
به گزارش «ورزش سه»، تنها چهار هفته تا پایان فصل باقی مانده، اما اعلام یک قانون جدید، معادلات صعود را بهطور کامل تغییر داده است. سازمان لیگ روز گذشته بهصورت رسمی اعلام کرد که علاوه بر قهرمان و نایبقهرمان لیگ یک، تیم سوم جدول نیز فرصت صعود به لیگ برتر را خواهد داشت. این تیم در دیداری پلیآف به مصاف مس رفسنجان، تیم شانزدهم لیگ برتر، میرود و برنده این مسابقه فصل آینده در لیگ برتر حضور خواهد داشت.
اعلام این قانون باعث شده چندین تیم لیگ یک، دستکم روی کاغذ، همچنان امیدوار به صعود باشند. با این حال، تیمهایی که از مدتها قبل در کورس مدعیان قرار داشتند، شانس بیشتری برای رسیدن به رتبه سوم دارند.
در این میان، صنعت نفت آبادان و سایپا همچنان از جدیترین مدعیان محسوب میشوند. دو تیم که در فراز و نشیبهای این فصل بارها در جمع مدعیان حضور داشتهاند، اکنون با ۵۰ امتیاز شرایطی کاملاً برابر دارند. آنها همچنین با توجه به فاصله هشت امتیازی با مس شهربابک، در صورت لغزش رقبا حتی میتوانند به صعود مستقیم نیز امیدوار باشند.

نکته جالب درباره این دو تیم، تغییرات متعدد روی نیمکت آنهاست. صنعت نفت فصل را با هدایت مسعود شجاعی آغاز کرد، سپس با حضور سیروس پورموسوی به یکی از مدعیان اصلی تبدیل شد و حالا پس از افت نسبی نتایج، محمد نوری هدایت این تیم را بر عهده گرفته است. در سوی دیگر، سایپا نیز فصل را با رضا عنایتی شروع کرد اما پس از جدایی او و حضورش در نساجی، محمد رجبزاده برای نخستین بار تجربه سرمربیگری خود را روی نیمکت نارنجیپوشان آغاز کرده است.
برنامه دو تیم تا پایان فصل نیز شباهتهای زیادی دارد. صنعت نفت و سایپا هر دو باید مقابل نود ارومیه و پالایش نفت بندرعباس قرار بگیرند. صنعت نفت در دو دیدار دیگر به مصاف مس کرمان و نیروی زمینی خواهد رفت و سایپا نیز با فرد البرز و شهرداری نوشهر روبهرو میشود.

در حال حاضر صنعت نفت به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به سایپا در رده سوم جدول قرار دارد، اما طبق اعلام سازمان لیگ، در پایان فصل معیار اصلی برای تعیین رتبه تیمهای همامتیاز، نتایج بازیهای رودررو خواهد بود. از این حیث، کفه ترازو به سود سایپاست؛ چرا که دیدار رفت دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید و سایپا در بازی برگشت با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید.