کد خبر : 2024208 | 06 خرداد 1403 ساعت 18:12 | 114.6K بازدید | 98 دیدگاه

مصاحبه خواندنی و مفصل با ستاره تیم ملی سپاهان؛

نورافکن: آینده من عجیب و غریب خواهد بود

ستاره تیم فوتبال سپاهان پس از ماه‌ها سکوت گفتگوی مفصلی درباره روزهای تلخ خودش و تمام حواشی ریز و درشت تیمش در یکی از عجیب‌ترین فصول تاریخ لیگ برتر داشته است.

نورافکن: آینده من عجیب و غریب خواهد بود

به گزارش "ورزش ‌سه"، در فصل بیست و سوم که دو هفته تا پایان آن باقی مانده سپاهان سرنوشت عجیب و غریبی را تجربه کرد. آنها حتی تا پایان نیم فصل که سه شکست پیاپی را در هیاهوی حواشی مربوط به حکم کمیته انضباطی و اصلاح آن توسط کمیته استیناف متحمل شده بودند، باز هم شانس اول قهرمانی شمرده می‌شدند، اما با شروع نیم فصل دوم نتایج پر فراز و نشیب و روزهای سخت سپاهان انگار تازه آغاز شده بودند و آنها حالا به رتبه‌ای بهتر از سومی دست پیدا نمی‌کنند و بازیکنان و سایر اعضای باشگاه و هواداران با ناراحتی به خاطر از دست رفتن شانس قهرمانی این هدف و قهرمانی در جام حذفی را دنبال می‌کنند.

در این بین امید نورافکن یکی از بازیکنان ملی‌پوش سپاهان هم فصل سختی را تجربه کرد. او در آستانه شروع مسابقات لیگ برتر با مصدومیتی از ناحیه زانو مواجه شد که سبب دوری چندماهه او از میادین شد و وقتی به شکل جدی به تمرینات و مسابقات اضافه شد، حواشی ریز و درشت کمر سپاهان را شکسته بود و جانی برای ادامه مسیر قهرمانی در بازیکنان و کادر فنی نماند.

با امید نورافکن کاپیتان سوم تیم فوتبال سپاهان در آستانه دیدار طلایی‌پوشان برابر آلومینیوم گفتگویی مفصل داشتیم و با او دربار مسائل مختلف پیرامون باشگاه، خودش و تیم ملی هم صحبت شدیم. 

این گفتگو که حاوی نکات فراوانی درباره یک فصل فراموش نشدنی از تاریخ سپاهان و یکی از سخت‌ترین سال‌های دوران بازیگری امید نورافکن است را در ادامه می‌خوانید.

*با مصدومیتی که در آستانه شروع مسابقات گریبان تو را گرفت شروع کنیم. فصل بسیار خوبی را تمام کرده بودی ولی درست در فاصله چند روز تا آغاز لیگ برتر چاره‌ای جز جدا شدن از تیم و دنبال کردن دوران درمان پیدا نکردی.
امید نورافکن- خیلی بدنسازی خوب و فشرده‌ای را پشت سر گذاشته بودیم. چهار بازی دوستانه برگزار کردیم. بازیکنان جدید اضافه شدند و شرایط تیم خیلی خوب بود. من هم بلا استثنا هر چهار مسابقه را بازی کردم. در فصل بدنسازی معمولا بازیکنان مقداری خسته می‌شوند. من در اردوی پیش فصل هر چهار مسابقه را بازی کردم و خستگی زیادی داشتم. از اردوی تیم ملی هم مستقیم به اردوی سپاهان در ترکیه اضافه شدم. فکر می‌کنم بهتر بود در آن مقطع زمان بیشتری را از کادر فنی برای استراحت می‌گرفتم. هر 4 بازی را انجام دادیم و همه چیز خوب بود. در بازی چهارم اما برخوردی انجام شد که احساس درد داشتم. در ایران با پزشکان صحبت کردم و پیگیری کردم. در ادامه یکی از دکترهای خوب آسیب شناسی گفت به احتمال زیاد 4 ماه از میادین دور باشی. من هم اعتماد کردم و کارها را پیش بردیم.

