کد خبر : 1241364 | 29 اردیبهشت 1394 ساعت 10:07 | 9K بازدید | 0 دیدگاه

نتایج مرحله دوم لیگ جهانی دوومیدانی الماس

دومین مرحله لیگ الماس در شرایطی به پایان رسید که مهمترین اتفاق این رقابت در دوی 200 متر بود که سرانجام پس از 6 سال به سلطه دوومیدانی کاران جامائیکایی پایان داده شد.

نتایج مرحله دوم لیگ جهانی دوومیدانی الماس
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی، دومین مرحله رقابت‌های "لیگ الماس" روز یکشنبه در شهر شانگهای چین برگزار و نفرات برتر 16 ماده این مسابقات مشخص شد. در این گزارش به صورت اجمالی به مهمترین اتفاقات این رویداد بزرگ اشاره می‌شود.

مردان

پرتاب دیسک:

پرتاب پیتر ملاخوفسکی به میزان 64 متر و 65 سانتیمتر در دور پایانی، پیروزی برابر رابرت اربانک، هموطن ارمنستانی را ممکن ساخت. این در حالی بود بود که اربانک، برنده مدال برنز مسابقات اروپایی با پرتاب 64 متر و 47 سانتیمتر در دور دوم توانسته بود با چهار سانتیمتر اختلاف، صدرنشین بماند.

مالاخوفسکی با پرتاب 64 متر و 43 سانتیمتر تا دور ششم، فقط توانسته بود مکان دوم جدول را برای خود حفظ کند، اما در این دور برنده مدال نقره جهانی، موفقیت خود در سال 2013 در همین مسابقات را تکرار کرد و اول شد. ویکاس گودا پرتابگر هندی قهرمانی آسیا و قهرمان بازیهای کشور های مشترک المنافع با 63 متر و 90 سانتیمتر پرتاب، عنوان سوم را به دست آورد.

جالب آنکه "گرد کانتر" قهرمان سابق جهان و المپیک از کشور استونی، جایگاهی بهتر از نهم به دست نیاورد.

دو 400 متر

"کرانی جیمز" قهرمان المپیک در این ماده کار ساده ای را در مصاف با "لاشون مریت" رقیب اصلی خود در پیش داشت و در نهایت با 44 ثانیه و 66 صدم ثانیه، عنوان اول را به دست آورد. پس از دونده اهل گراندا، هم تیمی آمریکایی مریت، "تونی مک کوئی" با تنها چهار صدم ثانیه اختلاف توانست رتبه دوم را از آن خود سازد. "دیوید وربرگ" آمریکایی هم چهارم شد

دو 1500 متر:

سه رتبه اول را کنیایی ها از آن خود کردند. "سیلاس کلیپ لاگات" با زمان 3 دقیقه و 35 ثانیه و 29 صدم ثانیه، با کنترلی مثال زدنی در دور آخر بر هموطن خود "هیلاری انگیتیک" با زمان 3 دقیقه و 35 ثانیه و 40 صدم ثانیه غلبه کند. عنوان سوم هم به "کالنیز چوبوی" رسید. "بن بلنکنشیپ" تازه وارد آمریکایی با زمان 3 دقیقه و 35 ثانیه و 48 صدم ثانیه چهارم شد.

هشت نفر اول این فهرست به صدر جدول رده بندی جهانی صعود می‌کنند.

دو 200 متر

رقابت نیم دور حساس 200 متر با برتری " آلونسیو ادوارد" در جدال با سه جامائیکایی به پایان رسید. دونده پانامایی با ثبت زمان 20 ثانیه و 33 صدم ثانیه و تنها سه صدم ثانیه سریعتر از جولین فورت از خط پایان عبور کرد. نیکل آشمیاد، دونده ای که با یک امتیاز اختلاف قهرمانی این رقابتها در سال 2014 را به ادوارد واگذار کرده بود با 20 ثانیه و 44 صدم ثانیه، سوم شد. این اولین قهرمانی یک دونده غیر جامائیکایی در این رقابتها پس از سال 2009 و قهرمانی "والاس اسپیرمون" آمریکایی بود. پیش از این قهرمانی بین "یوسین بولت" و "وارن ویر" دست به دست می شد.

