کد خبر : 1288329 | 19 آذر 1394 ساعت 17:08 | 31.9K بازدید | 0 دیدگاه

با نایب قهرمانی تکواندو ایران در مسابقات جهانی؛

آیا‌جای مهماندوست در تکواندوی‌ایران خالی‌است؟

تیم ملی تکواندوی ایران عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کرد و رضا مهماندوست سرمربی ایرانی تیم ملی آذربایجان عنوان بهترین مربی جهانی را به خود اختصاص داد.

آیا‌جای مهماندوست در تکواندوی‌ایران خالی‌است؟
به گزارش ورزش سه، تیم ملی تکواندوی ایران بعد از کسب 3 سهمیه المپیک در مسابقات گرندپریکس مکزیک در همین کشور در مسابقات جهانی شرکت کرد. بیژن مقانلو سرمربی تیم ملی ترکیب جوان آرمین هادی پور، محمد کاظمی، ابوالفضل یعقوبی، سعید رجبی، مسعود حجی زواره و امید عمیدی را برای شرکت در این مسابقات انتخاب کرد که به غیر از حجی زواره تمام این بازیکنان اولین حضورشان را در مسابقات جهانی تجربه می کردند. تیم ملی تکواندو ایران در نهایت سکوی نایب قهرمانی این رقابت ها را کسب کرد. اما مکزیک حامل قدم های زیادی برای تکواندوی ایران بود.

بهترین های ایرانی جهان در تیم های رقیب
در پایان مسابقات قهرمانی جهانی تکواندو آذربایجان برای نخستین بار توانست قهرمان جهان شود. این تیم که همیشه با اتکا به تک ستاره هایش مدال های موردی را در اوزان مختلف کسب می کرد، حالا با اتحاد تیمی پا به فینال جهان و سکوی قهرمانی گذاشت. نکته جالب توجه قهرمانی آذربایجان هدایت این تیم توسط مربی ایرانی شان بود. رضا مهماندوست سرمربی اسبق تیم ملی ایران که سال 2011 با کشورمان مدال طلای جهان را کسب کرده بود حالا آذربایجان را به عنوان رساند و در پایان مسابقات لقب بهترین مربی جهان را به خود اختصاص داد. میلاد بیگی ورزشکاران ایرانی الاصل آذربایجان هم عنوان بهترین تکواندوکار جهان را به خود گرفت تا بهترین های جهان همه از ایران و در تیم های غیر ایرانی باشد. وضعیت تکواندوی ایران با کسب 3 سهمیه المپیک و مدال نقره قابل قبول است اما کارشناسان معتقدند این شرایط بهتر هم می تواند شود.

در انتظارطلای المپیک
سال 2011 ایران بعد از 40 سال در کره جنوبی موفق شد با حضور تمام قدرت های جهان قهرمان دنیا شود و از همان جان ایران خود را به عنوان یکی از قدرت های این رشته معرفی کرد. شاگردان بیژن مقانلو عنوان قهرمانی جهان را یدک می کشند و قاعدتا نایب قهرمانی را نمی توان به عنوان نتیجه ضعیف قلمداد کرد اما قهرمان نشدن به یکی از عادت های چندین ساله تکواندوی ایران تبدیل شده است. در مسابقات گرندپریکس از 4 تکواندوکار ایرانی تنها یک طلا نصیب کاروان ایران شد و سایرین مدال های نقره و برنز را کسب کردند. طلای مردانی هم در حالی به گردن او آویخته شد که این تکواندوکار 80+ روی لبه تیغ راه می رفت. با این حال وضعیت تکواندو برای قبل المپیک طبیعی است اما برای کسب بهترین نتیجه باید تلاش بیشتری کردتا طلای المپیک را بتوان کسب کرد.

جای مهاندوست خالی است؟
رضا مهماندوست سرمربی کنونی تیم ملی آذربایجان که سال ها قبل هدایت تکواندوکاران ایرانی را برعهده داشت، حالا بهترین مربی دنیا شناخته شده است. ایران برای اولین بار در سال 2011 با او قهرمان جهان شد و این مربی سال 2004 هم در چین تایپه توانست تکواندو این کشور را متحول کند. با این حال او یک سال و نیم است که از تیم ایران جدا شده است اما هنوز تکواندوی ایران جزو بهترین های دنیا محسوب می شود. این موضوع را همگی به آن اذعان دارند که سرعت پیشرفت در زمان حضور مهماندوست بالا بوده اما شرایط کنونی هم آنطور نیست که بتوان گفت اوضاع تکواندوی ایران وخیم است. می شد که با توافقی دو طرفه بین مهماندوست و فدراسیون تکواندو تیم ملی بتواند خودش از سرمایه هایش استفاده کند اما حالا که این اتفاق نیفتاده است، هم تکواندوی ایران به شرایط طبیعی خود می پردازد و هم مهماندوست به افتخارآفرینی هایش در سایر تیم های ملی ادامه می دهد.

دیدگاه‌ها