2026762
امید نورافکن در اردوی پیش فصل طلایی‌پوشان اصفهانی در ترکیه. در آخرین بازی تدارکاتی همین اردوی آماده‌سازی نورافکن با مصدومیت از ناحیه زانو مواجه شد و علاوه بر از دست دادن نیم فصل اول لیگ برتر، شانس حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 را هم از دست داد.

*دوباره تیم ملی قسمت من نشد
نورافکن سپس به از دست رفتن شانس حضورش در جام ملت‌ها اشاره کرد و افزود: «این برهه‌ای بود که باعث شد دوباره تیم ملی قسمت من نشود. خدا را شکر تیم ملی هم خیلی خوب بازی کرد. ژاپن را بردند و به نظرم با بدشانسی قهرمان نشدند. حالا امیدوارم در دو بازی مقدماتی جام جهانی و این دو بازی که در سیدبندی خیلی مهم است، نتایج قابل قبولی بگیریم و با قدرت به جام جهانی صعود کنیم.»

2026775

*درباره مصدومیتت بیشتر توضیح می‌دهی، چون اطلاع رسانی دقیقی در اینباره نشد.
امید نورافکن- مصدومیت من مینیسک بیرونی بود که گرفتگی همسترینگ به مینیسک زده بود. من هم با توصیه پزشکان سعی کردم بهترین درمان را انجام بدهم که دیگر مشکلی ایجاد نشود.

*تو به عنوان مهره کلیدی در مقدماتی جام جهانی 2022 توسط کارلوس‌ کی‌روش و با تشخیص این سرمربی در فهرست نهایی تیم ملی قرار نگرفتی. با این حال برگشتی و فصل را به شکل خوبی با سپاهان تمام کردی و دوباره یک اتفاق تلخ دیگر تو را از تیم ملی و یک تورنمنت مهم دیگر دور کرد. سوال من به طور خاص این است که چطور این اتفاقات و رخدادهای ناراحت‌کننده و ناامیدکننده را در درون خودت هضم کردی.
امید نورافکن- من از سال 2018 اولین اردوی تیم ملی‌ام بوده است. در این مدت گاهی اردوها را به دلیل مصدومیت از دست داده‌ام. بعد از این تورنمنت‌ها با خودم فکر می‌کنم و می‌بینم چاره‌ای جز جنگیدن ندارم. هر سال هم تمرکزم و تصمیمم این است که بهتر از سال قبل بشوم و در بازی‌های ملی دو برابر بهتر باشم تا کیفیت بهتری را نشان بدهم. در مجموع تلاش و تمرکزم می‌کنم کیفیت بهتری بعد از این اتفاقات ارائه کنم. بالاخره کار سختی است. من جزو نفرات اصلی آن تیم در مقدماتی جام جهانی بودم، ولی به نظرم بهترین کار این بود که به تصمیم سرمربی تیم احترام بگذاریم که نفر اول تیم بودند و باید جواب می‌داد. احترام هم گذاشتم و کارم را ادامه دادم. بعد از این هم همین خواهد بود. اصلا بی‌معنی خواهد بود که کار دیگری به جز ادامه دادن و جنگیدن انجام بدهم. کلا به مسائل از این زاویه نگاه می‌کنم. خیلی دوست دارم در مقدماتی این جام جهانی هم تیم ملی خیلی خوب و بابرنامه بازی کند  نتیجه بگیرد. فکر می‌کنم با تیمی که داریم بتوانیم خیلی راحت به جام جهانی صعود کنیم.

2026757
نورافکن که به هدف اول هواداران پرسپولیس برای شعار دادن تبدیل شده بود، در جنجالی‌ترین صحنه بازی که منجر به اخراج عالیشاه شد، سعی بر آرام کردن اوضاع دارد.

