کد خبر : 1738291 | 29 بهمن 1399 ساعت 16:15 | 9.9K بازدید | 0 دیدگاه

چه اشکالی دارد فرصت را به جوانان بدهیم؟

رضاییان: لابی‌ها در انتخابات فدراسیون تاثیرگذار است

مدیرعامل اسبق باشگاه فولاد و ملوان معتقد است کاندیداهایی که در انتخابات فدراسیون فوتبال لابی می‌کنند، به نتیجه می‌رسند.

رضاییان: لابی‌ها در انتخابات فدراسیون تاثیرگذار است

به گزارش "ورزش سه"، مسعود رضاییان درباره انتخابات فدراسیون فوتبال و شائبه دخالت وزارت ورزش در این انتخابات به سایت فردا گفت: در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال یک مساله‌ای همیشه در حال تکرار شدن است؛ دخالت وزارت ورزش در انتخابات. برای من قابل باور نیست که عده‌ای بگویند دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال دخالت نمی‌کند یا علاقه ای به اعمال نفوذ ندارد. به محض اینکه درباره احتمال دخالت وزارت ورزش در انتخابات صحبتی مطرح می‌شود، عده‌ای می‌گویند نه، این‌بار وزارت ورزش ابدا دخالت نمی‌کند.

 

او ادامه می‌دهد:  سوال من این است که مگر دفعه‌های پیش که گزینه های مورد نظر دولت به ریاست فدراسیون فوتبال می‌رسیدند، وزارت ورزش بلندگو دستش می‌گرفت و می گفت ما دخالت کردیم؟ نه. دفعه های قبل هم می گفتند ما هیچ دخالتی نداریم. مثل این است که همه بدانیم همه تابستان‌های اهواز گرم است، اما عده‌ای بگویند نه، تابستان سال آینده هوای اهواز گرم نخواهد بود. این فرضیه غلطی است.

 

از رضاییان می پرسیم آیا پتانسیل دخالت در انتخابات فوتبال در این دوره هم وجود دارد که وی اینگونه پاسخ می‌دهد: به نظر من این بار هم پتانسیل دخالت دولت در انتخابات وجود دارد، اما به نظرم یک بار برای همیشه باید اعضای مجمع تصمیم بگیرند که فارغ از اینکه از چه کسی خوش شان می آید یا از چه کسی بدشان می آید به برنامه نامزدها توجه کنند. فوتبال وقتی سر و سامان می گیرد که برنامه نامزدها را مورد نظر و قضاوت مان قرار بدهیم نه خود افراد را. ممکن است ما از گزینه ای که برنامه خوب و درستی برای تحول فوتبال دارد اصلا خوش مان نیاید اما این نباید ملاک تصمیم و رای مان باشد. باید به خاطر فوتبال و آینده فوتبال به برنامه درست رای بدهیم.

 

این مدیر فوتبالی با اشاره به نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال می‌گوید: سه گزینه ای که سوابق مدیریتی دارند از نظر من قابل احترام هستند، اما در بین همین گزینه‌ها هم به نظرم اشتراکاتی نمی بینیم. به‌عنوان مثال کیومرث هاشمی را بیشتر در سازمان های دولتی دیده ایم تا فوتبال. بیشتر در خدمت وزارت ورزش بوده اند تا در خدمت فوتبال. البته من برای شان احترام قائلم. آقای عزیزی خادم بیشتر در مدیریت باشگاهی بوده اند و البته از بعد اجرایی فکر می کنم آقای آجرلو نسبت به بقیه قوی تر است و خب سوابق مشخصی هم دارند.

رضاییان ادامه می دهد: فراموش نکنیم فوتبال ما در ۴۰ سال اخیر المپیک نرفته است. راهیابی به جام جهانی با توجه به شانس بالایی که برای صعود از آسیا وجود دارد عملا نمی تواند امتیاز ویژه ای برای مدیران قبلی محسوب شود. ما کار عجیب غریبی نکرده ایم که به جام جهانی رفته ایم.

اما برخی مدیران قبلی فدراسیون فوتبال اخیرا در صدد جمع آوری رای برای گزینه دلخواه دولت برآمده‌اند. رضاییان در واکنش به این موضوع تاکید می کند: من فکر می کنم این لابی‌ها تاثیرگذار است. اگر اعضای مجمع به برنامه افراد رای ندهند و صرفا به دنبال رای دادن به فردی باشند که از او خوش شان می آید شک نکنید که این لابی ها تعیین کننده است چون افراد رای دهنده پیش خودشان می گویند فلان آقا که از من می خواهد به فلان گزینه رای بدهم قبلا برای من کارهایی انجام داده است. از طرفی این نامزدها معلوم نیست چه نگرشی به فوتبال دارند و می خواهند چه کاری در فوتبال انجام دهند پس به همین دلیل بد نیست به حرف دوست مان گوش بدهیم. این بده بستان که ناخودآگاه هم شکل می گیرد ممکن است فرد شایسته تر انتخابات را کنار بزند اما این واقعیت وجود دارد و به نظرم تا وقتی که برنامه افراد ملاک قضاوت و رای قرار نگیرد ما با همین رویه انتخابات های بعدی را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

 

وی یادآور می شود: به نظر من رییس فدراسیون فوتبال باید دانش، مهارت، تجربه و نگرش درستی نسبت به فوتبال داشته باشد. به عنوان مثال در بخش مهارت ما بیاییم ارزیابی کنیم که این فرد چه کارهایی در فوتبال کرده که دیگران هرگز نتواسته اند آن کار را انجام دهند.  اینها باید به عناصری قابل اندازه گیری تبدیل شوند و اعضای مجمع به این شاخص ها و فاکتورها امتیاز بدهند. در این صورت شک نکنید که به عنوان مثال کیومرث هاشمی در فاکتور فوتبالی بودن هرگز امتیاز علی کریمی را دریافت نمی کند و البته در شاخص مدیریت هم علی کریمی نمی تواند امتیاز آقای هاشمی را از آن خود کند.

 

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد با اشاره به نامزد شدن علی کریمی در انتخابات می گوید: هرچند من معتقدم حضور فردی مثل علی کریمی در فدراسیون اتفاقی است که بد نیست آن را تجربه کنیم. ما ۴۰ سال است که با غیرفوتبالی‌ها به جایی نرسیده ایم حالا چه اشکالی دارد که دور را به جوان‌ها بدهیم. البته مدیر فوتبالی در فدراسیون به شرطی مورد تایید است که بتواند از آدم‌های حرفه ای و متخصص در کنار خودش بهره ببرد. به عنوان مثال افرادی را در مذاکرات بین المللی اش با خود همراه کند که تخصص مذاکره را دارند. دیپلماسی فوتبال را بلدند و می شناسند. نه اینکه ما افرادی را با خودمان همراه کنیم که هتلدار خوبی هستند و خیال مان راحت باشد که هزینه های سفرمان نیز بر عهده آنها است.

 

رضاییان در پایان تاکید می کند: معتقدم این چهار نامزد باید به طور دقیق ارزیابی شوند. برنامه‌های‌شان باید مورد بحث اعضای مجمع قرار بگیرد. فاکتورهای یک مدیر حرفه ای برای فوتبال را باید کنار هم بگذاریم و با توجه به سوابق افراد ببینیم چه کسی امتیاز بیشتری را از آن خود می کند.

دیدگاه‌ها