دوی سه هزار متر با مانع

فرار دیدنی " جایروس بیرچ" مدافع عنوان قهرمانی، برتری در این ماده را در میان جمعی از هموطنانش برای او به ارمغان آورد. این دونده با زمان 8 دقیقه و پنج ثانیه و 36 صدم ثانیه از کیلومتر دوم خود را از سایرین جدا کرد و تلاش های بی وقفه پل کوچ، برنده مدال برنز المپیک پکن و کانسسلوس کیپروتو، صاحب مدال نقره مسابقات جهانی 2013، نتیجه ای را در بر نداشت تا این دو به ترتیب با زمان های 8 دقیقه و 11 ثانیه و 39 صدم ثانیه دوم و سوم شوند. هشت جایگاه اول نصیب کنیایی ها شد.

دو 110 متر با مانع

دیوید الیور با سریعترین رکورد خود در سال 2015 موفق شد اورلاندو ارتکا از کوبا را پشت سر گذاشته و با زمان 13 ثانیه و 17 صدم ثانیه اول شود. بدین ترتیب و با اختلاف دو دهم ثانیه ای نسبت به نفر دوم، اولیور آمریکایی حتی توانست " آریس مریت" صاحب رکورد جهانی این ماده را نیز به جایگاه سوم بفرستد. مریت آمریکایی زمان 13 ثانیه و 25 صدم ثانیه را به دست آورد.

"لیو زیانگ" دونده چینی نتوانست قهرمانی خود در سال 2014 را مقابل هم وطنانش تکرار کند و با زمان 13 ثانیه و 36 صدم ثانیه به مکان ششم بسنده کرد؛ یک پله پایین تر از سرگی شوبنکوف روسی، دارنده مدال برنز جهانی.

پرش طول

"الکساندرا منکوف" روس، نزدیک ترین رقابت ممکن را در جدال با "جفری هندرسون" به سود خود پایان داد. در حالیکه چهار نفر اول تنها با 6 سانتیمتر اختلاف از یکدیگر قرار گرفتند. در این بین "منکوف" موفق به پرش هشت متر و 27 سانتیمتری شد. پرش هشت متر و 26 سانتیمتری "هندرسون" آمریکایی در دور اول برتری تا دور پنجم را از آن وی ساخت. اما در این دور "منکوف" روس تنها با یک سانتیمتر اختلاف صدرنشین شد. پرش دور چهارم "وانگ جیاتان" به میزان هشت متر و 25 سانتیمتر، او را موقتا در جایگاه دوم قرار داد و در نهایت جایگاه سوم را از آن خود ساخت. "گرگ روترفورد" قهرمان انگلیسی بازیهای المپیک و رقابتهای اروپایی با پرش هشت متر و پنج سانتیمتری تنها جایگاه هفتم را به دست آورد. این بهترین عملکرد او در سال 2015 بوده است .

پرش ارتفاع

"موتاز بارشیم" قطری توانست به رقیب رکورد دار خود "بودان باندرانکو" با پرش دو متر و 38 سانتیمتری غلبه نماید این پرش یک سانتیمتر بیشتر از پرش "باندارنکو" در رقابتهای کاوازاکی در هفته گذشته بود. در حالی که پرنده اوکراینی در این رقابت تنها توانست دو متر و 32 سانتیمتر بپرد. قهرمان جهان می توانست ارتفاع بیشتری را انتخاب کند ولی مانع دو متر و 35 سانتیمتری را نپذیرفت تا همه چیز به مانع دو متر و 38 سانتیمتری برسد.

"بارشیم" در پرش اول این مانع را رد کرد ولی " باندرانکو" پس از دو بار خطا، مانع دو متر و 41 سانتیمتری را انتخاب کرد که نتوانست از آن نیز عبور کند.