*چقدر امیدواری بعد از این بدشانسی‌ها به اولین تورنمنت ملی مهم خود برسی و چقدر خودت را در جام جهانی 2026 تصور می‌کرد.
امید نورافکن-  ببینید واقعیت این است که الان در سن 27 سالگی دیگر فقط حضور برایم مهم و راضی‌کننده نیست و دوست دارم حضوری پررنگ داشته باشم و یکی از بازیکنان باکیفیت و خوب تیم باشم. دوست دارم اگر سعادت حضور در جمع ملی‌پوشان را به دست آوردم، جزو بهترین بازیکنان تیم باشم. تصمیمم هم همین است و به این موضوع فکر و برای آن تلاش می‌کنم.

*خدمت سربازی کارم را سخت می‌کند
نورافکن سپس به ماجرای خدمت سربازی‌اش اشاره کرد که ممکن است بار دیگر برای او دردسرساز شود. او در این مورد اینطور صحبت کرد: «البته خودتان هم می‌دانید که خدمت سربازی هم پیش رو دارم که این مسائل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما چاره‌ای وجود ندارد. باید برای خدمت سربازی بروم و همین کار ما را سخت‌تر می‌کند. حالا فدراسیون قول داده کاری برای بازیکنانی که چند سال در تیم ملی بوده‌اند انجام بدهد که متاسفانه هنوز اتفاقی نیفتاده است.»

*برگردیم به ماجرای سپاهان. سپاهان روزهای عجیبی را در لیگ بیست و سوم تجربه کرد که البته تو در نیمی از آنها حضور نداشتی و وقتی به ترکیب اصلی رسیدی بحران‌های سپاهان در نتیجه‌گیری تیم اثرگذار شده بود. می‌خواهم به عنوان بازیکنی که نیمی از فصل را بیرون از گود بودی و نیمی دیگر را به عنوان یک مهره کلیدی تیم تجربه کردی، دیدگاهت را درباره تمام اتفاقاتی که رخ داده برایمان بگویی.
امید نورافکن-  به نظرم برداشتم و اصلی‌ترین جمله‌ای که می‌توانم بگویم این است که سپاهان طی 10 ،15 سال گذشته هر حاشیه‌ای را به جان خریده که تیم‌های تهرانی راحت باشند. چندین سالی که من در سپاهان هستم هم همینطور بوده. شما ببینید حاشیه‌هایی که برای این تیم ایجاد شد، به نظرم کاملا به مسائل درونی مرتبط نمی‌شود؛ از سقف بودجه گرفته تا دو حکم بی‌سابقه و تاریخی کمیته انضباطی، کم کردن 4 امتیاز، برگرداندن دوباره امتیازات، محروم کردن 6 بازیکن تیم، سه بر صفر شدن بازی لیگ قهرمانان آسیا و ...

*شاید می‌خواهند فقط از استقلال و پرسپولیس حمایت کنند!
نورافکن در ادامه به حاشیه دیگری در طول فصل اشاره کرد و افزود: «به هر حال ما در جام باشگاه‌های آسیا نماینده فوتبال ایران بودیم و اصلا نمی‌خواستند بازی ما را از شبکه سوم سیما پخش کنند. نمی‌دانم قصدشان چه بود. شاید می‌خواستند فقط از استقلال و پرسپولیس حمایت کنند، اما به هر حال اینجا بحث بحث ملی بود، ولی چشم‌شان را بسته بودند. همه این‌ها کار را برای سپاهان سخت می‌کند. همه این مسائل باعث شد که حواشی غلبه کند و تیم یک مقدار به هم بریزد. به نظرم از این به بعد همه ارکان باشگاه باید حواس‌مان را بیشتر جمع کنیم و اجازه ندهیم که مسائل حاشیه‌ای به تیم وارد شود و غلبه کند.

