کد خبر : 2017794 | 10 اردیبهشت 1403 ساعت 03:29 | 30.7K بازدید | 70 دیدگاه

توصیه عجیب آقای گل پس از حذف

بزیک به پرسپولیس: فوتبال چرک یاد بگیرید!

پرسپولیس دو بار در اراک کامبک خورد، چون بلد نبود از اندوخته مناسب خود استفاده کند.

بزیک به پرسپولیس: فوتبال چرک یاد بگیرید!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس در اراک و بازی جام حذفی با همان سیاست بازی‌های لیگ پیش رفت و البته از آنجایی که یاد نگرفته کمی هم چرک بازی کند یا در دفاع مطلق فرو برود دو بار برتری خود را از دست داد.

پیش افتادن مقابل آلومینیوم در همان ده دقیقه ابتدایی و رسیدن به برد دو گله در شرایطی که نیمی از دقایق نیمه اول گذشته بود دستاورد بزرگی برای پرسپولیس در زمینی که تنها یک بار از آن برنده بیرون آمده بود، به حساب می‌آمد. پرسپولیس تا دقیقه 84 هم این برتری را حفظ کرد، اما طی ده دقیقه دو گل خورد تا بازی به وقت‌های اضافه برود.

پرسپولیس اوسمار در شرایطی کامبک خورد که حالا همه از تعویض‌های این مربی برزیلی و خالی شدن نیمه زمین حریف از بازیکن تاثیرگذار می‌گویند و بسیاری معتقدند این تغییرات زور پرسپولیس در فاز حمله را کم کرد و باعث شد حریف راحت جلو بیاید، خط دفاع پرسپولیس را تحت فشار بگذارد و البته در روزی که مدافعان و بازیکنان جانشین کیفیت چندانی ارائه نکردند به گل برسد و دو بار شگفتی آفرینی کند.

1466146

پرسپولیس در وقت‌های اضافه حتی با خالی شدن بازیکنان تاثیرگذار در فاز حمله از جمله سروش، ترابی، خدابنده‌لو و عبدالکریم حسن و در غیاب بازیکنانی مثل عالیشاه و صادقی باز هم به دو گل دیگر دست یافت و دوباره همان برتری چشمگیر ابتدای مسابقه را به دست آورد، اما طبق همان فرمول وقت‌های قانونی دو گل دیگر دریافت کرد و بازی به ضربات پنالتی رفت که اینجا غالبا برنده شدن 50-50 بوده و شانس بیشتر از هر زمان دیگری در تعیین تیم برنده دخیل بوده است.

بعد از این باخت و حذف تلخ پرسپولیس در یک هشتم نهایی جام حذفی حالا غالب انتقادها به تغییرات اوسمار و تصمیم‌های حین بازی او برمی‌گردد. در شرایطی که باید روی یک کمبود بزرگ در پرسپولیس نور تاباند و به آن به عنوان یک ضعف بزرگ در بازی‌های اینچنینی اشاره کرد.

ادموند بزیک ستاره پرسپولیس سال‌های دور می‌گوید: واقعیت این است که پرسپولیس دفاع کردن بلد نیست یا اگر بهتر بخواهیم بگوبیم دفاع مطلق را یاد نگرفته و نمی‌تواند وقتی که لازم دارد کاملا پوزیشنی تدافعی بگیرد و فقط به فکر حفظ برتری و رسیدن به پیروزی باشد.

او ادامه داد: واقعیت این است که در بازی‌های جام حذفی فقط و فقط پیروزی و صعود اهمیت دارد و هیچکس اهمیت نمی‌دهد که این پیروزی با چه کیفیتی و چگونه به دست آمد، کما اینکه برخی تیم‌های لیگ برتری یا شاید به صراحت گفت بیشتر آنها در بازی‌های لیگ برتر هم با همین فرمول پیش می‌روند؛ برخی برای قهرمان و برخی برای موقعیت بهتر در جدول و نیفتادن که در این مورد آخر اصلا عجیب هم نیست اما تیم پرسپولیس این مدل بازی کردن را بلد نیست و انگار اصلا نیاموخته است. پرسپولیس رفتن به دفاع مطلق را یاد نگرفته و در زمین اجرایی نمی‌کند. آنها حتی وقتی عقب می‌روند هم طوری بازی نمی‌کنند که هیچ روزنه‌ای برای رسیدن به دروازه‌شان وجود نداشته باشد و همیشه نیمی از توانشان را صرف حمله و رسیدن به گل‌های بعدی می‌کنند که واقعا گاهی اواقات نیاز نیست.