"گووی ژانگ" چینی هم با پرش دو متر و 32 سانتیمتری در دومین تلاش خود عنوان سوم را کسب کرد.

زنان

دو پنج هزار متر

"آلماز آیانا" دونده اتیوپیایی با فرار خیره کننده خود توانست علاوه بر کسب یک رکورد در لیگ الماس، در رده سوم جهان هم جای بگیرد. دارنده مدال برنز جهان از اواسط مسیر رفته رفته خود را از سایر نفرات جدا کرد تا در رقابت با حریفانی از شرق آفریقا، در نهایت با زمان 14 دقیقه و 14 ثانیه و 32 صدم ثانیه به مقام اول دست یابد.

دو 800 متر

"اونیک سام" قهرمان بازیهای کشورهای مشترک المنافع و آفریقا اولین موفقیت خود در سال 2015 را با زمان دو دقیقه و 28 صدم ثانیه جشن گرفت تا گامی مهم برای دفاع از عنوان قهرمانی اش بردارد. قهرمان رقابتهای سال 2014 با 13 امتیاز به شدت از جانب "ژانت یپکاسگی" کنیایی تحت فشار قرار گرفته بود، اما برنده 14 رقابت دوی 800 متر در سال گذشته، با زمان 2 دقیقه و یک ثانیه و 14 صدم ثانیه به مقامی بهتر از سومی نرسید. "مالیکا آکائوی" از مراکش با کسب زمان دو دقیقه و 73 صدم ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت.

دو 400 متر با مانع

"کالیسه ایپنسر" از جامائیکا با زمان 54 ثانیه و 71 صدم ثانیه جمعی از دوندگان آمریکایی را پشت سرگذاشت و اول شد. او که سال گذشته هم در این رقابتها برتری محسوسی نسبت به سایرین داشت از خط چهارم مسابقه را شروع کرد و در نهایت "تیغانی ویلیامز" آمریکایی را پشت سر گذاشت. فینالیست مسابقات جهانی و بازیهای المپیک با 55 ثانیه و 27 صدم ثانیه دوم شد و "کاساندرا تاته" هموطن وی با 55 ثانیه و 68 صدم ثانیه به مقام سوم رسید. "لاشیندا دموس" قهرمان جهان در سال 2011 به مقامی بهتر از پنجمی نرسید.

دو 100 متر

" بلد سینگ اوکاگباره" از نیجریه برای تمام قهرمانان جامائیکایی این رشته در بخش مردان خط و نشان کشید و عنوان اول را به دست آورد. او با وجود یک دهم ثانیه اختلاف نسبت به "توری بووی" از آمریکا و با زمان 10 ثاینه و 98 صدم ثانیه به مقام نخست رسید.

زمان "بووی" 11 ثانیه و هفت صدم ثانیه بود. "میکله لی آهی" اهل ترینیدادو توباگو با زمان 11 ثانیه و 13 صدم ثانیه جایگاه سوم را به دست آورد . " شلی آن فریز-پرایس" قهرمان دو دوره المپیک و سه دوره مسابقات جهانی در جایگاه پنجم قرار گرفت.

پرتاب وزنه

"گانگ لیجیائو" مقابل چشمان هموطنان خود با دو پرتاب فوق العاده توانست بالاتر از "کریستینا شوانیتز" از آلمان قرار بگیرد.

دارنده مدال برنز المپیک و مسابقات جهان با 19 متر و 82 سانتیمتر شروع کرد و بالافاصله پرتاب 19 متر و 94 سانتیمتری رقیب آلمانی خود را با پرتاب 20 متر و 23 سانتیمتری خود پاسخ داد. او سه پرتاب بالای 19 متر دیگر هم داشت تا بتواند اولین پیروزی خود در رقابتهای شانگهای را پس از سال 2011 به دست آورد.