*چقدر جا ماندن سپاهان از کورس قهرمانی را به مسائل حاشیه‌ای ارتباط می‌دهی و چقدر را به مسائل فنی.
امید نورافکن-  مسائل فنی به کنار، ولی مسائل حاشیه‌ای بیشترین سهم را در نتیجه نگرفتن سپاهان ایفا کرد. به جرات می‌گویم که بالای 90 درصد دلیل عدم نتیجه‌گیری تیم مسائل حاشیه‌ای بود.

2026768

*نکته دیگری که درباره سپاهان و در بازی‌های این فصل تیم شما حسابی به چشم آمد، عملکرد داوران بود که در چند بازی نظیر دیدار رفت برابر گل‌گهر و شمس‌آذر، دیدار برگشت برابر استقلال و پیکان و به ویژه بازی برگشت در آبادان مقابل صنعت نفت در نتیجه پایانی مسابقات اثرگذار بود. در این مورد چه نظری داری؟
امید نورافکن- امسال که گذشت و صحبت کردن درباره اشتباهات داوران و امتیازاتی که از ما گرفتند دیگر فایده‌ای ندارد، اما به نظرم برای فصل آینده که پس از چندین سال وعده VAR را داده‌اند، خیلی شرایط برای سپاهان راحت‌تر می‌شود و امیدمان برای قهرمانی بیشتر است، چون واقعا در این چند سالی که من در سپاهان هستم، ضرر فقط برای سپاهان بوده است. همانطور که خودتان هم گفتید عملکرد داوران در این چند مسابقه باعث شده امتیازات مهم و سرنوشت‌سازی را در کورس قهرمانی را از دست بدهیم.

*قبول دارید که شاید اگر این اشتباهات داوری برای استقلال یا پرسپولیس رخ می‌داد، نگاه‌های بیشتری را با توجه به جامعه هواداری این دو تیم به خود جلب می‌کرد؟
امید نورافکن- به هر حال این موضوع که از وقتی ما فوتبال بازی کردن را شروع کرده‌ایم، بوده است. استقلال و پرسپولیس دو تیم اصلی و بین‌المللی فوتبال ایران هستند، اما سپاهان هم خودتان می‌دانید که فینال لیگ قهرمانان آسیا بازی کرده، بازیکنان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرده و همین حالا بخش عمده‌ای از فهرست تیم ملی بازیکنان سپاهان هستند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که باید به سمت حرفه‌ای شدن برویم تا در جام باشگاه‌های آسیا نتیجه بگیریم. شما بازی صنعت نفت را ببینید، مسائل داوری واقعا به ضرر سپاهان بوده و این اتفاق در چند سال اخیر هم به همین شکل بوده است. همه این‌ها باعث شده که سپاهان در حالی که با حواشی ریز و درشت و پرداختن بیش از حد به آنها به گوشه رینگ برده می‌شود، به خواسته اصلی‌اش که قهرمانی بوده نرسد. با این حال فکر می‌کنم برای سال آینده اگر VAR بیاید، امید سپاهان برای قهرمانی خیلی بیشتر می‌شود. امیدوارم این قضیه صحت داشته باشد و از سال آینده که خیلی دور هم نیست و نزدیک به دو سه ماه دیگر است، VAR در ورزشگاه‌های مختلف لیگ برتر فوتبال ایران نصب شده باشد و آماده استفاده بشود.

