کد خبر : 1006924 | 31 فروردين 1392 ساعت 00:15 | 1K بازدید | 0 دیدگاه

والیبال جام باشگاه‌های آسیا - تهران

لشکرکشی آملی‌ها برای فتح آسیا

مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا در حالی از فردا (یک‌شنبه) به میزبانی تهران آغاز می‌شود که تمام شرایط برای موفقیت کاله آمل در این رقابت‌ها فراهم است.

لشکرکشی آملی‌ها برای فتح آسیا
 چهاردهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان باشگاه‌های آسیا (2013) در حالی از فردا (یک‌شنبه، اول اردیبهشت ماه) به میزبانی ایران و در تهران آغاز می‌شود که نماینده‌های ایران با مدال‌آوری در 12 دوره گذشته ایران را به عنوان پرافتخارترین کشور حاضر در این مسابقات معرفی کرده‌اند.
* نگاهی به ادوار گذشته و افتخارآفرینی نماینده‌های ایران
مسابقات والیبال قهرمانی مردان باشگاه‌های آسیا از سال 1999 آغاز و اولین دوره آن به میزبانی چین برگزار شد. در این رقابت‌ها که 13 دوره از برگزاری آن می‌گذرد، تهران میزبانی از 2 دوره را در سال‌های 2002 و 2004 بر عهده داشته و سومین میزبانی کشورمان اردیبهشت ماه امسال انجام می‌شود.
در طول این سال‌ها تیم‌های پیکان، صنام، سایپا و کاله مازندران به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا حاضر شدند و همه آنها دست پر از این مسابقات بازگشتند، اما تیم پیکان با کسب 10 عنوان از جمله 7 مقام قهرمانی در سال‌های 2002، 2006، 2007، 2008 ، 2009، 2010 و 2011،  دو نایب قهرمانی در سال‌های 2000 و 2004 و یک مقام سومی در اولین دوره در سال 1999 در این مسابقات به عنوان پرافتخارترین تیم آسیا شناخته شده است. تیم صنام با یک قهرمانی در سال 2004 و یک نایب قهرمانی در سال 2002، تیم سایپا با یک مقام نایب قهرمانی در سال 2005 و تیم کاله مازندران با یک مقام سومی در سال 2012 به کار خود در این مسابقات پایان دادند.
نمایندگان کشورمان تنها در سال 2001 نتوانستند صاحب مدال شوند و ضمن اینکه این مسابقات در سال 2003 هم برگزار نشد، اما پس از ایران، نمایندگان کره‌جنوبی در رده دوم پرافتخارترین‌های آسیا قرار دارند. نمایندگان این کشور با دو مقام قهرمانی در سال‌های 2000 و 2001 و یک نایب قهرمانی در سال 1999 توانسته‌اند در رده دوم قرار گیرند. بعد از ایران و کره‌جنوبی هم کشور قزاقستان با یک مقام قهرمانی، سه نایب قهرمانی و دو عنوان سومی در مکان بعدی این رده‌بندی قرار دارند.
چین، قطر، عربستان سعودی، ژاپن و اندونزی سایر کشورهایی هستند که در 14 دوره قبلی این مسابقات توانستند به یکی از مدال‌های رنگی دست پیدا کنند و در رده‌های چهارم تا هشتم قرار بگیرند.

