کد خبر : 1178211 | 18 مهر 1393 ساعت 12:20 | 36.6K بازدید | 0 دیدگاه

فوتبال نیاز به تغییرات اساسی دارد

گودرزی:‌ از دو و میدانی و جودو گلایه دارم

وزیر ورزش و جوانان گفت: از عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون راضی‌ام اما پیشرفت‌مان نباید متوقف شود.

گودرزی:‌ از دو و میدانی و جودو گلایه دارم
محمود گودرزی امروز با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم در مورد عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون اظهار داشت:ابتدا باید از هیأت دولت، مردم و مجلس شورای اسلامی تشکر کنم که از ما حمایت کردند. در شرایطی که ما با محدودیت‌های منابع روبه‌رو بودیم. همچنین از رسانه ملی تشکر می‌کنم که از جان و دل مایه گذاشت تا شرایط مناسب برای انعکاس موفقیت‌ها فراهم شود.

به گزارش فارس، وی ادامه داد:‌ طبیعتا ما نباید از عملکرد کاروان ایران راضی باشیم چون اگر احساس کنیم موفق بوده‌ایم متوقف می‌شویم. باید نگاه رو به جلو داشته باشیم تا پیشرفت کنیم. از عملکرد کاروان ایران رضایت نسبی دارم اما این به آن معنا نیست که پیشرفت‌ها متوقف شود.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: با توجه به تأخیری که در انتخاب وزیر افتاد و مشکلاتی که سازمان ورزش ایران داشت یک گسیختگی احساس شد که البته نفی مدیران گذشته نیست. کمیته ملی المپیک حدود یک سال و نیم سرگردانی داشت و فدراسیون‌هایی که اثربخش بودند عموما با سرپرست‌ها مدیریت می‌شدند و البته دولت هم با منابع محدودی روبه‌رو بود.

وی افزود: ما باید فاصله زمانی و کمبودها را جبران می‌کردیم. همچنین انتخابات فدراسیون‌ها باید زودتر برگزار می‌شد چرا که پیش از برگزاری انتخابات نمی‌توان برای مدال‌آوری برنامه داشت. برگزاری انتخاب‌ها هم ممکن بود حاشیه‌هایی به همراه داشته باشد که البته رسانه‌ها هم به آنها دامن می‌زدند و قطعا تمام این مسائل برای آماده‌سازی تیم‌ها به منظور حضور در تورنمنت‌های معتبر بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

گودرزی گفت: انتخابات فدراسیون‌ها برگزار شد و بعضا تنش‌هایی را هم به همراه داشت اما خوشبختانه قانون اجرا شد. انتخابات در آرامش و بدون دخالت دولت و وزارت برگزار شد و حدود سه ماه طول کشید تا ورزش ایران به آرامش و ثبات رسید. بعد از انتخابات کمیته ملی المپیک برنده و بازنده اذعان کردند که انتخابات خوب بود هر چند برخی اظهارنظرها هم مطرح شد که چون آنها در اقلیت بودند حرف‌شان محلی از اعراب ندارد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: اغلب کسانی که انتخاب شدند ورزشی بودند. برنامه ما این بود تا متخصصین وارد عرصه شوند و اگر غیر از این اتفاق می‌افتاد ممکن بود مانند دوره‌های گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شویم. خوشبختانه جو تفاهم، دوستی و گذشت از خود به خاطر کشور موجب شد همه چیز خوب پیش رود.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه پیش از بازی‌های آسیایی برخی‌ها گفته بودند عنوان گوانگجو دیگر تکرار نمی‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم رکورد مدال‌ها در طلا و نقره را بشکنیم و وضعیت امیدوارکننده‌ای داشته باشیم. تمام این موفقیت‌ها در شرایطی به دست آمد که ما زمان زیادی در اختیار نداشتیم. با وجود فرصت کمی که داشتیم تلاش کردیم به اردوها رفته و با ورزشکاران و مربیان صحبت کنیم. با شرایطی که داشتیم نتوانستیم راضی‌کننده ظاهر شویم اما امیدوارم در دور بعد عملکرد مطلوب‌تری داشته باشیم.

گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان به تدریس در دانشگاه علاقه دارد یا خیر، اظهار داشت:‌ جدا شدن ناخن از گوشت سخت است. من همچنان هفته‌ای چند ساعت در دانشگاه تدریس می‌کنم اما طبیعتا زمانش محدودتر شده است. در گذشته کلاس کشتی هم داشتم اما حالا کمتر وقت می‌کنم به آنجا بروم. با تمام این شرایط باید بگویم آن علاقه به تحقیق و تدریس همچنان پابرجاست.

وی گفت:‌ وزارت ورزش باید به دست متخصصان اداره شود. سجادی، شعبانی، شهریان و احمدی همگی از اساتید دانشگاه هستند و مدارک تحصیلی بالا دارند. عموما کسانی که به عنوان رؤسای فدراسیون‌ها انتخاب شده‌اند تحصیلکرده و از جنس ورزش هستند. اگر موردی غیر از این بوده قطعا اقبال عمومی علت انتخاب‌شان بوده است.

وی در مورد اینکه در وزارت به دنبال تعارف نیستید و این نوع تواضع می‌تواند در ورزش ما مفید باشد اظهار داشت: این موضوع نظر شماست فکر نکنم این قدر هم متواضع باشم. باید از اخلاق لفاظی پرهیز کنیم. اگر فدراسیونی موفق نیست باید عذرخواهی کند. همان طور که من هم این کار را می‌کنم. از فرافکنی پرهیز کنیم. واقعیت کتمان ناپذیر است. تاخیری افتاد و اگر نتیجه نمی‌گرفتیم تنها علتش این نبوده است. مردم علاقه مند هستند راست را بشنوند. متاسفانه فضایی که ایجاد شده این است که حرف راست شما را باور نکنند. باید این مسئله را تصحیح کنیم. از اینجا اگر تقصیری باعث شده که در جایگاه بهتری قرار نگیریم عذرخواهی می‌کنم و اما هر کدام دلایلی دارد.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص برنامه ریزی برای بانوان گفت: ظرفیت بسیار شگرفی برای بانوان با وجود اینکه محدودیت‌هایی است وجود دارد. البته دژها را یکی بر یکی تسخیر می‌کنیم همان طور که در بسکتبال دیدید این اتفاق افتاد. یکی از برنامه های آینده من افزایش کیفیت بانوان در حوزه های ورزش قهرمانی است. اگر از این موضوع عقب بیفتیم به مشکل می خوریم. در 2000 یک نفر بانو حضور داشت در 2010، 88 بانو حضور داشتند اما در این دوره 58 نفر بودند به لحاظ کمی کاهش یافت اما 2 طلا و 7 نقره و 7 برنز داشتیم متاسفانه این ظرفیت نادیده گرفته شده است. بانوان پتانسیل را دارد که دوش به دوش مردان حرکت کند. در زمینه‌هایی که می‌توانیم و اجازه داریم حضور داریم. به نظرم عدالت در خصوص بانوان رعایت نشده است سالن‌های اختصاصی کم دارند فضاهای موجود کم است. مشکلات جسمانی بیشتر است. امیدوارم دولت عنایت ویژه ای به ورزش بانوان بکند و دین خود را مطلوب‌تر بپردازیم.

گودرزی در خصوص عدم نتیجه‌گیری فوتبال تصریح کرد: والیبال، کشتی بسیار مطلوب عمل کردند. بسکتبال، ووشو، تکواندو، کاراته، تیراندازی با کمان، دوچرخه سواری مطلوب بودند. هندبال، وزنه برداری و شنا در حد مطلوب ظاهر نشدند. هندبال دستخوش آفتی شده که سالیان دراز بازیکن سالاری وجود داشت. اعمال نظر سازمان های دیگر باعث شد این اتفاق بیفتد. از اقدام رئیس فدراسیون هندبال دفاع کردیم. باید مدیریت جدا و بازیکنان جدا به فعالیت خود بپردازند. دو و میدانی، با تلاش خودشان مدال گرفتند حاصل برنامه ریزی را ندیدیم در جودو هم به این ترتیب بود. از این دو رشته گلایه دارم. عدم نتیجه گیری فوتبال تحت تاثیر چند عامل است. بعد از جام جهانی اظهار نظر فنی کردم مقایسه نتیجه ای کردم. اگر می‌خواستیم در 4 دوره از لحاظ نتیجه گرا قیاس کنیم مشابه هم است. هجمه شدیدی علیه صحبت های من شد. بیان واقعیت بود که به مذاق بعضی که در حاشیه فوتبال شاید منافعی داشته باشند خوش نیامد.

