کد خبر : 1535380 | 11 تیر 1397 ساعت 11:05 | 34.9K بازدید | 0 دیدگاه

فغانی افتخار ایران و آسیا است

حاج بابایی: کریم باقری گفت راحت باش!

کیفیت بالای قضاوت تیم داوری ایران در رقابت های جام جهانی باعث شده تا نام داوری ایران در بالاترین سطح فوتبال دنیا به بهترین شکل مطرح شود.

حاج بابایی: کریم باقری گفت راحت باش!

به گزارش" ورزش سه" تیم داوری ایران متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری در رقابت های جام جهانی عملکردی درخشان داشته اند و ثمره عملکرد خوبشان قضاوت بازی های دشواری همچون بازی بزرگ و حساس فرانسه و آرژانتین بود.

فغانی و کمک هایش در این دوره از بازی ها تنها تیم داوری هستند که تا به حال از ویدئو چک استفاده نکرده اند و با قضاوت های خوبشان هر بار بازی های مهم تری را سوت زده اند به طوری که انتظار می رفت بازی فینال جام جهانی این بار با قضاوت تیم داوری از ایران برگزار شود. شاهین حاج بابایی داور بازنشسته و ناظرداوری فدراسیون فوتبال درباره علیرضا فغانی گفت:« فغانی نه تنها افتخار ایران که افتخار آسیا است. به نظر من مهمترین فاکتور و دلیل موفقیت علیرضا فغانی آمادگی جسمانی بالای او است و اینکه در تمام صحنه ها حضور دارد و می تواند خوب سوت بزند.»


حاج بابایی که فصل گذشته و در بازی پرسپولیس برابر پدیده برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد درباره اینروزهای خودش گفت:« فعلا که داوری را کنار گذاشته ام اما کارمند دانشگاه آزاد در امور مالی هستم و در حال حاضر بیشتر وقتم را در دانشگاه می گذرانم.»


او در ادامه درباره قضاوت علیرضا فغانی در جام جهانی 2018 و اینکه آیا نقطه ضعفی هم در قضاوت این داور ایرانی دیده یا نه گفت:« تمام چیزهایی که من دیدم خوبی بود. بدون تعصب می گویم فغانی عالی کار کرده است، خیلی خوب می دود، تصمیمات خوبی می گیرد و خوب بازی را مدیریت می کند، تنها داوری است که تا به حال از ویدئوچک استفاده نکرده است.»


حاج بابایی درباره قضاوت های دیگر داوران هم گفت:« من شخصا قضاوت جنید شاکر ترکیه ای را خیلی دوست دارم. روشن ایرماتوف هم داور خیلی خوبی است اما نمی دانم چرا فقط یک بازی قضاوت را به او داده اند. فکر کنم ایرماتوف را برای بازی های مهم نگه داشته اند چرا که او چهارمین جام جهانی اش را تجربه می کند و رکورددار قضاوت در جام جهانی است.»
داور سابق فوتبال ایران همچنین گفت:« ببینید بعضی بازی ها ارزش فینال را دارند مثل بازی آرژانتین و فرانسه که کمتر از فینال نبود چرا که همه دنیا روی این بازی زوم بودند.»


او با اشاره به فواید استفاده از تکنولوژی در داوری گفت:« به نظرم من سیستم VAR و ویدئو چک خیلی به داوری کمک کرده و باعث شده که حق به حق دار برسد چون داور کامپیوتر نیست و همیشه اشتباه هست. با این وجود این سیستم باعث شده که حق بیشتر به کسی که حق دارد برسد. در این دوره از بازی های چند پنالتی ابتدا گرفته نشد و با ویدئو چک فهمیدند که پنالتی است یا توپی که پنالتی گرفتند اما در ویدئو چک دیدند که پنالتی نیست. این ها اتفاقات مثبتی است که اشتباهات را کمتر کرده است.»


حاج بابایی درباره قضاوت های بازی های ایران و نارضایتی کارلوس کی روش از داوران بازی های تیم ملی گفت:« قضاوت ها خوب بودند فقط داور بازی با پرتغال از شانس ما داوری خوبی نداشت. او در این بازی سه بار از ویدئو چک استفاده کرده و اشتباهاتی داشت اما با این حال من به شخصه اینکه داوری ها عامدانه به ضرر ما بوده یا اینکه فیفا می خواهد تیم های خاصی را پیروز کند قبول ندارم. من خودم همیشه عاشق بازی کریم باقری بودم اما هر وقت قضاوت کردم به کریم کارت دادم. بله داور هم اشتباه می کند و ممکن است تیمی هم متضرر شود اما اینکه داور یا مثلا کمیته داوران فیفا بخواهد که اینگونه شود نیست. من هفده سال قضاوت کردم و تا به حال چنین چیزی را ندیدم. یک بازی یادم هست بازی پرسپولیس با پاس بود که کریم باقری با دست روی هوا اسپک زد توی گل، من واقعا ناراحت شدم ، گفتم:« کریم جان چاره ای نیست...» گفت:« آقا شاهین راحت باش» و من به او کارت دادم. یک داور خودش بیشتر از هرچیزی برایش ارزش دارد و آن هم در مسابقاتی مثل جام جهانی که چشم همه دنیا به این بازی ها است.»


کارشناس داوری فوتبال ایران در پایان درباره استفاده از سیستم VAR در فوتبال ایران گفت:« خیلی ها این را از من می پرسند اما این تکنولوژی نیاز به امکانات و زیرساخت های خاص خودش دارد که شاید در بسیاری از ورزشگاه های ما امکان آن وجود نداشته باشد. به نظر من سیستم ویدئو چک فعلا و تا زمانی که زیرساخت هایش درست نشوند نمی تواند به فوتبال ایران بیاید.»

دیدگاه‌ها