دور مقدماتی چهاردهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان باشگاه‌های آسیا از اول اریبهشت ماه با حضور 14 کشور ایران، کویت، امارات، تایوان، عراق، قطر، ازبکستان، لبنان، هند، چین، عمان، قزاقستان، مالدیو و ژاپن برگزار می‌شود؛ این برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری این مسابقات است که 14 تیم در مسابقات حاضر می‌شوند.
* قدرت‌نمایی در لیگ و اطمینان خاطر به اهالی والیبال
قهرمان لیگ برتر ایران در سال 91 نماینده مازندران است که برای دومین سال پیاپی بعد از قهرمانی در لیگ برتر ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا حضور پیدا می‌کند. این تیم در اولین تجربه آسیایی خود به مقام سوم رسید تا در جمع مدال‌آوران باشگاه‌های آسیایی قرار بگیرد.
در این بین کاله با قدرت‌نمایی که در رقابت‌های لیگ برتر و به خصوص بازی‌های پلی‌آف داشت اطمینان خاطر بالایی را نصیب جامعه والیبال کرد تا در چهاردهمین دوره این مسابقات که به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود به سکوی برتر دست یابد.
بهروز عطایی سرمربی این تیم که سال‌ها برای رسیدن به قهرمانی، در این تیم مازندرانی تلاش کرده، دومین میدان آسیایی را برای قهرمانی کاله مساعد می‌بیند و به همین دلیل بازیکنانش را برای رسیدن این جایگاه آماده می‌کند.
* آغاز تمرینات در غیاب ملی‌پوشان و تعامل خوب با فدراسیون
بازیکنان این تیم بعد از پایان لیگ، با استراحتی کوتاه از 7 فروردین ماه اردوی آماده‌سازی خود را برپا کردند تا در غیاب بازیکنان ملی‌پوش خود تمرینات را برگزار کنند. آنها در اردوی اول خود تمرینات آمادگی جسمانی، تکنیک‌های فردی، دریافت و سرویس را بیش از سایر تمرینات در دستور کار قرار دادند تا با اضافه شدن ملی‌پوشان خود در تهران، تمرینات تیمی و تاکتیک‌های خود را مرور کنند، البته اگرچه نبود بازیکنانی همچون زرینی، قرا، موسوی، محمودی، قائمی و غلامی در تمرینات کار مربیان این تیم را سخت کرده، اما مسئولان این تیم با همکاری با فدراسیون و برای موفقیت تیم ملی هرگونه همکاری را انجام دادند و طبق برنامه قرار شد این بازیکنان که در اردوی تیم ملی حضور دارند از روز جمعه 22 فروردین ماه به تیم کاله ملحق شوند و به همراه تیم باشگاهی خود برای رقابت‌های باشگاه‌های آسیا آماده شوند.
* بازارگرد، محمدی‌نژاد و سجادی اضافه شدند؛ محمودی نرسید
شهرام محمودی که یکی از بازیکنان کلیدی تیم کاله در لیگ برتر بود به دلیل مصدومیت کهنه‌ای که از مسابقات لیگ برتر دارد، در حال مداوا در اردوی تیم ملی است و نمی‌تواند تیم کاله را در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا همراهی کند. این بازیکن پشت خط‌زن که نبودش کادر مربیان کاله را دچار نگرانی کرد باید مدتی را به درمان مصدومیتش بپردازد و به همین دلیل عطایی سرمربی این تیم مهدی بازارگرد از پیکان تهران را جایگزین این بازیکن کرد تا نبود محمودی به تیم مازندرانی ضربه نزند، اما تیم کاله علاوه بر بازارگرد، از دو بازیکن کمکی دیگر هم در این مسابقات بهره می‌برد؛ محمدی‌نژاد از تیم پیکان و سجادی از تیم شهرداری تبریز که برای پر کردن خلأ این تیم و برای موفقیت در رقابت‌های پیش ‌رو به همراه تیم کاله تمرین می‌کنند.
به این ترتیب عبادی‌پور، موسوی عراقی، محمدی‌نژاد، رنجبر، نریمان‌نژاد، پتکوویچ، زرینی، قائمی، سجادی، جعفری، غلامی، علیزاده، بازارگرد و قرا، 14 بازیکن تیم کاله در رقابت‌های باشگاه‌های مردان آسیا هستند.
* بازی‌های تدارکاتی مناسب مقابل شاگردان ولاسکو و اکبری
آملی‌ها در راه آماده‌سازی خود 3 دیدار تدارکاتی هم با تیم‌های ملی بزرگسالان و زیر 23 سال انجام دادند؛ نخستین بازی تدارکاتی کاله با تیم ملی بزرگسالان روز یکشنبه، 25 فروردین برگزاری شد. در این مسابقه کاله که همه ملی‌پوشان خود را  شامل موسوی، قائمی، زرینی و غلامی در اختیار داشت، توانست شاگردان ولاسکو را شکست دهد. شاگردان خولیو ولاسکو در ست اول 25 بر 18 پیروز شدند و ست‌های دوم تا چهارم را 25 بر 21،  25 بر 16 و 25 بر 22 واگذار کردند.
در پایان با توافق سرمربیان، ذخیره‌های دو تیم یک ست دیگر بازی کردند که در این ست تیم ملی 25 بر 17 پیروز شد.
