کد خبر : 1704244 | 04 شهریور 1399 ساعت 21:57 | 8.2K بازدید | 0 دیدگاه

نگرانی بزرگ برای لس آنجلس 2028

«استنفورد» در المپیک آمریکا را زمین می‌زند

تحقیقات نشان می دهد که افت تیم های دانشگاه استنفورد ممکن است به افت کاروان آمریکا در المپیک منجر شود.

«استنفورد» در المپیک آمریکا را زمین می‌زند

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی، اگر ورزشکاران «استنفورد» یک کشور مستقل داشتند، با کره جنوبی در رده یازدهم رده‌بندی مدالی المپیک 2016 برابر می‌شدند. این آمار حیرت‌انگیزی است که با تصمیم اخیر بیشتر جلب توجه می‌کند؛ دانشگاه استنفورد که به داشتن بزرگترین و پیشرفته‌ترین برنامه ورزشی در سراسر آمریکا مشهور است، 9 ورزش المپیکی را از 36 تیم خود حذف کرده تا کسری بودجه دپارتمان ورزش‌اش را کنترل کند.


دو ورزشکار سابق استنفورد که از این تصمیم شگفت‌زده شده‌اند، در حال تدارک اعتراض به این حرکت هستند که نه تنها روی زندگی 240 ورزشکار در رشته‌های مختلف تأثیر گذاشته بلکه آثاری فراتر از آن دارد و روی دانشگاه‌های دیگر و همچنین جهان المپیک اثر گذاشته. ناتالی وایس، سکاندار تیم روئینگ مردان که در سال 2016 از استنفورد فارغ‌التحصیل شده، می‌گوید: «این خبر را که شنیدم احساس کردم تسلیم شده‌اند و آثار آن بر خط تولید استعدادها هشت سال دیگر مشخص می‌شود که بازی‌ها در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.»


در آمریکا بر خلاف بیشتر کشورها که وزارت ورزش مستقل دارند، کمیته المپیک و پارالمپیک این کشور به شدت به برنامه‌های ورزشی گسترده دانشگاهی برای ساختن تیم المپیک خود متکی است. از 558 ورزشکاری که آمریکا چهار سال پیش به ریودوژانیرو فرستاد، حدود 75 درصد از سیستم ورزش دانشگاهی بودند. از 121 مدالی که تیم آمریکا برد، 85 درصد از ورزشکاران دانشگاهی به دست آمد. استنفورد 29 ورزشکار به تیم المپیک آمریکا داد که 15 نفرشان روی سکو رفتند و این بیش از هر دانشگاه دیگری بود. 10 ورزشکار دیگر از استنفورد برای کشورهای دیگر مدال آوردند.


کمیته المپیک آمریکا اعلام کرده دانشگاه‌های درجه اول موسوم به «دیویژن وان» سال گذشته به تنهایی برای ورزش 5/6 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. سارا ویلهلمی، مدیر توسعه ورزش دانشگاهی این کمیته می‌گوید: «ورزش‌های دانشگاهی با اختلاف، مهم‌ترین خط تولید زندگی بخش تیم‌های ملی ما هستند.»


اما در سال‌های اخیر آمار افت کرده است. ژیمناستیک مردان که از این حذف جان به در برده، کمتر از 20 برنامه در دیویژن وان داشته‌اند، والیبال مردان هم همین حدود برنامه داشته.


در توضیح فرآیند حذف، استنفورد اعتراف کرده از 11 ورزش حذف شده (دو تا را هم حذف کرده‌اند که در برنامه‌های المپیک قرار نداشتند)، کمتر از 9 درصد مؤسسات دیویژن وان اسپانسر 9 تا بوده‌اند. تقریباً تمام بودجه ورزش‌های المپیکی در مدارس و دانشگاه‌های بزرگ با سوبسید فوتبال و بسکتبال تأمین شده که هر دو آینده مبهمی دارند. تا اواخر مرداد، «ده بزرگ» و «گروه 12» که استنفورد بر پایه آنها است، ورزش‌های پاییزی خود را لغو کرده بودند. تحقیقات نشان می‌دهد اگر کنفرانس‌های «پنج قدرتمند» همکاری با فوتبال را رها کنند، به ضرر چهار میلیارد دلاری منجر می‌شود که به طور متوسط برای هر دانشگاه 62 میلیون دلار می‌شود. رئیس دانشگاه و مدیر ورزش آن به جزئیات کمبودهای اقتصادی حتی قبل از بحران اخیر پرداخته و اعلام کرده‌اند کسری بودجه سال مالی 2021 حدود 12 میلیون دلار پیش‌بینی شده بود که با شیوع ویروس کرونا و عواقب آن به 25 میلیون دلار می‌رسد و در صورتی که در فصل آتی هم ورزش‌ها تحت تأثیر قرار گیرد، این خسارت بیشتر می‌شود. وایس و شمشیرزن برنده مدال نقره و برنز المپیک، الکس ماسیالاس که برنامه اعتراضی را ترتیب داده‌اند، می‌گویند به گفته مقامات استنفورد حذف ورزش‌ها تا اواسط اردیبهشت هم مورد نظر نبوده و شش هفته بعد از آن تصمیم گرفته‌اند. ماسیالاس می‌گوید: «این نتیجه سوء‌مدیریت مالی است. چند سالی است که از کسری بودجه خبر دارند اما عملاً هیچ کاری نکرده‌اند.»


ورزشکاران استنفورد یک فصل وقت دارند با فرض اینکه بعد از سال دانشگاهی پیش‌رو ورزش‌شان پیگیری می‌شود؛ تیم المپیک آمریکا هم باید به فکر یک خط تولید جدید باشد برای اینکه در المپیک 2028 لس‌آنجلس و بعد از آن حضوری قدرتمندانه داشته باشد.


منبع: AP

دیدگاه‌ها