2026767

*بپردازیم به حاشیه دیگری که طی ماه‌های اخیر زیاد در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. در ماه‌های اخیر و همزمان با عدم نتیجه‌گیری سپاهان این موضوع هم مطرح شده که رابطه بازیکنان سپاهان با هم و همینطور رابطه بازیکنان و ژوزه مورایس سرمربی تیم خوب نیست. در این مورد توضیح می‌دهی.
امید نورافکن- ببینید این موضوع درست نیست. به هر حال همه ما بازیکنان وظیفه داریم کاری که سرمربی برعهده ما گذاشته را به بهترین نحو انجام بدهیم. اما وقتی تیمی خوب بسته می‌شود و یک سرمربی خوب خارجی دارد، انتظار خودمان از خودمان این است که قهرمان بشویم و همه هم این انتظار را دارند. در این شرایط وقتی به هر دلیلی قهرمان نمی‌شوی، مشکلات حاشیه‌ای و درون تیمی زیاد می‌شود. اما اینکه بگوییم بازیکن با بازیکن مشکل دارد یا بازیکن با سرمربی مشکل دارد، درست نیست. نه وظیفه ما این است که کارمان را درست انجام بدهیم. اصلا در حیطه وظیفه من به عنوان بازیکن نیست که با شخص دیگر یا مافوق کاری خودم (سرمربی) مشکل داشته باشم. من از طرف خودم می‌گویم. نه من این موضوع را نمی‌پذیرم. مهم‌ترین مشکل  و بزرگترین ایراد این بود که حاشیه وارد تیم شد، تیم از کورس قهرمانی جا ماند و ناراحتی‌ها زیاد شد. همین الان هم ما از خودمان ناراحت هستیم و مسائلی که بیشتر منشا بیرونی داشت وارد فضای کاری ما شد و اجازه نداد تیم ما به خواسته‌اش برسد.

2026769

* هدف از سوال بعدی‌ام زیر سوال بردن هواداران یک تیم خاص نیست. می‌خواهم به عنوان یکی از بازیکنان شاخص لیگ برتر و همینطور یکی از ستاره‌های تیم فوتبال سپاهان درباره فضای هواداری در ایران صحبت کنی. در هفته بیست و هشتم شاهد دو رفتار عجیب از سوی هواداران استقلال و پرسپولیس بودیم؛ برخی هواداران استقلال پس از دست دادن صدر جدول، در فضای مجازی با هشتگ اخراج جواد نکونام به این ناکامی پس از 20 هفته صدرنشینی واکنش نشان دادند. از سوی دیگر هواداران پرسپولیس هم در پایان نیمه اول بازی با استقلال خوزستان که بازیکنان‌شان با سه گل خورده در حال رفتن به رختکن بودند، به سمت آنها بطری پرتاب کردند و آنها را بی‌غیرت خطاب کردند. در فضای هواداری سپاهان هم در دو بازی خانگی برابر نساجی مازندران و سپس ذوب‌آهن شاهد شعارهای تند و زننده‌ای علیه مدیران باشگاه، مورایس و همینطور بازیکنان بودیم. به طور خاص آن دو هفته برای شما به عنوان بازیکن سپاهان چطور سپری شد و به طور کلی فرهنگ هواداری فوتبال در ایران را چطور ارزیابی می‌کنی؟
امید نورافکن- من فکر می‌کنم خیلی خوب است که ما نحوه هواداری کشورهای صاحب فوتبال را به فوتبال خودمان تزریق کنیم. شما شکل و شمایل هواداری در لیگ برتر انگلیس، لالیگا و بوندسلیگا را نگاه کنید که چطور هواداری می‌کنند. من چندین سال است که بازی‌های اروپا را می‌بینم و حتی یک مرتبه هم پرتاب بطری ندیده‌ام، اما این چیزی است که متاسفانه در ورزشگاه اصلی فوتبال ما در چند بازی داخلی و بین‌المللی دیده شده است. فحاشی زیاد بوده، بطری انداختن زیاد بوده، بداخلاقی زیاد بوده. باید با حضور بانوان شرایط بهتر می‌شد، اما نمی‌دانم. به هر حال کسانی که کارشان این است و در این زمینه تخصص دارند باید بیشتر صحبت کنند و اقدامات عملی انجام بدهند، که فرهنگ‌سازی بشود تا این مسائل به مرور کمتر و کمتر بشود و در طول زمان از بین برود. من نمی‌دانم چه زمانی قرار است این کارها انجام بشود؟! امیدواریم با اضافه شدن سیستم کمک داور ویدئویی، روی این داستان هم فرهنگ‌سازی بشود تا هواداران هم یاد بگیرند که نباید فحاشی کنند.