وی افزود: این موضوع حاشیه امن برای فوتبال به وجود می آورد و اجازه ندارید نقد کنید و به شما می گویند دخالت در کار فوتبال نکنید. این انگ را به شما می زنند که دخالت کرده اید اگر دخالت نکنید باخت های غیر منطقی و به دور از شان و اندازه فوتبال ایران به وجود می‌آید.در فوتبال کارنامه موفقی نداشه ایم مجموعه کارشناسی در وزارت و کمیته ملی المپیک و فدراسیون باید وجود داشته باشد. از تصمیمات فردی خارج و به تصمیم گیری جمعی بپردازیم. اگر مشکلی است باید تعویض شود. اگر اشتباهی داریم باید تصحیح شود. فوتبال نیاز به تغییر اساسی دارد. نمی شود در محدوده جغرافیایی فضا را دولت بدهد و همه حمایت ها از دولت باشد اما در تصمیم گیری دخالت نداشته باشد. البته در آیین‌نامه یک سری وظایفی تعریف شده است. باید پاسخگوی جامعه باشیم.

وی ادامه داد: مردم باخت منطقی را می پذیرند اما از باخت غیر منقطی مغموم می شوند حق نداریم با خطای خود باعث ناراحتی آنها شویم. باید تجدید نظر شود. این موضوع را هم خود آقایان که در موضوع تصمیم گیری هستند تغییر دهند. زیبنده نیست که بخواهیم این شکست ها را بخوریم. اخیرا موفقیت ورزش را به میزبان حضور افراد شرکت کننده در آن مقایسه می‌کنند. برای فوتبال ضرورتی ندارد که به دنبال ورزش همگانی باشیم این قدر زیاد است که قادر به پاسخگویی نیستیم. باید از این ظرفیت حداکثر استفاده شود. یک علت ناکامی عدم وجود متخصصین در فدراسیون فوتبال است. در فدراسیون افرادی باید به عنوان مشاور باشند که به رئیس فدراسیون مشورت بدهند و شرایط مطلوبی را فراهم کنند. البته حضور مستمر رئیس و اعضای هیأت رئیسه می تواند موثر باشد.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است درخواست برگزاری مجمع فوق‌العاده برای فدراسیون فوتبال داشته باشید یا خیر تصریح کرد: بهتر است خیلی وارد بحث فوتبال نشویم چرا که با این شرایط حق رشته‌هایی مانند کشتی، کاراته و قایقرانی ضایع می‌شود اما توصیه من این است که فدراسیون فوتبال تغییر شرایط دهد. ما مراکز آموزشی را آماده خواهیم کرد تا مربیان بزرگ در تمام رشته‌ها مخصوصا فوتبال به ایران بیایند و برای مربیان ما کلاس‌های آموزشی برگزار کنند. در گذشته تجربیات موفقی در این رابطه داشتیم همچنین کانادایی‌ها روشی دارند که در5 سطح برگزار می‌شود. دوستان و همکاران ما در حال بررسی این طرح هستند.

وی افزود: باید به داد ورزش کشور به لحاظ فنی برسیم فاصله ما با سه کشور برتر آسیا خیلی زیاد است اما بعد از آن کشورهایی مانند قزاقستان، ایران، هند و ... هستند. برای رسیدن به کشورهای شرق آسیا حتما باید نگاه خاصی به موضوع قهرمانی داشته باشیم که پرداختن به این موضوع نیازمند بحث استعدادیابی است آموزش و پرورش قرار است استعدادهای خود را به مراکز تخصصی که در استان‌ها راه انداخته‌ایم معرفی کند و پس از آن مراکز راه استعدادها را برای رسیدن به تیم‌های ملی فراهم کنند.

