کد خبر : 1374657 | 03 آذر 1395 ساعت 15:50 | 25.2K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش:

چمپیونزلیگ یا لیگ اروپا؛ کدام پرسودتر است؟

لیون از یوروپالیگ بیش از لیگ قهرمانان سود می برد؛ مثال المپیک لیون نشان می دهد در فوتبال تجاری امروز چه نوع محاسباتی در مدیریت مد نظر قرار می گیرند.

چمپیونزلیگ یا لیگ اروپا؛ کدام پرسودتر است؟

به گزارش "وررش سه"، اگر چه رسیدن به بالاترین سطح رقابت ها، آرزوی هر باشگاه فوتبال در جهان است، ولی الویت مدیریتی صنعتی فوتبال، درآمدزایی است و بعضی اوقات بازی در رده پایین تر سود بیشتری را نصیب باشگاه می کند.
صحبت های ژان میشل اولا مدیر باشگاه المپیک لیون قبل از بازی مقابل سویل، موجب خشم بسیاری از فرانسوی ها شد: "ادامه مسیر ما در یوروپالیگ به جای لیگ قهرمانان لزوما بد محاسبه ای نیست."

مگر می شود بازی در سطحی پایین تر را ترجیح داد؟ با این حال مشکل بتوان استدلال آقای اولا را زیر سوال برد.   

 

 

1158882

 


اطمینان از کوتاه بودن ادامه راه در لیگ قهرمانان


اگر المپیک لیون از گروهش صعود کند، به احتمال قوی در مرحله یک هشتم حذف خواهد شد، یا نهایتا در یک چهارم. در این صورت میزان درآمد حاصل از حق پخش ناچیز خواهد بود: 3.5 میلیون یورو(حذف در یک هشتم) و 7.4 میلیون یورو(حذف در یک چهارم). به این رقم باید فروش بلیت مسابقه یا مسابقات را هم اضافه کرد. با فرض اینکه پنجاه درصد شانس برای رسیدن این تیم به یک چهارم نهایی متصور شویم، امید لیون به دریافتی خالص 9.2 میلیون یورو محدود می شود.


فرصت واقعی بازی های ممتد در یوروپالیگ


در صورت ادامه مسیر در یوروپالیگ، چشم انداز حذف زودهنگام بسیار ضعیف است. می توان تصور کرد که این تیم از مراحل یک شانزدهم و یک هشتم به سادگی عبور کند و در مرحله یک چهارم، پنجاه درصد شانس صعود به نیمه نهایی را دارد. حق پخش دریافتی ناچیز خواهد بود: 200 هزار یورو برای یک شانزدهم، 350 هزار برای یک هشتم، 450 هزار برای یک چهارم و یک میلیون یورو برای نیمه نهایی احتمالی. ولیکن دریافتی بابت "پذیرایی"، نامی که جدیدا به موقعیت تجاری میزبان مسابقات داده اند چون به جز فروش بلیت شامل فروش کالا و خدمات دیگر نیز می شود، درآمد لیون را می توان تا 9.5 میلیون یورو برآورد کرد و برخلاف لیگ قهرمانان، این باشگاه شانس زیادی برای رسیدن به مراحل بالاتر خواهد داشت.
با فرمول فعلی، سهم کشورهای بزرگ(بر حسب قدرت خرید مخاطبین) از حق پخش تلویزیونی بیشتر است. ولی به محض رسیدن به مرحله حذفی این مزیت از بین می رود. یک باشگاه فرانسوی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حدودا 45 میلیون یورو حق پخش دریافت می کند ولی همانطور که قبلا دیدیم در مرحله حذفی رقم حق پخش برای لیون بسیار کمتر است.  
نگارنده قبلا طی مقاله ای به تفاوت ماهوی فوتبال ملی و باشگاهی و اهداف و برنامه ریزی های تجاری باشگاه ها اشاره کرده بود. مثال المپیک لیون نشان می دهد در فوتبال تجاری امروز چه نوع محاسباتی در مدیریت مد نظر قرار می گیرند و تا چه حد مبحث "پذیرایی" در بخش اقتصاد باشگاه ها پررنگ شده است.

 

 

نویسنده: شاهین اشکان

دیدگاه‌ها