2026763

*درباره بازی با پرسپولیس هم صحبت کنیم. بازی پرسپولیس و سپاهان بار دیگر در شرایطی برگزار می‌شود که حواشی آن پررنگ‌تر از خود مسابقه شده و تا چند روز قبل و بعد از بازی امتداد دارد. در آخرین بازی دو تیم هم حواشی باعث شد که دو دیدار بعدی پرسپولیس و سپاهان فقط با حضور هواداران زن برگزار شود. به نظر تو چه اقداماتی باید انجام بشود که مقداری از حجم دشمنی و کینه‌ای که میان هواداران دو تیم وجود دارد، کاسته شود؟
امید نورافکن- به نظرم اینکه ارگانی بالاتر از فدراسیون فوتبال این مسائل را کنترل کند بهتر است تا هواداران را از حضور در استادیوم منع کنیم. چند مرتبه تماشاگران از حضور در این مسابقه محروم شده‌اند، اما دوباره حواشی و اتفاقات تلخ تکرار شده است. به نظرم جریمه‌های اینچنینی نمی‌تواند این مسائل را حل کند. فکر می‌کنم فرهنگ هواداری درست باید آموزش داده شود و وارد فوتبال شود تا به بهبود این معضل کمک کند. اینکه بخواهیم مدام بازی پرسپولیس و سپاهان را که یکی از زیباترین و بهترین بازی‌های لیگ برتر است را بدون تماشاچی کنیم، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟!  فوتبال بدون تماشاگر اصلا معنایی ندارد. در مجموع فکر می‌کنم باید ارگانی بالاتر از فدراسیون فوتبال این مسائل را مدیریت کند و بهبود ببخشد، تا اینکه تماشاگران را از حضور در مسابقه منع کنیم.

*درباره بازی‌های باقی مانده سپاهان در لیگ صحبت کنیم و یک بازی در جام حذفی که مقابل گل‌گهر است. شرایط تیم چطور است؟
امید نورافکن- حالا شما به صورت کلی سوال می‌پرسید، اما من بازیکن ذهنیتم فقط بازی پیش رو مقابل آلومینیوم است که بیرون از خانه هم هست. آلومینیوم نشان داده فوق‌العاده تیم و کادر فنی خوبی دارد. بازی خیلی سختی داریم. در حال ریکاوری هستیم تا خودمان را آماده بازی دشوار روز سه‌شنبه در اراک کنیم. بعد از این بازی به مسابقات بعدی می‌رسیم و درباره هر مسابقه به زمان خودش فکر می‌کنیم.

