کد خبر : 1186599 | 02 آذر 1393 ساعت 09:35 | 14.3K بازدید | 0 دیدگاه

وضعیت بازیکن دوپینگی از زبان رییس‌کمیته‌پزشکی

مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ یک بازیکن لیگ برتری، خیلی زود همه را به جست و جو برای یافتن نام این بازیکن واداشت.

وضعیت بازیکن دوپینگی از زبان رییس‌کمیته‌پزشکی
به گزارش "ورزش سه"، بازیکنی که نامش همین الان دهان به دهان می‌چرخد و در انتظار اعلام حکم مرتبط با تخلفش نشسته است همان ایوب والی است که اسکوچیچ در کنفرانس خبری بعد از بازی رسماً دوپینگی بودنش را اعلام کرده. همزمان با مطرح شدن نام این بازیکن اما منابع مختلفی از دلیل استفاده داروی ممنوعه از سوی او می‌گویند. براساس آنچه شنیده می‌شود این بازیکن لیگ برتری برای ازدواجش باید آزمایش‌هایی می‌داده که این آزمایش‌ها نیازمند استفاده از دارو بوده است. همین دارو هم در نهایت نمونه دوپینگ این بازیکن لیگ برتری را مثبت نشان داده است. این در حالی است که احمد هاشمیان، رییس کمیته پزشکی با تأکید براینکه تا پیش از اعلام فدراسیون فوتبال اجازه انتشار نام این فرد را ندارد، درباره دلایلی که برای مثبت اعلام شدن تست دوپینگ این بازیکن مطرح می‌شود، توضیحاتی را ارائه می‌دهد: «طبق آیین‌نامه کنترل دوپینگ تا زمانی که پرونده تخلف به حکم نهایی نرسد، هیچ نام و اطلاعاتی درباره بازیکنی که نمونه دوپینگ او مثبت شده، اعلام نمی‌شود. ماکزیمم چیزی که من در این رابطه می‌توانم بگویم همان مطالبی است که در خبر اولیه گفتم. فراتر از آن حتی یک کلمه هم نمی‌توانم درباره اینکه آیا بازیکن مورد نظر همان است که نامش در برخی منابع خبری اعلام شده، بگویم. همچنین ما نباید درباره اینکه آیا دلایل استفاده او از دارو موجه بوده یا نه، توضیحی ارائه دهیم.»

او معتقد است حتی اگر پزشک هم دارویی برای بازیکنی تجویز کرده باشد، باز هم استفاده از آن نیازمند مجوز کمیسیون معافیت‌های درمانی است. احمد هاشمیان، رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در این رابطه توضیح می‌دهد: «طبق قوانین کنترل دوپینگ هر بازیکنی که در رقابت‌های رسمی فوتبال حضور دارد، مانند همه انسان‌ها می‌تواند نیازمند استفاده از داروهایی شود که بر اساس آیین‌نامه کنترل دوپینگ در لیست داروهای ممنوعه قرار دارد. با این حال اما این بازیکنان باید بدانند که استفاده از این داروها نیازمند استفاده از معافیت درمانی است. این بازیکنان باید برای استفاده از معافیت درمانی فرم‌هایی که در سایت فیفا و فدراسیون فوتبال موجود است را پر کنند و یک فرم هم به پزشک معالج خود دهند تا توسط او هم پر شود و سپس این فرم‌ها را به فدراسیون ارسال کنند.» رییس کمیته پزشکی همچنین تأکید می‌کند: «بعد از این کمیسیون TEU (استفاده از معافیت درمانی) برای این بازیکن تشکیل جلسه می‌دهد و ظرف 48 ساعت درباره اینکه این بازیکن اجازه استفاده از این دارو را دارد یا خیر، رأی صادر می‌کند. بعد از این بازیکن مذکور می‌تواند با خیال راحت از داروی خود استفاده کند.»

ارسال فرم‌های مربوطه آیا بازیکنان را به طور کلی از تست دوپینگ معاف می‌کند؟ هاشمیان در پاسخ به این سوال می‌‌گوید: «از این بازیکنان هم تست دوپینگ گرفته می‌شود اما نمونه دوپینگ این افراد براساس فرم‌هایی که درباره آنها در فدراسیون فوتبال وجود دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمونه‌ای که برای استفاده آن مجوز داده شده باشد، باعث مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگ این افراد نمی‌شود. توصیه می‌کنم بازیکنانی که نیازمند استفاده از دارو هستند حتماً با پزشک تیم خود مشورت کنند تا از طریق آموزش‌هایی که دیده‌اند، بهترین راهکار را انجام دهند.»

احمد هاشمیان تأکید دارد هر دو بازیکنی که تست دوپینگ آنها مثبت اعلام شده، تخلف خود را پذیرفته اند: «هیچ‌کدام از بازیکنانی که نمونه دوپینگ آنها مثبت اعلام شده است، تا پایان فرصت قانونی که 24 ساعت بعد از مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش بوده، درخواست بررسی نمونه B را نداشته و بنابراین پرونده هردو بازیکن تشکیل شده و تا 10 روز دیگر رأی آنها صادر می‌شود.»

او توضیح می‌دهد: «بازیکنانی که درخواست بررسی نمونه B را داشته باشند باید مبلغی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان را پرداخت کنند تا نمونه B آنها مورد آزمایش قرار بگیرد. البته اگر مشخص شود که حق با آنها بوده و در بررسی نمونه اول اشتباهی صورت گرفته این مبلغ به بازیکنان بازگردانده می‌شود. به نظر می‌رسد این حق برای این لحاظ شده که اگر بازیکنی اطمینان دارد که هیچ دارو و مواد ممنوعه‌ای استفاده نکرده، شانس اثبات ادعایش را داشته باشد.»

دیدگاه‌ها