کد خبر : 1356253 | 18 شهریور 1395 ساعت 14:16 | 8.2K بازدید | 0 دیدگاه

دومین میزبانی بعد از چهل و دو سال

جشن بسکتبال در سالن 12 هزار نفری

از آن روز تا امروز و فردایی که قرار است رقابت‌های آسیا چلنج یا همان کاپ آسیایی خودمان در تهران برگزار شود، 42 سال می‌گذرد! به سال‌هایی که بسکتبال ایران رفته رفته و آرام آرام رشد کرد و در نهایت در یک سوم پایانی، راه پیشرفت را سریع‌تر طی کرد و به قله بسکتبال آسیا رسید.

جشن بسکتبال در سالن 12 هزار نفری

به گزارش "ورزش سه"، بسکتبال در روزگاری بدون شک بهترین و موفق ترین رشته تیمی ورزش ایران بود و در کنار قهرمانی‌های پیاپی در آسیا، خیلی زودتر از والیبال به رقابت‌های جهانی و المپیک رسید اما نشد و شاید هم نتوانست آنطور که باید و شاید نگاه‌ها را به سمت خودش بچرخاند.



آخرین میزبانی ما، مجموعه آزادی و همین پنج سالن را برای‌مان به ارمغان آورد. در این چهل و دو سال اما نه سالن دیگری ساخته شد و نه میزبانی دیگری گرفتیم که برایش سالن بسازیم یا برعکس! چهار قهرمانی در آسیا، المپیکی شدن در پکن و حضور‌های پیاپی در رقابت‌های جهانی کافی نبود تا یکی از مدیران ورزش ایران در دهه‌های گذشته، به درخواست‌های بسکتبالی‌ها گوش دهد و یک سالن شیک و استاندارد در مرکز شهر برای آنها بسازد. سالنی که می‌توانست خیلی پیش از اینها و در زمانی که در اوج و به اصطلاح خودمان آقای بسکتبال آسیا بودیم، میزبانی جام ملت‌ها را بگیریم. که نه سالنی ساخته شد و نه میزبانی گرفته شد.


بسکتبال ایران بعد از چهل و دو سال، باز هم نتوانسته میزبانی تورنمنت اصلی آسیا و انتخابی جهانی و المپیک را بگیرد. با این حال قدم بزرگی در این راه برداشته و رقابت‌های آسیا چلنج که در سال‌های گذشته با نام کاپ آسیا برگزار می‌شد را از فردا در تهران و سالن دوازده هزار نفری میزبانی می‌کند، رقابت‌هایی با حضور هشت تیم برتر آسیا که تیم ایران مدعی نخست قهرمانی در آن است.


شاگردان این روزهای بائرمن قرار است آرزوی چندین نسل از بسکتبالیست‌های ایران را تجربه کنند. تجربه بازی در خانه و مقابل چشمان هزاران تماشاگر خودی. اتفاقی که بر عکس آن را بارها و بارها تجربه کردند و در مقابل چشمان تماشاگران، در خانه حریف پیروز و جام قهرمانی را بالای سر بردند. با این حال همه‌شان دلشان می‌خواهد برای یک بار هم که شده، در خانه جشن قهرمانی بگیرند. آن هم در سالن دوازده هزار نفری که تمام سکوها و صندلی‌هایش را هوادارانشان پر کرده باشند.


بائرمن گفته بود که این بازی‌ها بار معنوی بیشتری دارد تا فنی. وضعیت تیم‌های شرکت کننده هم این را نشان خواهد داد که نه چینی‌ها آن تیم المپیکی شان را می‌آورند و نه فیلیپین با ترکیب کامل به تهران سفر می‌کند. با این حال ارزش بازی‌ها همان‌هایی است که تمام خطوط بالا را به آن اختصاص داده‌ایم.


این بازی‌ها مهم است چون هواداران بسکتبال می‌توانند برای اولین بار در سالن بزرگ آزادی و در تورنمنتی رسمی در سطح آسیا تیم ملی را ببینند و در آخر همه با هم در این سالن جشن قهرمانی بگیرند. بهترین فرصت است تا با نشان دادن ظرفیت‌های میزبانی مان به فیبا آسیا، برای گرفتن میزبانی مهم‌ترین رویداد قاره کهن یعنی جام ملت‌ها اقدام کنیم.


شاید بتوانیم مثل چینی‌ها، دوره آینده در همین سالن 12 هزار نفری جشن صعود به المپیک بگیریم و دوباره برگردیم به روزهای خوب بسکتبال. باید کمی دندان روی جگر گذاشت و بازهم مثل چینی‌ها در این چهار سال دندان طمع را از مدال‌های آسیایی کشید و به فکر المپیک توکیو بود.

دیدگاه‌ها