2026770

*کمی درباره عملکرد خودت هم صحبت کنیم. چیزی که می‌توان درباره عملکرد تو در این فصل از رقابت‌ها و پس از پایان مصدومیت گفت این است که شاید هنوز به آن مرز آمادگی‌ای که قبلا و در پایان فصل گذشته داشتی، دست پیدا نکرده‌ای. آیا خودت این موضوع را قبول داری؟
امید نورافکن- ببینید من این مسئله را یکی دو جا دیدم و درباره آن شنیده‌ام. اما مسئله‌ای وجود دارد و آن هم پوزیشن‌های مختلفی است که من بازی می‌کنم. این تغییر متوالی پوزیشن (موقعیت) در روند کاری من اثر می‌گذارد. اگر در نیم فصل دوم پیگیری کنید و تحقیق‌تان را بیشتر کنید، من در پست‌های مختلفی بازی کرده‌ام؛ هافبک دفاعی بازی کرده‌ام، دفاع وسط سمت چپ بازی کرده‌ام، در دفاع 3 نفره مدافع سمت چپ بوده‌ام، در دفاع 4 نفره مدافع چپ بازی کرده‌ام، در دفاع 5 نفره بال چپ بازی کرده‌ام، در آرایش 3-3-4 وینگر چپ بازی کرده‌ام، دوباره در آرایش 3-3-4 هافبک دفاعی سمت چپ بازی کرده‌ام. می‌خواهم بگویم که در این مدت پست‌های مختلفی را در این مدت تجربه کرده‌ام، اما به هر حال آن حس و تاثیرگذاری‌ای که در نیمه دوم فصل گذشته در ترکیب داشته‌ام، در یک سوم هجومی بوده است. شما نیم فصل دوم فصل گذشته را ببینید که هر زمان در یک سوم هجومی بازی کرده‌ام، تاثیرگذاری را با دادن پاس گل و گل زدن داشته‌ام، اما امسال اینقدر در یک سوم هجومی بازیکن داریم که چند بازیکن تیم با وجود اینکه عالی بازی می‌کنند، به اجبار باید روی نیمکت بنشینند. فکر می‌کنم حق‌شان باشد که ثابت بازی کنند، اما اینقدر ترافیک در یک سوم هجومی داریم که اصلا به من فرصت بازی در این پست نمی‌‌رسد. پارسال وینگر چپی بودم که داخل بازی می‌کردیم. به همراه فرشاد احمدزاده پشت شهریار مغانلو بودیم، که می‌توان گفت در آرایش 1-5-4 دو هافبک‌های هجومی تیم می‌شدیم و برتری عددی ایجاد می‌شد. در این وضعیت بازی کردن و اثرگذاری در نتایج تیم خیلی راحت‌تر بود، اما در این فصل به شکل عجیبی پوزیشن‌های من عوض می‌شود و البته این هم خواسته مربی است که کار را برای تاپ بودن (بازی کردن در سطح بالا) خیلی سخت می‌کند. فکر می‌کنم متوجه بشوید که چه چیزی می‌گویم و واقعا این تغییر مداوم پست کار را سخت کرده است. باز هم خدا را شکر می‌کنم.

*یعنی از نظر بدنی مصدومیت را کاملا پشت سر گذاشتی و آماده هستی؟
امید نورافکن- بله شرایط بدنی‌ام که فوق‌العاده است. اما اولین اولویت پیش از مسائل فردی خواسته سرمربی و تیم است و از من انتظار می‌رود که وظایفم را به بهترین نحو انجام بدهم. اما اگر بخواهم به خواسته خودم فکر کنم، اگر در یک سوم هجومی بازی کنم خیلی مثمرثمرتر و فوق‌العاده‌تر می‌توانم بازی کنم.

2026758

*چند سوال حاشیه‌ای هم بپرسیم. تو در متن چند حاشیه پررنگ ماه‌های اخیر فوتبال ایران بوده‌ای؛ یکی حضور در استادیوم آزادی و خوشحالی پس از گلزنی تیم سابقت در دربی بود که واکنش‌های زیادی به همراه داشت و دیگری هم حواشی ادامه‌دار تو در دیدارهایی است که سپاهان مقابل پرسپولیس برگزار می‌کند. به قول خودت هر کاری انجام می‌دهی یک چیزی از آن درمی‌آید و حاشیه‌ساز می‌شود. درباره این دو موضوع هم صحبت کن.
امید نورافکن- درباره استوری که خودتان هم دیدید که نظرم درباره باشگاه خودمان بود و به هیچ عنوان به باشگاه دیگری بی‌احترامی نمی‌کنم. آن استوری را گذاشتم و هیچ قصدی نبود که قبل از بازی پرسپولیس باشد. من این استوری را منتشر کردم و هیچ ربطی به این نداشت که قبل از بازی با پرسپولیس بود. من می‌خواستم این کار را انجام بدهم و ربطی به مسابقاتی که داشتیم، نداشت. در این چندین سالی که من در سپاهان هستم، بازی‌هایی که با استقلال و پرسپولیس برگزار کردیم، در بیشتر اوقات و در 60،70 درصد بازی‌ها مقابل تیم‌های تهرانی برنده بوده‌ایم. به نظرم در چند سال اخیر قدرتمندترین تیم فوتبال ایران سپاهان بوده است.

