در مجموع تمامی رقابت‌های فوتبال بلژیک، شش گل به ثمر رساند و توانایی او در امر سرزنی و شوت‌زنی با هر دو پا، یک شاخصه فنی برای کاوه محسوب می‌شود.
البته استعدادیاب‌های آمریکایی از حالا او را در زیر ذره‌بین خود قرار داده‌اند به نظر می‌رسد پیش از المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کاوه باید برای آینده خودش و انتخاب از بین ایران و آمریکا تصمیم بگیرد.
کاوه پیش از این در مصاحبه‌ای که انجام داده بود نسبت به بازی برای تیم ملی فوتبال ایران علاقه نشان داده بود و او می‌تواند مسیری متفاوت را در آینده حرفه‌ای خود بسازد، اما در حال حاضر تمایلی برای این کار نداشته و بعید نیست برای تیم ملی آمریکا به میدان برود.

2002656

کسری طاهری - روبین کازان - ۱۷ ساله
دیگر ستاره تیم زیر ۱۷ سال فوتبال ایران در جام جهانی اندونزی، کسری طاهری بود. او در مسابقات قهرمانی جام جهانی نوجوانان ۲۰۲۳ در چهار بازی دو گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد و ستاره تأثیرگذار تیم ملی ایران در این رقابت‌ها بود.
حالا استعداد جوان تیم سپاهان راهی روسیه شده تا برای روبین کازان بازی کند و تاکنون اگرچه در ترکیب ثابت این تیم قرار نگرفته اما با توجه به سن و سال او، می‌تواند استعدادی خاص برای فوتبال ایران باشد.

1992761

دیدگاه‌ها