گودرزی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح نیاز به بودجه دارد که امیدوارم دولت و مجلس به عنوان ارگان‌هایی که از این طرح حمایت می‌کنند نگاه ویژه ای به ما داشته باشند من فکر می کنم برگزاری مجمع و اعلام عدم کفایت یک رئیس فدراسیون بعد از برگزاری چنین تورنمنت‌هایی خیلی درست نباشد. فوتبالی‌ها باید کمک کنند تا این فدراسیون شرایط خوبی پیدا کند.

گودرزی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان ایرانی با ارتباط خوب بین کمیته ملی المپیک ایران و کمیته بین‌المللی المپیک اظهار داشت: یک معاونت به عنوان معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی راه‌اندازی شده که قرار است تولیدات دانشگاه‌ها را در عرصه ورزش اجرا کند همچنین اخیرا چند تز به دست ما رسید برای ارزیابی علمکرد فدراسیون‌ها که به نظر من شرایط بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه در رسانه‌ها تلاش‌های زیادی می‌شود که ورزش از متن به حاشیه برود به نظر من شرایط نباید این گونه باشد البته نباید جذابیت‌های حاشیه فراموش شود اما متن هم نباید از خاطر برود.

گودرزی با بیان اینکه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ارتباط خوبی با هم دارند گفت: پیش از بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون مسئولان کمیته ملی المپیک جلسات خوبی را برگزار کردند. آنها خیلی زحمت کشیدند تا کاروان به صورت کیفی به مسابقات اعزام شود. فکر می‌کنم این تفاهم اثر سازنده‌ای هم داشت. ما تلاش می‌کنیم با رویکرد علم‌محور پیش برویم.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: متاسفانه کرسی اثربخشی در ورزش بین‌الملل نداریم که باید در این زمینه هم ارتقا پیدا کنیم. از طرفی باید حضور قوی در میادین ورزشی داشته باشیم و از طرفی کرسی‌های بین‌المللی قوی کسب کنیم. من نمی‌خواستم به اینچئون بروم اما دوستان در تماسی که با من داشتند گفتند که شیخ احمد می‌خواهد مرا ببیند. از همکارانم پرسیدم که آیا سفرم به کره جنوبی فایده‌ای خواهد داشت یا خیر که دوستان گفتند قطعا مفید خواهد بود و من رفتم و ملاقاتی با شیخ احمد داشتم.در آن جلسه شیخ‌احمد از رویکرد دولت جدید اعلام رضایت کرد اما وارد جزئیات نشدیم. امیدوارم در نشست بعدی که در اصفهان برگزار می‌شود بتوانیم بیشتر صحبت کرده و جزئیات را بررسی کنیم.

گودرزی تصریح کرد: در کره جنوبی با کیم رئیس کره‌ای کنفدراسیون کشتی آسیا هم صحبت کردم و از وی پرسیدم وضعیت کشتی فرنگی شما هم مثل آزاد است که وی جواب داد وضعیت کشتی فرنگی ما از ایران بهتر است که البته بعدا و در طول مسابقات و مخصوصا در کشتی عبدولی فهمیدم که منظور وی چه بود.

وی افزود: در جریان مسابقه عبدولی کره‌ای‌ها اشتباه کردند. اگر مربی کشتی‌گیر کره‌ای اعتراض داشت داور باید به عبدولی اخطار می‌داد اما آنها بعد از اعلام رای نهایی نظر خود را عوض کردند که این کار با تمام معیارهای داوری مغایر بود و فردای آن روز هم دیدیم که کشتی فرنگی ما افت عجیبی از نظر روحی داشت.

وزیر ورزش و جوانان درباره برنامه‌هایش برای المپیک ریو گفت: امیدواریم قبل از ایام سوگواری امام حسین (ع) بتوانیم جشنی برگزار کنیم و پاداش قهرمانان را بدهیم همچنین ستادی ایجاد خواهد شد که به بازی‌های المپیک خواهد پرداخت. ما سعی می‌کنیم توجه ویژه‌ای به ورزش‌های مدال‌آور داشته باشیم. همچنین سعی می‌کنیم نگاه خاصی به ورزش بانوان داشته باشیم تا آنها هم بتوانند رشد کنند.

دیدگاه‌ها