*فکر نکنید هر کاری برای ایجاد حاشیه است
او سپس پاسخ به بخش اول سوال درباره حضور در استادیوم آزادی و خوشحالی پس از گلزنی استقلال را اینطور توضیح داد:« درباره این مسئله حاشیه‌ای هم همیشه فکر نکنید هر کاری که انسان‌ها انجام می‌دهند، به خاطر ایجاد حاشیه است. هیچ قصدی در این مسائل نبوده و فقط انرژی مضاعفی بوده که من می‌خواستم در این بازی‌ها بگذارم.»

2026774
قاب‌هایی از تسلط و مهارت ستاره ملی‌پوش سپاهان در شوتزنی و بازی با هر دوپای چپ و راست.

*مدتی بحث انتقال تو به پرسپولیس خیلی جدی شده بود، اما در یکی دو سال اخیر نشان دادی برای استقلال تیم سابقت و هوادارانش احترام ویژه‌ای قائل هستی. معمولا بازیکنانی که در سپاهان حضور دارند احتمال پیوستن آنها به استقلال و پرسپولیس کم نیست، اما با رفتاری که در یکی دو سال اخیر داشتی به نوعی گمانه‌زنی‌ها برای پیوستن تو به پرسپولیس خیلی کمرنگ‌تر شده است.
امید نورافکن- ببینید گمانه‌زنی برای من نیست، اما چیزی که می‌توانم در ارتباط با این مسئله بگویم اینکه با باشگاه سپاهان قرارداد دارم و به امضایی که داده‌‌ام متعهد هستم و به کارم ادامه می‌دهم. حالا درباره آینده مسئله‌‌ای است که یک مقدار کار را عجیب و غریب می‌کند (باخنده). ولی خب من الان تحت قرارداد باشگاه سپاهان هستم و به این مسائل حاشیه‌ای که چه گمانه‌زنی و چه فکری درباره من می‌شود، کاری ندارم.

* در آخر برسیم به موضوع مهم خدمت سربازی خودت. آیا قولی از سوی فدراسیون به شما داده شده و چه درخواستی از مسئولان کشور به عنوان یکی از ستاره‌های تیم ملی داری؟
امید نورافکن- به ما وعده داده بودند بازیکنان لیگ برتری که در تیم ملی هستند، تا 28 سالگی امکان بازی داشته باشند و بازیکنان ملی‌پوش تا 30 سالگی. الان دوباره قانون‌ عوض شده و مثل اینکه بازیکنان لیگ برتر باید تیم‌هایشان را برای خدمت سربازی عوض کنند و بازیکنان لژیونر هم باید برگردند و خدمت سربازی را در ایران پشت سر بگذارنند. خب با این روش کل کارنامه فوتبالی یک بازیکن به هم می‌خورد، کلا همه چیز خراب می‌شود. من از مسئولان خواهش می‌کنم تبصره یا قانونی اضافه کنند که ما بتوانیم در همین زمان در کنار تیم‌مان در باشگاه‌هایمان باشیم و بازی کنیم و در اولین فرصت به خدمت مقدس سربازی برویم. امیدوارم تصمیم‌سازان دولت لطف کنند و برای کمک به بازیکنانی که زندگی خود را وقف دوره کوتاه فوتبال حرفه‌ای کرده‌اند، تصمیمی بگیرند که هم به نفع بازیکنان باشد و هم به نفع جامعه تا ما هم بتوانیم در باشگاه‌هایمان بمانیم و به یکباره همه چیز برای‌مان زیر و رو نشود.

دیدگاه‌ها