کد خبر : 2024672 | 08 خرداد 1403 ساعت 16:37 | 24.5K بازدید | 8 دیدگاه

سال 2080 میزبانی المپیک نامزدی ندارد

باورنکردنی: المپیک زمستانی بدون برف!

تغییرات آب و هوایی سبب شده تا تعداد نامزدهای میزبانی از بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی در هر دوره کاهش یابد.

باورنکردنی: المپیک زمستانی بدون برف!

به گزارش "ورزش سه"، تغییرات گسترده آب و هوایی در سراسر جهان برگزاری مسابقات مرتبط با ورزش‌های زمستانی به ویژه المپیک زمستانی را تحت تاثیر قرار داده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۸۰ میلادی تنها شهر ساپوروی ژاپن توانایی میزبانی از بازی‌های المپیک زمستانی با برف طبیعی را داشته باشد.

در سال‌های اخیر چالش‌های مرتبط با تغییر آب و هوا سبب شد تا برخی از مهم‌ترین مسابقات ورزش‌های زمستانی دستخوش آسیب شود. از رسیدن دمای هوا به ۲۰ درجه سانتی‌گراد در شهر سوچی میزبان المپیک زمستانی ۲۰۱۴ تا به تعویق افتادن مسابقات بیاتلون زنان به دلیل شرایط نامناسب هوا، زنگ خطر را برای فدراسیون بین‌المللی اسکی و اسنوبرد (FIS) و همچنین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به صدا درآورده است.

2027471

از زمان برگزاری نخستین دوره بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۱۹۲۴ به میزبانی شامونی فرانسه تا آخرین دوره این رویداد به میزبانی پکن در سال ۲۰۲۲، تنها ۲۱ شهر عهده‌دار میزبانی از المپیک زمستانی بوده‌اند.

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه واترلو در انتاریوی کانادا، نشان می‌دهد که دمای هوا در ماه فوریه گذشته در شهرهایی که از سال ۱۹۵۰ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بوده‌اند به طور متوسط حدود 4.8 درجه فارنهایت افزایش یافته است.

حتی در آخرین دوره بازی‌های المپیک زمستانی به میزبانی پکن که شاهد استفاده از برف مصنوعی در جریان مسابقات بودیم، دمای هوا 8.9 درجه فارنهایت افزایش پیدا کرده است.

2027473

جسی دیگینز دارنده سه مدال بازی‌های المپیک زمستانی از جمله طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ در پیونگ‌چانگ در مصاحبه با نیویورک‌تایمز از دشواری‌های مسابقه دادن بر روی برف مصنوعی گفته و معتقد است برف مصنوعی مسیر را برای اسکی‌بازان سخت‌تر و خطرناک‌تر خواهد کرد.

همچنین دنیل اسکات، استاد دانشگاه واترلو، در یک نظریه اظهار کرده است: با روند کنونی انتشار گازهای گلخانه‌ای در اوسط قرن جاری تنها چهار مکان مناسب و امن آب و هوایی خواهیم داشت و در پایان قرن فقط یک مکان با شرایط آب و هوایی مناسب برای زمین باقی می‌ماند.

با شرایط حال حاضر دریاچه پلاسید در ایالات متحده آمریکا، شهرهای لیلهامر و اسلو در نروژ ساپورو در ژاپن تنها شهرهایی هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۸۰ میلادی شرایط کنونی خود را حفظ کنند.

توافق‌نامه آب و هوایی پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اولین بار با حضور ۱۹۵ کشور تصویب شد نگاهی جدی به آسیب‌های وارده در اثر تغییرات اقلیمی دارد و تلاش دارد تا با کاهش گازهای گلخانه‌ای و کنترل تولید آن در کشورهای مختلف جهان افزایش دما را تا کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد محدود کند.

2027472

در خوش‌بینانه‌ترین حالت در صورتی که اهداف توافق‌نامه آب و هوایی پاریس محقق شود ۹ شهر از شهرهایی که تاکنون میزبان المپیک زمستانی بوده‌اند تا سال ۲۰۵۰ میلادی شرایط دمایی خود را تقریبا حفظ خواهند کرد و تا سال ۲۰۸۰ میلادی این عدد به تعداد هشت شهر خواهد رسید.

مدتی پیش نیز توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک گفته بود که تا اواسط قرن جاری بین ۱۰ تا ۱۲ کشور قابلیت میزبانی از بازی‌های المپیک زمستانی را دارند. در مورد بازی‌های پارالمپیک زمستانی شرایط بحرانی‌تر است، زیرا این رویداد بعد از المپیک زمستانی برگزار می‌شود و با افزایش دما در نیمکره شمالی کره زمین برگزاری پارالمپیک زمستانی را در ماه مارس با چالش‌های بسیاری از جمله کمبود برف روبرو کرده است.

در این میان سرنوشت یکی از پیست‌های اسکی در فرانسه نیز قابل توجه است. پیست اسکی Hautacam به تازگی نام خود را بهHautacam Plage تغییر داده است. این اتفاق بدنبال تغییرات اقلیمی و کاهش بارش برف در این پیست رخ داده و Hautacam مجبور شده تا ۲۰ مسیر اسکی خود را به مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل کند.

چندی پیش نیز اتحادیه بین‌المللی بیاتلون (IBU) دریافته است که حدود ۶۰ درصد ورزشکاران رشته اسکی بیاتلون، تغییرات اقلیمی را در هنگام تمرین و مسابقه احساس کرده‌اند. این تغییرات اقلیمی سبب شد تا در فصل گذشته فدراسیون بین‌المللی اسکی و اسنوبرد دو مسابقه را به میزبانی فرانسه وآلمان لغو کند.

2027474

همچنین با نزدیک شدن به زمان برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۶، نگرانی‌های فزاینده‌ای از تاثیر شرایط اقلیمی در مسابقات این رویداد وجود دارد.

تغییرات آب و هوایی سبب شده تا تعداد نامزدهای میزبانی از بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی در هر دوره کاهش یابد و در آخرین دوره برگزاری این رویداد در سال ۲۰۲۲ تنها دو شهر پکن و استکهلم نامزدهای نهایی میزبانی از بزرگترین رویدادهای ورزش‌های زمستانی جهان بودند.

مرتضی محسن پور

دیدگاه‌ها