کد خبر : 1255056 | 05 مرداد 1394 ساعت 10:36 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

آخوندزاده: جودو نیاز به بودجه کافی دارد

سرمربی تیم ملی جودو در بازی‌های آسیایی اینچئون گفت: با تغییر مدیر کاری پیش نمی‌رود چراکه جودو نیاز به بودجه کافی دارد و اگر این شرایط مهیا شود می‌توانیم نتایج خوبی در مسابقات کسب کنیم.

آخوندزاده: جودو نیاز به بودجه کافی دارد

به8 گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، مسعود حاجی آخوندزاده در مورد استعفای محمدعلی رستگار رئیس فدراسیون جودو، اظهار داشت: زمانی که مدیر یک مجموعه تغییر می‌کند باید برای جایگزین او فردی را انتخاب کنند که یکسری معیارهای خاص داشته باشد و بتواند با شرایطی که در آن مجموعه حاکم است وضعیت آن مجموعه را تغییر دهد. در حال حاضر جودو نیازمند مدیری است که بتواند شرایط فعلی را تغییر دهد. البته بودجه برای فدراسیون جودو خیلی مهم است و این فدراسیون نیاز به بودجه کافی دارد تا بتواند تا آغاز بازی‌های المپیک برزیل برای موفقیت ملی‌پوشان در چند تورنمنت شرکت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در بخش داوران و مربیان نیاز به حضور آنها در کلاس‌های آموزشی داریم. به اعتقاد من این نفرات باید برای ارتقای سطح فنی خود و تلاش در یک راستا قطعا باید به‌روز باشند و در کلاس‌های ارتقای داوری شرکت کنند.

آخوندزاده در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در راس فدراسیون جودو می‌تواند عامل موفقیت این رشته باشد یا خیر؟ گفت: نه، اصلا اینطور نیست و با تغییر مدیر کاری پیش نمی‌رود. باید بیشتر بررسی کنیم که چه مواردی بوده که جودو نتوانسته موفق باشد و چه مسائلی بوده که جودو در طول این مدت موفق بوده است. یکسری عوامل محیطی بر جودو حاکم است که حاشیه‌سازی می‌کند و این موضوع ربطی به خانواده جودو ندارد. قطعا برخی مسائل از سوی وزارت ورزش و جوانان باید حل و فصل شود. شرایط سیاسی فعلی حاکم بر علیه کشور ما باعث شده تا ما در برخی از تورنمنت‌ها نتوانیم شرکت کنیم. به هر حال این مسائل هم باعث به وجود آمدن مشکل برای جودو می‌شود.

سرمربی سابق تیم ملی جودو عنوان کرد: در حال حاضر ما از جودوی روز دنیا عقب هستیم. برخی از کشورهای آسیایی که در گذشته هم‌سطح و پایین‌تر از ما بودند در حال حاضر از ما پیشی گرفتند و ما از آنها فاصله گرفته‌ایم. حالا باید راهکار پیدا کنیم تا ببینیم آنها چطور پیشرفت کردند و الگوبرداری کنیم. قطعا رسیدن به جایگاه قبلی جودو نیازمند زمان است.

آخوندزاده در پاسخ به این سؤال که آیا شما با روش گلخانه‌ای که در حال حاضر در جودو حاکم است موافق هستید یا خیر؟ گفت: این شیوه جدید بستگی به این دارد که هدف چه است. وقتی هدف این باشد که ما برای دو سال فقط بتوانیم مدال کسب کنیم خوب است اما سال‌های بعدی با این روش از همین تک مدال‌هایی که ملی‌پوشان در حال حاضر کسب می‌کنند هیچ خبری نخواهد بود. نگاه کنید کشورهای دیگر چطور برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها همه ملی‌پوشان خود را به مسابقات اعزام می‌کنند و اصلا شکست جودوکاران کشورشان در مسابقات برای آنها اهمیت ندارد؛ چرا که این شکست‌ها باعث تجربه‌اندوزی می‌شود و همان نفرات به یکباره در مسابقات جهانی افتخارآفرینی می‌کنند پس ما هم باید این روال را در پیش بگیریم. البته این روش نیاز به بودجه کافی دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما در سبک‌وزن بهرامیان را داریم که توانسته نفرات رنکینگ 10 و 25 جهان را شکست دهد، اما با توجه به شرایط مالی فدراسیون در حال حاضر افرادی به مسابقات اعزام می‌شوند که بتوانند مدال کسب کنند. او در 60 کیلوگرم بهترین است، اما با شیوه‌ای که در حال حاضر ما در پیش گرفته‌ایم در سبک‌وزن ریشه را خشکانده‌ایم. ناگفته نماند امثال بهرامیان در سبک‌وزن زیاد است اما من نام او را به عنوان مثال مطرح کردم.

وی در مورد پشتوانه‌سازی در جودو گفت: ما جوانان و نوجوانان را به عنوان پشتوانه‌سازی در کل سال به چند تورنمنت اعزام می‌کنیم که به اعتقاد من اصلا به این شیوه پشتوانه‌سازی نمی‌توان گفت؛ چراکه کشورهای دیگر وقتی در المپیک مدال کسب می‌کنند به خاطر این است که در طول سال در مسابقات حضور دارند، اما نمایندگان ما در طول سال نهایتا در 2 یا 3 مسابقه شرکت می‌کنند. به نظرم با مزه مزه کردن نمی‌توانیم پشتوانه‌سازی کنیم. باید جوانان ما مدام در مسابقات مختلف شرکت کنند.

آخوندزاده در مورد رامین صفویه گفت: صفویه بعد از حضور در مسابقات مختلف سرانجام به خودباوری رسید و در المپیک نوجوانان مدال کسب کرد. باید همینطور سرمایه‌گذاری کنیم تا جودوکاران مدال‌آور شوند اما با شرایط فعلی در حال حاضر از همین نفرات اسم کسی در میان نیست. اینکه ما می‌گوییم به دنبال استعدادیابی هستیم اول باید داشته‌هایمان را حمایت کنیم، بعد برویم سراغ استعدادیابی. باید وزارت ورزش نگاه ویژه‌تری نسبت به این رشته داشته باشد. باید نگاه کنند که کشورهایی که از ما عقب‌تر هستند چطور پیشرفت کردند.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: مربی یک‌تنه نمی‌تواند با چند نفر به جنگ یک لشگر برود. به اعتقاد من اگر می‌خواهند کسی را به عنوان مدیر در راس این فدراسیون انتخاب کنند باید بدانند که با یک روز نمی‌توانیم به همه چیز برسیم. باید پس از بررسی شرایط به مدیر و مربی زمان بدهند. جودو نیاز به بودجه کافی دارد و اگر این شرایط مهیا شود ما می‌توانیم نتایج خوبی را در مسابقات مختلف کسب کنیم.


دیدگاه‌ها