در دومین مسابقه باز هم آملی‌ها موفق شدند حریف خود را شکست دهند تا نشان دهند آمادگی بالایی برای افتخار آفرینی در آسیا دارند. در دیدار دوم، کاله در حالی که بازیکنان ملی‌پوش خود را در اختیار داشت برابر تیم ملی به میدان رفت و با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی دست یافت. در این بازی بهروز عطایی و بازیکنانش ست‌های اول، سوم و پنجم را با نتایج 25-16، 25-19 و 15-10 به سود خود به پایان رساندند و تیم ملی هم ست‌های دوم و چهارم را با نتایج 25-13 و 25-19 پیروز شد. تیم کاله همچون بازی گذشته با ترکیب پتکوویچ، قرا، موسوی، غلامی، قائمی، زرینی و علیزاده به میدان رفت. ضمن اینکه تیم ملی هم با همان ترکیب بازی اول یعنی معروف، داودی، تشکری، احمدی، کشاورزی، فائزی و ظریف بازی را آغاز کرد. مربیان هر دو تیم هم در ست‌های مختلف همه بازیکنان خود را در میدان به کار گرفتند.
سومین بازی تدارکاتی آملی‌ها هم برابر تیم ملی زیر 23 سال با هدایت پیمان اکبری برگزار شد که در این مسابقه تدارکاتی شاگردان پیمان اکبری موفق شدند با نتیجه 3 بر یک کاله را مغلوب کنند. در این بازی بهروز عطایی و بازیکنانش تنها ست سوم را 25 بر 23 به سود خود به پایان رساندند و پیمان اکبری و تیم ملی زیر 23 سال هم در ست‌های اول، دوم و چهارم با نتایج 28-26،26-24 و 25-21 پیروز شدند.
* کار آسان در مرحله مقدماتی و راه طولانی برای قهرمانی
در این بین برگزاری این مسابقات با حضور 13 تیم حساسیت خاصی به این مسابقات داده است، چراکه پیش از این رقابت‌های آسیایی با حضور 8 تیم برگزار می‌شد، همین موضوع کار تیم‌ها را برای رسیدن به جام قهرمانی سخت‌تر می‌کند و به این ترتیب نماینده کشورمان هم در این مسابقات باید برای بالا بردن جام قهرمانی و نگاه داشتن آن در ایران تلاش بسیاری کند.
کاله در دور مقدماتی در گروه A با تیم‌های امارات و تایوان هم‌گروه است و به نظر می‌رسد این تیم در دور مقدماتی مسابقات کار چندان سختی را در پیش نخواهد داشت. تیم کویت هم که نتوانست خود را به تهران برساند و مسئولان این تیم را از حضور در مسابقات حذف کردند و به این ترتیب گروه نخست این مسابقات سه تیمی شد.
* تفکرات انتقامی آملی‌ها و گروه‌بندی مسابقات
آملی‌ها در روز نخست و از ساعت 17 در سالن 12 هزار نفری آزادی باید برابر نماینده تایوان قرار بگیرند. پس از آن و در بازی دوم تیم کاله باز هم از ساعت 17 برابر نماینده امارات صف‌آرایی می‌کند.
نماینده کویت هم نتوانست خود را به تهران برساند و مسئولان برگزاری مسابقات حضور این تیم را در مسابقات منتفی دانستند و اعلام کردند این رقابت‌ها با 13 تیم بر طبق همان برنامه اعلام شده بدون تغییر برگزار خواهد شد.
به این ترتیب به دلیل نیامدن تیم کویت که در گروه "الف" این رقابت‌ها قرار دارد، تیم کاله مازندران، نماینده کشورمان در روز سوم (سه‌شنبه)  این رقابت‌ها استراحت دارد و این مسابقات با حضور 13 تیم آسیایی در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌شود.
آملی‌ها در دومین حضور خود می‌خواهند نشان دهند که در دوره گذشته روی یک اتفاق عنوان قهرمانی را از دست دادند؛ به همین دلیل در این دوره با تفکراتی انتقامی به مصاف حریفان می‌روند برای ماندن جام در ایران تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.
نماینده‌های ایران برای حضور در مسابقات آسیایی معمولا مشکلاتی را با فدراسیون یا تیم‌های ملی داشتند، اما این بار به نظر می‌رسد همه چیز آرام است و آملی‌ها می‌توانند بدون هیچ گلایه و اعتراضی وارد میدان آسیایی شوند و برای ایران افتخارآفرینی کنند.
طبق برنامه این مسابقات در 4 گروه در مرحله مقدماتی برگزار می‌شود که گروه‌بندی تیم‌ها به شرح زیر است:
گروه A: امارات، تایوان و ایران (کاله مازندران)
گروه B: عراق، قطر و ازبکستان
گروه C: لبنان، هند و چین
گروه D: عمان، قزاقستان، مالدیو و ژاپن
* جدول مدال‌آوران مسابقات والیبال قهرمانی مردان باشگاه‌های آسیا به شرح زیر است:
1999: چین - کره جنوبی – ایران(پیکان)
2000: کره جنوبی – ایران(پیکان)  – چین
2001: کره جنوبی – ژاپن – چین
2002: ایران(پیکان)  – ایران(صنام) – قزاقستان
2004: ایران(صنام) – ایران(پیکان) - قزاقستان
2005: قزاقستان – ایران(سایپا) – چین
2006: ایران(پیکان)  – قزاقستان - اندونزی
2007: ایران(پیکان)  – عربستان صعودی – قطر
2008: ایران(پیکان) – قزاقستان - ژاپن
2009: ایران(پیکان)  – عربستان صعودی - قطر
2010: ایران(پیکان)  – قطر – ژاپن
2011: ایران(پیکان) – قزاقستان - چین
2012: قطر – چین – ایران (کاله مازندران)

دیدگاه‌ها