بزیک که به تازگی با تیم کیا به مقام قهرمانی جوانان تهران رسیده در ادامه گفت: با اینکه فلسفه پرسپولیس تهاجمی است و تیم ما به صورت تاریخی یکی تیم تهاجمی به حساب می‌آید که دفاع کردن در قاموسش نمی‌گنجد، اما بازیکنان پرسپولیس می‌توانستند در بیست دقیقه پایانی وقت معمول بازی و حتی بعد از نتیجه دو بر یک در ده دقیقه آخر بازی را از حرکت بیندازند و کمی باتجربه‌تر عمل کنند، اما به راحتی توپ از دست می‌دادند و با وجود اینکه در زمین حریف بلد نبودند توپ را نگه دارند در زمین خودی هم لایه‌های تدافعی محکمی ایجاد نکرده بودند و اصول دفاعی را رعایت نمی‌کردند.

او ادامه داد: بازیکنان پرسپولیس این اشتباه را در وقت‌های اضافه هم انجام دادند و با اینکه گل سوم را در دقیقه 111 خوردند اما باز هم طی ده دقیقه پایانی وقت‌های اضافه رو به دفاع مطلق و طوری که سازماندعی دفاعی ویژه‌ای برای آن لحظات داشته باشد نیاوردند.

1072488

این پیشکسوت گفت: پرسپولیس می‌توانست از تمام بازیکنانش در نیمه زمین خودی بهره ببرد و تهاجمی ترین بازیکنش اولین مدافع در نیمه زمین خودی باشد و فاصله بین مدافعان و هافبک‌های تدافعی کمتر شود. آنها باید همه فضاها را می‌بستند و اجازه نمی‌دادند از چپ و راست توپ روی دروازه‌شان بیاید اما هم سستی کردند هم این مدل بازی را بلد نبودند.

به عقیده بزیک پرسپولیس نیاز دارد برای بردن برخی مسابقات که اینگونه دشوار می‌شود و شرایط ویژه‌ای پیدا می‌کند کمی هم فوتبال چرک بلد باشد و حتی بازیکنانش ابایی از وقت‌کشی‌های معمول در فوتبال ایران نداشته باشند وگرنه در برخی مسابقات اینطوری وا می‌دهند.

او ادامه داد: پرسپولیس بازیکن باتجربه کم ندارد و در پایان 120 دقیقه نیز غیر از میلاد سورگی تقریبا همه بازیکنان باتجربه بودند، اما هیچ‌کدامشان تجربه نگه داشتن توپ، خطا گرفتن و حتی وقت‌کشی را نداشتند و دنبال این کار نرفتند وگرنه حداقل آن گل دقیقه 122 را نمی‌خوردند.

آقای گل پرسپولیس ادامه داد: برای من واقعا عجیب است و جای سوال دارد بعد از آن حرکت فریبنده بازیکن حریف (لیموچی) که برای گرفتن پنالتی خودش را در محوطه جریمه پرسپولیس انداخت چیزی تا پایان مسابقه نمانده بود و با در نظر گرفتن اینکه خودشان بازی را شروع کردند، می‌توانستند اینقدر راحت توپ را به حریف ندهند اما با بی‌تجربگی و خامی محض خیلی راحت توپ از دست رفت و باز هم گل خوردند.

بازیکن اسبق سرخ‌ها همچنین گفت: اگر بازی برگشت رئال مقابل منچسترسیتی در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را تماشا کنید می‌بینید که آنها چطور از دستاوردشان مراقبت کردند و بازی را به وقت‌‎های اضافه و بعد پنالتی کشاندند. جالب اینجاست که سرمربی آنها کارلو آنچلوتی هم در دفاع از سبکی که انتخاب کرده بود سینه‌اش را جلو داد و از بازی دفاعی تیمش تمجید کرد و گفت اگر لازم باشد تعداد مدافعانش را بیشتر هم خواهد کرد و این یعنی که دفاع کردن یا به دفاع مطلق رفتن برای بزرگترین تیم‌های فوتبال دنیا هم گاهی اشتباه و بی‌مورد نیست و پرسپولیس هم می‌تواند بعضا برای حفظ نتیجه و رسیدن به دستاوردی که داشته به دفاع مطلق برود و حتی وقت‌کشی کند.

او در پایان گفت: چند سال بعد وقتی همه درباره این بازی حرف می‌زنند و به نتیجه و گل‌های رد و بدل شده و دقایق آنها نگاهی می‌اندازند دو بار کامبک خوردن پرسپولیس برایشان خیلی عجیب و مبهم خواهد بود اما اگر پرسپولیس با دفاع مطلق و حتی فوتبال چرک برتری‌اش را حفظ می‌کرد و از اراک برنده بیرون می‌آمد و در نهایت قهرمان می‌شد هیچ کس بعدها یادش نمی‌ماند که آنها در مرحله یک هشتم نهایی در اراک چقدر زجر کشیدند و حتی برای صعود کمی هم به ضدفوتبال روی آوردند.

دیدگاه‌ها