"گو تیانکیان" 19 ساله، قهرمان جوانان جهان با بهبود 20 سانتیمتری رکورد خود و کسب رکورد 18 متر و 87 سانتیمتر جایگاه چهارم را به دست آورد. او تنها 9 سانتیمتر کمتر از "تیا بروکس" آمریکایی و فینالیست مسابقات جهانی مسکو پرتاب کرده بود تا "بروکس" سوم شود.

پرش سه گام

"کاترین ایبارگوئن" به راحتی توانست به روند موفقیت های خود در این ماده ادامه دهد و تنها دو سانتیمتر کمتر از رکورد جهانی خود 14 متر و 87 سانتیمتر، پرید. تمام پرش های این ورزشکار کلمبیایی با شادی بیش از اندازه تعداد اندک هموطنان او در گوشه ای از ورزشگاه همراه بود.

"اولگا سالادوکا" از اوکراین قهرمان سال 2011 جهان با کسب رکورد 14 متر و 62 سانتیمتر در دور ششم مقام دوم را به دست آورد. پرش 14 متر و 38 سانتیمتری اولگا "ریپا کووا" از قزاقستان هم برای کسب عنوان سوم کافی بود. قهرمانی بازیهای المپیک آخرین فردی بوده که "ایبار گوئن" را شکست داده است آن هم در فینال المپیک 2012 لندن.

پرتاب نیزه

در میان جمعی از قهرمانان و بزرگان این ماده " هوی هویلو" با پرتاب 64 متر و هشت سانتیمتر هموطنان خود را به وجد آورد.

فینالیست بازیهای المپیک که هرگز مدال مهمی به دست نیاورده بود با پنج سانتیمتر اختلاف نسبت به " سانت ویلیون" از آفریقای جنوبی در دور اول که پرتاب 63 متر و 27 سانتیمتری داشت پیش افتاد. این پرتاب بهتر از رکورد " لیو شینگ" در سال 2013 بود. در دور دوم قهرمان چهار دوره مسابقات آفریقا پرتاب 63 مترو 60 سانتیمتری داشت اما رکورد دار سابق آسیا باز هم در دور سوم پیش افتاد و دیگر هرگز پرتابی بهتر از پرتاب های او انجام نشد. " کیم میکل" قهرمان بازیهای کشورهای مشترک المنافع از استرالیا با پرتاب 63 متر و 60 سانتیمتر سوم شد. "کریستینا اوبر گفول" آلمانی و قهرمان جهان که پس از پشت سر گذاشتن دوری چند ماهه به دلیل تولد فرزندش جایگاه ششم را به دست آورد. " لی لینگوی" چینی و رکورد دار آسیا با پرتاب 62 متر و 47 سانتیمتر در دور آخر تنها به جایگاه پنج رسید.

پرش با نیزه

"نیکولتا کریا کوپولو" از یونان با پرش چهار متر و 73 سانتیمتری خود ضمن ثبت یک رکورد ملی توانست بر هموطن خود "اکا ترینی استفانیدی" غلبه کند. این پرش دو سانتیمتر بیشتر از رکوردی بود که استفانیدی یک ماه قبل در رقابتهای دس مونیس بر جای گذاشت.

"یاریس لی سیلوا" قهرمان مسابقات داخل سالن در مکان سوم جای گرفت. استفانیدی در دومین تلاش خود به رکورد چهار متر و 58 سانتیمتر رسید و بالاتر از سیلوا با همین میزان پرش در دور سوم ایستاد.

وی انتخاب چهارمتر و 63 سانتیمتری را کنار گذاشت تا کار به مانع چهار مترو 68 سانتیمتری برسد که "تریا کوپولو" در سومین تلاش خود به این ارتفاع دست یافت و سپس در دومین پرش از مانع چهار متر و 73 سانتیمتری هم عبور کرد. "لی لینگ چگینی" و رکورد دار آسیا با پرش چهار متر و 48 سانتیمتر و بالاتر از "آلانا بوید" قهرمان دو دوره بازیهای کشورهای مشترک المنافع قرار گرفت.

دیدگاه‌ها