کد خبر : 1482097 | 29 آذر 1396 ساعت 10:09 | 13.5K بازدید | 0 دیدگاه

دیزین برف ندارد؛ اسکی فعلا تعطیل شد!(عکس)

پیست اسکی دیزین در آستانه شروع فصل زمستانی همچنان برف ندارد و راه اندازی نشده است.

به گزارش "ورزش سه"، پیست دیزین در چند دهه اخیر به یکی از پیست های اصلی خاورمیانه در فصل سرما تبدیل شده است. علاوه بر برگزاری مسابقات متعدد در این پیست، خیلی از مردم استان های تهران، البرز، مازندران و حتی دیگر استان های کشور با حضور در این پیست به اسکی می پردازند.


با وجود اینکه ۲ روز دیگر فصل زمستان آغاز می شود، تصاویری که از پیست دیزین به دستمان رسیده، نشان می دهد که هیچ خبری از بارش برف سنگین و مهیا شدن شرایط اسکی نیست. این در حالی است که در سال های اخیر در آبان و نهایتا آذرماه پیست دیزین افتتاح می شد.


امسال فدراسیون اسکی و همچنین فدراسیون جانبازان و معلولین میزبانی مسابقات آسیایی را در اختیار گرفتند؛ در شرایطی که هنوز پیست اسکی دیزین راه اندازی نشده و خبری هم از بارش برف نیست.


به گفته رییس هیات اسکی استان البرز با چنین شرایطی که نزولات آسمانی کاهش پیدا کرده، تنها راه برای راه اندازی پیست دیزین استفاده از تکنولوژی های جدید و دستگاههای برف ساز است. این دستگاهها در ایران وجود ندارد و به نظر هم نمی رسد که حداقل برای فصل سرمای سال ۹۶ تهیه شود.


علی عمران سولقانی، رییس هیات اسکی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار "ورزش سه" در خصوص معضل به وجود آمده در پیست اسکی دیزین صحبت هایی را مطرح کرد.


هیچ پیستی در ایران راه اندازی نشده است


این را بگویم که هیچ پیستی در سراسر ایران به دلیل کاهش بارش برف راه اندازی نشده است. دیزین هم از این قضیه مستثنی نیست چون ما در هیچ کدام از استان ها فعلا جایی برای اسکی نداریم. به هر حال امسال به دلیل کاهش بارش ها نه تنها برای اسکی، بلکه برای مملکت و معضل کم آبی هم ناراحت هستیم.


باید دستگاه برف ساز وارد کنیم


تنها راه حل، استفاده از دستگاههای برف ساز است. ما هم باید مثل اروپایی ها از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم و دستگاه برف ساز بخریم. به هر حال در تمام دنیا بارندگی کاهش پیدا کرده و دنیا به این سمت رفته که از تکنولوژی استفاده کند.


در آبان پیست را راه اندازی می کردیم


زمانی که من دبیر فدراسیون اسکی بودم، یادم می آید که پیست توچال را ۵ آبان و پیست دیزین را ۱۹ آبان راه اندازی می کردیم. این زمان هر سال به تاخیر افتاد تا امسال که دیگر با شروع فصل زمستان هم هنوز برف نداریم.


ممکن است میزبانی ما لغو شود!


امسال فدراسیون اسکی میزبانی مسابقات اسکی قهرمانی بزرگسالان آسیا را گرفته که در بهمن ماه برگزار می شود. همچنین فدراسیون جانبازان و معلولین هم میزبانی مسابقات آسیایی این بخش را گرفته است. خودمان هم در هیات اسکی استان البرز قصد داریم بعد از مکاتبه با فدراسیون میزبانی مسابقات بین المللی نونهالان و نوجوانان را بگیریم. برای برگزاری این مسابقات باید برف ببارد و پیست راه اندازی شود که اگر نشود، میزبانی ها لغو خواهد شد. البته این اتفاق قبلا هم در کشورهای دیگر رخ داده است. مثلا یک سال می خواستیم به ارمنستان برویم که چند روز قبل از مسابقات نامه زدند و گفتند که پیست آماده نیست.


دستگاه برف ساز نزدیک ۲ میلیارد هزینه دارد


دستگاههای برف انواع مختلف دارند. آنطور که من می دانم این دستگاهها درجه یک، ۲ و ۳ دارد و هزینه اش به صورت حدودی ۲ میلیارد تومان است. این دستگاهها نزدیک به ۳۰۰ متر را با برف مصنوعی پر می کند. سپس ساعاتی بعد با دستگاههای برف کوب باید آن برف پهن شود تا پیست ساخته شود.

 

1261114

 

دیدگاه‌ها