کد خبر : 1272124 | 11 مهر 1394 ساعت 12:35 | 5.8K بازدید | 1 دیدگاه

آتشی: برابر چین از نظر روانی آماده نبودیم

کارشناس بسکتبال ایران معتقد است که تیم ملی در دیدار برابر چین از نظر روانی آماده نبود.

آتشی: برابر چین از نظر روانی آماده نبودیم

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا عنایت آتشی، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران برابر چین اظهار کرد: مسیر حرکتی ما به سمت دیدار نهایی رقابت‌ها با عملکرد بدمان برابر فیلیپین تغییر کرد و اگر برنده آن مسابقه می‌شدیم مطمئنا راه ساده‌تری برای رسیدن به فینال پیدا می‌کردیم. ما تا مرحله نیمه‌نهایی فرصتی نداشتیم تا خودمان را خیلی خوب بسنجیم و به یکباره برابر چینی قرار گرفتیم که چهار سال برنامه ریزی کرده بود و فقط و فقط به دنبال شکست دادن ایران بود. ما در این مسابقه هماهنگی لازم را نداشتیم و بازی را در همان کوارتر نخست از دست دادیم.

پیشکسوت بسکتبال ایران ادامه داد: شاید تیم ما غافل بود که این مسابقه راه رسیدن به المپیک است و از ابتدا قدرتمند شروع نکردیم. چینی‌ها اختلافی در کوارتر اول برای خود ایجاد کردند و تا انتها آن را پیش بردند. به نظر من این اختلاف ایجاد شده شالوده تیم ما را در همان ابتدا از بین برد و ضربه محکمی به دفاع ایران زد که تا انتها بر کار ملی‌پوشان تاثیرگذاشت.

کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به آماده نبودن ملی‌پوشان از نظر روحی و روانی، بیان کرد: در این مسابقه هر طوری که خواستیم نتیجه را جبران کنیم موفق نبودیم. شوت‌های ما وارد سبد نمی‌شد و کمی بدشانس بودیم. به نظرم ملی‌پوشان ما از نظر روانی در شرایط خوبی قرار نداشتند. استرس و دلهره تیم مدیریت نشده بود و به همین دلیل می‌دیدیم که بازیکنان در اقدام‌های خود اعتماد به نفس نداشتند. در این میان بازیکنی چون صمد نیکخواه بهرامی با توجه به تجربه و مهارت‌های فردی که دارد کارش را انجام داد. حامد هم در میان چند سنتر بلند قد چین تمام تلاشش را انجام داد اما بازیکنان دیگر ما در این مسابقه نتوانستند خودشان باشند.

او افزود: وقتی از نظر روحی و روانی تقویت نشویم از نظر فنی و فیزیکی نیز افت خواهیم کرد. این افت تمام هارمونی بسکتبال ایران را خراب کرد و ما تمرکزمان را از دست داده‌بودیم. آن شجاعت لازم برای رقابت با حریف دیرینه و تیمی که چهار سال برای المپیک برنامه ریزی کرده بود را نداشتیم و در کنار این باید تاکید کرد که بازیکنان جایگزین ما نیز نتوانستند انتظارها را برآورده کنند. در کل هارمونی تیم ما در این مسابقه از بین رفته بود.

آتشی با بیان این مطلب که البته نمی‌توان بدون اطلاع از درون تیم به طور کامل نظر داد گفت: باید این مساله ریشه یابی شود. ما از تلویزیون این مسابقه را دیدیم اما باید از درون تیم اطلاع داشته باشیم. باید ریشه یابی از درون تیم انجام شود تا علل مشکلاتی که وجود داشته مشخص و از بین بروند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی ما اگر از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشت می‌توانست چین را شکست دهد؟ گفت: شک نکنید. ما در این بازی که خوب کار نکردیم و چینی‌ها به عنوان میزبان هر نوع برتری لازم را داشتند و در نهایت با اختلاف 13 امتیاز مغلوب شدیم. حتی در چند صحنه می‌توانستیم به بازی برگردیم اما این اتفاق نیفتاد. آماده نبودن از نظر روانی و قامت بلند و جوانی بازیکنان چین در این مسابقه به طور کامل تیم ما را اسیر خودش کرد. چینی‌ها با اعتماد به نفس بالایی رقابت می‌کردند و دیدید زمانی که حاشیه امنتیشان از بین رفت بازهم خودشان را نباختند و جنگیدند.

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که عملکرد دیرک باوئرمان را چطور ارزیابی می‌کند؟ گفت: عملکرد او کاملا مشخص است. ما دو بازی دشوار در این تورنمنت داشتیم که باختیم. رقابت با ژاپن و کره در سطحی نبود که بخواهیم درباره آن حرف بزنیم. ما برابر کره خودمان بودیم و برنده شدیم اما برابر فیلیپین و چین که حریفان اصلی ما بودند نتیجه را واگذار کردیم. باید به این نکته توجه کرد که اگر فیلیپین را شکست می‌دادیم خیلی راحت به فینال می‌رسیدیم اما در نیمه نهایی به مصاف چین رفتیم و شانس صعود مستقیم به المپیک را از دست دادیم.

آتشی در پاسخ به این سوال که آیا باید با قدرت راهی رقابت‌های بین قاره شد یا اینکه آن مسابقات را فرصتی برای رشد بسکتبال بدانیم؟ تصریح کرد: به نظرم در هر تورنمت باید با قدرت شرکت کنیم و شانسمان را امتحان کنیم. حریفان قدری داریم و شانس ما برای کسب سهمیه المپیک کم است اما آن مسابقات می‌تواند میدانی برای رشد بسکتبال باشد. باید با قدرت برویم و بجنگیم و بسکتبال ایران را نشان دهیم. از طرف دیگر باید به تغییرات برنامه‌های فیبا توجه کنیم و بر اساس آنها برنامه ریزی کنیم. از امروز (شنبه) باید برنامه مناسبی داشته باشیم و خودمان را با این تغییرات هماهنگ کنیم.

دیدگاه‌ها