کد خبر : 1370954 | 17 آبان 1395 ساعت 17:03 | 40.9K بازدید | 0 دیدگاه

قطبی؛ مامور ایران در شرق دور (گزارش)

افشین قطبی که سابقه زیادی در سرمربیگری تیم های شرق آسیا دارد، امروز به عنوان سرمربی جدی تیم شینجانگ انتخاب شد.

قطبی؛ مامور ایران در شرق دور (گزارش)

به گزارش "ورزش‌سه"،قطبی، مربیگری را در آمریکا آغاز کرد و با پیوستن به چین وارد فاز جدیدی از شغل خود شده است. در زیر نگاهی به دوران مربیگری افشین قطبی از ابتدا تا پیوستن به کشور چین داشته ایم.

 

حضور در جام جهانی فرانسه همراه با آمریکا؛


قطبی که در دوران کودکی ایران را به مقصد آمریکا ترک کرده بود، ابتدا مربیگری در تیم های بانوان را در این کشور تجربه کرد و سپس کار در سطح دبیرستان را به کارنامه خود اضافه کرد. او پس از نزدیک به 10 سال کار در حوزه فوتبال موفق شد روی نیمکت تیم ملی آمریکا به عنوان دستیار بنشیند و در بازی معروف ایران و آمریکا سال 1998 هم در کادر مربیگری این تیم حضور داشت. مدت همکاری او به تیم ملی آمریکا یکسال بیشتر نشد.


آغاز دوران مربیگری در شرق آسیا؛


قدم بعدی افشین قطبی تیم ملی کره جنوبی بود که با این تیم در جام جهانی 2002 که کره جنوبی به جمع چهار تیم برتر مسابقات همراه با گاس هیدینک رسید، حضور داشت. مدت زمان همکاری او در این مقطع دو سال طول کشید و پس از جام جهانی قطبی به تیم "سوون سامسونگ" پیوست. سرمربی سابق تیم پرسپولیس دو سال را با قهرمانی سال های 2000 و 2001 جام باشگاه های آسیا گذراند و پس از آن یک سال را در تیم لس‌آنجلس گلکسی سپری کرد تا مجددا به تیم ملی کره جنوبی بازگردد.


سومین دوره حضور در جام جهانی؛


پس از حضور به عنوان کمک مربی در سطح باشگاهی آمریکا، قطبی بار دیگر به کادر فنی تیم ملی کره جنوبی اضافه شد و تیم ملی این کشور را برای رسیدن به جام جهانی 2006 آلمان همراهی کرد و در آلمان همراه تیم ملی این کشور بود. پس از این دوره بود که افشین قطبی مورد توجه باشگاه پرسپولیس قرار گرفت و حبیب کاشانی سرپرست وقت پرسپولیس زمینه های حضور او در ایران را فراهم کرد.


اولین تجربه مربیگری و ثبت آخرین قهرمانی پرسپولیس؛


افشین قطبی پس از جام جهانی آلمان در سال 2007 به تیم پرسپولیس اضافه شد و در همان سال اول و با وجود کسر 6 امتیاز از این تیم توسط فیفا، در روز آخر موفق شد یک قهرمانی دراماتیک را همراه پرسپولیس کسب کند. او در سال دوم هم می‌توانست به نتایج خود در این تیم ادامه دهد که فشارهای موجود روی تیم پرسپولیس اجازه این کار را از او گرفت و در میانه فصل مجبور به ترک این تیم شد.


حضور در تیم ملی و ناکامی در آسیا؛


افشین قطبی پس از کنار رفتن امیر قلعه‌نویی یکی از 5 سرمربی‎ای بود که در آن زمان برای هدایت تیم ملی از آن ها نام برده می شد ولی این اتفاق رخ ندارد و سرانجام علی دایی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. نتایج ضعیف علی دایی با تیم ملی سبب شد تا افشین قطبی در سه بازی آخر مقدماتی جام جهانی 2010 سکان هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد؛ اما کسب یک پیروزی و دو تساوی برای صعود ایران به جام جهانی کافی نبود. پس از آن افشین قطبی تیم ملی ایران را برای مسابقات جام ملت های آسیا در سال 2011 آماده کرد و با وجود کسب نتایج خوب در دور گروهی، در دور یک چهارم نهایی برابر کره جنوبی قرار گرفت که سال ها در آن تیم فعالیت می کرد و نتیجه را با یک گل به این تیم واگذار کرد و دیگر به ایران بازنگشت و از همانجا و با ناکامی به کار خود در تیم ملی ایران پایان داد.


بازگشت دوباره به سرزمین چشم بادامی‌ها؛


کارنامه افشین قطبی در دوران مربیگری به حدی بود که پس از اخراج از تیم ملی ایران ژاپنی ها به سراغ او بیایند و 4 سال هدایت تیم شیمیزو اس-پالس را به او بسپارند. قطبی در این مدت نتایج متوسطی را همراه این تیم کسب کرد و بیشتر در میانه جدول حضور داشت. قطبی بعد از 4 سال از هدایت این تیم کنار رفت.


 حضور کوتاه مدت در تایلند؛


بوریرام تایلند مقصد بعدی قطبی بود و او مدت کوتاهی در این تیم مربیگری کرد؛ اما گویا دخالت های مالک باشگاه زمینه های جدایی قطبی از این تیم را علیرغم کسب نتایج قابل قبول رقم زد. قطبی در مدت حضور در تایلند نباختن در 11 دیدار را تجربه کرد.


ماجراجویی جدید قطبی در  سرزمین اژدها؛


سرمربی سابق تیم ملی ایران امروز با عقد قراردادی با باشگاه شینجانگ چین رسما هدایت این تیم را برعهده گرفت. این باشگاه که عمر آن به کمتر از 20 سال می رسد، زیر نظر بزرگترین شرکت ساختمان سازی و با حمایت مالی آنها کار خود را آغاز کرده و در این مدت توانسته از لیگ آماتور، خود را به لیگ حرفه ای چین برساند. استادیوم تیم  شینجانگ اور برایت با گنجایش 38 هزار نفری توانسته هواداران زیادی را با خود همراه کند و افشین قطبی باید دید در تجربه جدید خود در لیگ چین چه عملکردی از خود به جا خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها